پزشکی و سلامتی پزشکی و سلامتی .

پزشکی و سلامتی

کلیه نعل اسبی چیست؟

کلیه نعل اسبی 
اغلب افراد با دو کلیه متولد می شوند اما گاهی اوقات این کلیه ها به یکدیگر چسبیده اند. از هر ۵۰۰ کودک ۱ نفر به بیماری کلیه نعل اسبی دچار می شود. این بیماری در حین تکامل جنینی و هنگام حرکت کلیه ها به محل طبیعی خود اتفاق می افتد.

کلیه نعل اسبی در جنین
کلیه های جنین در حال رشد، ابتدا در ناحیه پایینی شکم تشکیل شده و سپس با تکامل بیشتر به محل نهایی و مجاورت ستون فقرات می رسند. در چنین عارضه ای کلیه ها از پایین به یکدیگر جوش خورده و شکلی شبیه به حرف انگلیسی U یا یک نعل اسب را به وجود می آورند. تصور بر این است که این بیماری در مردان نسبت به زنان شیوع بیشتری دارد.

کلیه طبیعی چگونه است؟
مجرای ادراری، سیستم تخلیه بدن بوده و شامل دو کلیه، دو میزنای، یک مثانه و یک میزراه می شود. کلیه های سالم در طول شبانه روز در حال تصفیه کردن خون هستند. این دو اندام لوبیایی شکل، فیلتر های اصلی بدن هستند که در نزدیکی وسط کمر و زیر دنده ها یافت می شوند. در هر سمت ستون فقرات یک کلیه قرار گرفته است.

کلیه ها روزانه نزدیک به ۱۴۲ لیتر خون را تصفیه کرده و با خارج کردن آب اضافی و مواد زائد ۱ تا ۲ لیتر ادرار تولید می کنند. ادرار از کلیه ها به مثانه رفته و از میزراه خارج می شود. کلیه ها به عنوان یک فیلتر جهت حفظ سلامتی بدن بسیاری از موارد را کنترل می کنند مانند:

تعادل مایعات بدن
سطح الکترولیت ها (همچون سدیم، پتاسیم، کلسیم، منیزیوم، اسید و…)
دفع مواد زائد به صورت ادرار
تنظیم فشار خون و تعداد گلبول های قرمز خون

کلیه نعل اسبