پزشكي و سلامتي پزشكي و سلامتي .

پزشكي و سلامتي

هدف تصفيه فاضلاب چيست؟

اهداف تصفيه فاضلاب

تخليه فاضلاب تصفيه نشده به محيط زيست به دليل سطح بالاي آلودگي و عوامل بيماريزايي كه در آن وجود دارد تهديدي جدي براي سلامت انسان و محيط زيست مي باشد. يك متر مكعب فاضلاب به راحتي مي تواند 14 تا 20 متر مكعب آب را آلوده كرده و آن را براي مصارفي مانند آشاميدن، استحمام، تفريح و مصارف كشاورزي و صنعتي نامناسب كند. بنابراين تصفيه فاضلاب جهت حفظ سلامت و بهداشت انسان و جلوگيري از گسترش بيماري، حفظ بهداشت آب و حفاظت از محيط زيست امري ضروري تلقي مي گردد.

روش هاي تصفيه فاضلاب
جهت تصفيه فاضلاب از روش هاي فيزيكي، بيولوژيكي و شيميايي استفاده مي شود كه هريك شامل مراحل مختلفي مي باشند. در زير به اختصار مراحل تصفيه فاضلاب را شرح مي دهيم.

1 تصفيه مقدماتي فاضلاب
تصفيه مقدماتي فاضلاب شامل مراحل آشغالگيري، دانه گيري و ته نشيني اوليه مي باشد. هدف از تصفيه مقدماتي فاضلاب حذف مواد معلق است. مواد دانه اي و مواد جامد درشت كه در فاضلاب است با عمليات آشغالگيري و ته نشيني از فاضلاب جداسازي مي شود. در مرحله مقدماتي فاضلاب 55% از مواد معلق و 25% از مواد آلي فاضلاب حذف مي شود.

2- تصفيه بيولوژيكي فاضلاب
تصفيه بيولوژيكي فاضلاب مهمترين مرحله از تصفيه فاضلاب مي باشد، در تصفيه بيولوژيكي فاضلاب با بهره گيري از روش هاي نوين تصفيه فاضلاب مواد آلي، عوامل بيماريزا و مواد سمي موجود در فاضلاب تصفيه و حذف مي شود. در اين مرحله 95-90% مواد آلي و عوامل بيماريزا موجود در فاضلاب حذف مي شود. در تصفيه بيولوژيكي با بهره گيري از ميكروارگانيسم ها  مواد آلي موجود در فاضلاب تصفيه شده كه با تبديل آنها به لخته از فاضلاب جدا مي شوند و فاضلاب تصفيه شده جهت تصفيه بيشتر به مراحل بعدي هدايت مي شود.

3- تصفيه پيشرفته فاضلاب
پس از تصفيه بيولوژيكي، فاضلاب جهت تصفيه كامل و حذف تمام آلاينده هاي موجود و عوامل بيماريزا مورد تصفيه پيشرفته قرار مي گيرد. در تصفيه پيشرفته جهت از بين بردن عوامل بيماريزا و ميكروب هاي باقيمانده از واحد گندزدايي استفاده مي شود. فرآيندهاي حذف نيتروژن و فسفر، روش هاي تبادل يوني، روش هاي غشايي و استفاده از جاذب هاي كربني در اين مرحله قرار دارند.

فاضلاب با پشت سر گذاشتن مراحل فوق تصفيه شده و پساب تصفيه شده را بدون نگراني براي سلامت انسان و محيط زيست مي توان مورد استفاده قرار داد. جهت تصفيه كامل و حذف مواد محلول موجود در فاضلاب و در مواقعي كه بخواهيم از پساب تصفيه شده در مصارف شرب و يا مصارف صنعتي استفاده كرد، مي توان از سيستم اسمز معكوس استفاده كرد. پساب خروجي از تصفيه خانه كه كليه مراحل تصفيه را بهه درستي طي كرده است و آلاينده هاي آن تا حدود زيادي حذف شده اند، پس از مراحل فيلتراسيون، جهت تصفيه نهايي وارد سيستم اسمز معكوس مي شود.

 

ادامه مطلب در سايت منبع...


برچسب: فاضلاب، #تصفيه-فاضلاب، #تصفيه-آب،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۵۶:۰۳ توسط:سلامت پديا موضوع: نظرات (0)

جوانسازي دور چشم با تزريق فيلر

قطعا دليلي وجود دارد كه بسياري از افراد فيلر هاي زير چشم را انتخاب مي كنند. بيشتر افراد ظرف چند ساعت بعد از تزريق، احساس بسيار خوبي نسبت به پوست اطراف چشم هاي خود دارند. هم چنين آن ها گزارش داده اند كه بعد از جوانسازي دور چشم، از مواد آرايشي و كانسيلر بسيار كمتري براي پوشاندن پف زير چشم خود استفاده مي كنند. فيلر زير چشم انتخاب مناسبي است زيرا:

• نتايج فوري

• روشن تر شدن زير چشم

• پرتر نشان دادن زير چشم

دليل ديده شدن اين نتايج فوري و قوي، تزريق هيالورونيك اسيد هايي مانند ژوويدرم و رستيلن براي ناحيه زير چشم است. تزريق هيالورونيك اسيد خطوط ريز و چين و چروك را برطرف مي كند، رنگ پوست را صاف مي كند و حجم بيشتري ايجاد مي كند. علاوه بر اين، شما مزاياي طولاني مدت مواد تزريقي را مشاهده خواهيد كرد، زيرا فيلرهاي پوستي كلاژن و الاستين مي سازند.

در طول درمان با فيلر زير چشم چه انتظاراتي بايد داشته  باشيد؟
تزريق فيلر زير چشم خيلي ترسناك نيست. شما انتظار داروي بي حسي موضعي را بايد داشته باشيد. هنگامي كه حدود 15 دقيقه بي حس كننده اثر كرد، تزريق انجام مي شود. در كل اين تزريق بسته به نياز دقيق چشم بيمار از 15 تا 30 دقيقه طول مي كشد.

گاهي انتظار كبودي و تورم را داشته باشيد. برخي اوقات ممكن است كاملاً قابل توجه باشد زيرا عروق زيادي در اطراف چشم وجود دارند و پوست آن ناحيه نازك است. اما همانطور كه گفته شد، در اكثر موارد، كبودي بسيار كم است.

مراقبت هاي پس از تزريق ژل چشم
1-به دنبال تزريق فيلر زير چشم، بهتر است از مصرف هرگونه ماده اي كه باعث خونريزي و كبودي مي شود خودداري كنيد.

2-استفاده از كمپرس سرد در اين ناحيه چندين بار در روز مي تواند به هر نوع تورم كمك كند و بالا نگه داشتن سر مي تواند بهبودي را تسريع بخشد.

فيلر زير چشم بهتر است يا بوتاكس؟
اغلب اوقات افرادي كه با روش هاي جوان سازي صورت زياد آشنا نيستند، فيلر زير چشم و بوتاكس را يكي مي دانند. اما اگر با يك متخصص پوست و مو مشورت كنيد، خواهيد ديد كه عملكرد فيلر و بوتاكس تا چه اندازه با هم متفاوت است.

تزريق بوتاكس با بلاك كردن سيستم عصبي در عضله تزريق شده مانع انقباض عضله گرديده و چين‌ و‌ چروك را كاهش مي‌دهد، در حالي كه ژل يا فيلر با پركردن و حجم دادن در ناحيه ي درم، چين ‌و ‌چروك پوست را صاف مي‌كنند. علاوه بر اين نقاط تزريق بوتاكس و ژل نيز متفاوت هستند.

 

منبع:

بهترين روش جوانسازي دور چشم


برچسب: جوانسازي، تزريق-فيلر، جوانسازي-دور-چشم،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۵۱:۵۵ توسط:سلامت پديا موضوع: نظرات (0)

لزوم استفاده از دستگاه تصفيه آب

 آب تصفيه شده در تصفيه خانه آب، ممكن است داراي آلاينده هايي باشد و يا در مسير انتقال و شبكه توزيع به دليل فرسودگي خط لوله و وارد شدن انواع آلودگي به آن، از كيفيت لازم برخوردار نباشد. براي بهبود كيفيت آب و حفظ سلامت كودكان تصفيه آب قبل از مصرف، توصيه مي گردد..

در منازل مسكوني جهت اطمينان از كيفيت آب مصرفي مي توان از دستگاه تصفيه آب خانگي استفاده نمود كه داراي شش مرحله تصفيه مي باشد و با عبور دادن آب از فيلترهاي ميكروني، فيلتر هاي كربن فعال و فيلتر UV آلاينده هاي آب را حذف و آن را به صورت كامل، تصفيه مي كند. فيلترهاي تصفيه آب خانگي بايستي هر چند وقت يكبار با توجه به كيفيت آب ورودي تعويض شوند تا هميشه بتوان آب با كيفيت و سالمي را داشت.

در مناطق مسكوني و شهرك هايي كه آب از كيفيت پايييني برخوردار است و ميزان حجم آب مصرفي بالا است، براي حفظ سلامت جامعه و تهيه آب بهداشتي و سالم مي توان از دستگاه تصفيه آب صنعتي يا آب شيرين كن استفاده نمود.

فرآيند تصفيه آب در دستگاه تصفيه آب صنعتي به روش اسمز معكوس RO مي باشد. در اين دستگاه ها براي حذف املاح و آلاينده هاي مضر براي سلامت، از ممبران استفاده مي شود. ممبران غشايي است كه اجازه عبور آلاينده هاي آب مانند نيترات، فلزات سنگين، املاح و عوامل سختي آب را نمي دهد و آبي گوارا، سالم و عاري از هر گونه آلاينده اي كه براي سلامت كودكان و ديگر افراد جامعه مضر است را توليد مي كند.

در دستگاه تصفيه آب صنعتي براي افزايش طول عمر ممبران از ماده ضد رسوب آنتي اسكالانت استفاده مي شود. املاح و آلاينده هايي كه توسط ممبران حذف مي شود، در سطح ممبران رسوب مي كند. افزايش رسوبات در سطح ممبران باعث گرفتگي ممبران و كاهش راندمان تصفيه آب مي شود. با تزريق آنتي اسكالانت مي توان از تشكيل رسوبات بر روي ممبران جلوگيري نمود و طول عمر ممبران و كيفيت آب تصفيه شده را بهبود داد.

آلاينده هاي مهم در آب و تاثير آن بر سلامت كودكان

نوشيدن آب نه تنها مواد معدني مورد نياز بدن را تامين مي كند بلكه به پيشگيري از مبتلا شدن به برخي بيماري ها نيز كمك مي كند. بنابراين كيفيت و كميت آب در حفظ سلامت كودكان و ديگر افراد جامعه نقش اساسي دارد. افزايش ميزان آلودگي آب هاي زيرزميني، ريختن انواع زباله در آب هاي سطحي و فرسودگي و زنگ زدگي لوله هاي انتقال آب، كيفيت آب را تحت تاثير قرار مي دهد. در زير به توضيح سه آلاينده مهمي كه در سلامت انسان به خصوص كودكان تاثير مهمي دارد، مي پردازيم:

1-سرب
سرب فلزي سمي است كه براي سلامت انسان و كودكان مضر مي باشد و هيچ مقدار مجازي را نمي توان براي آن تعيين كرد. انسان از راه آب، غذا، هوا و مواجه هاي پزشكي در معرض آلودگي با اين فلز قرار مي گيرد. در كودكان بيشترين تماس با سرب، از طريق آب آشاميدني مي باشد. مصرف آب آلوده به سرب باعث مشكلات عصبي، تشنج، نارسايي عضو، اختلال در رشد دهني و جسمي، كما و مرگ جنين، نوزادان و كودكان مي شود. مصرف آب آلوده به سرب در زنان باردار نيز باعث نقص جسمي و ذهني جنين و سقط جنين مي شود .

2-نيترات
يكي از آلاينده هاي موجود در آب نيترات مي باشد. نيترات يك تهديد بالقوه سلامتي به خصوص براي نوزادان است. در صورت تهيه شير خشك با آب حاوي نيترات، نوزاد مبتلا به بيماري مت هموگلوبين يا نوزاد كبود مي شود. نيترات موجود در آب با هموگلوبين موجود در خون كه كار انتقال اكسيژن را بر عهده دارد، تركيب مي شود و از ظرفيت انتقال اكسيژن را كاهش مي دهد. اين پديده به ندرت باعث مرگ مي شود ولي بر رشد كودك تاثير مي گذارد. از ديگر اثرات نيترات ايجاد برخي از سرطان ها، نقص جنين و سقط در زنان باردار مي باشد.منبع

مواجهه مزمن و طولاني با نيترات در بزرگسالان نيز منشا انواع سرطان ها است.

3-منگنز
منگنز يك فلز طبيعي است كه منشاء آن خاك و سنگ هايي است كه آب از آن عبور مي كند. وجود غلظت بالاي منگنز در آب آشاميدني بر ضريب هوشي، عملكرد كلامي و رفتاري كودكان تاثير مي گذارد.  بنابراين جهت حفظ سلامت كودكان و ديگر افراد خانواده اهميت به بهداشت و سلامت آب اهميت بالايي دارد و بايستي جهت حذف آلاينده هاي فوق در منازل از دستكاه تصفيه آب خانگي و در مقياس بزرگ از دستگاه تصفيه آب صنعتي استفاده نمود.


برچسب: دستگاه-تصفيه-آب،تصفيه-آب،آب-آشاميدني-سالم،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ آذر ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۳۲:۲۵ توسط:سلامت پديا موضوع: نظرات (0)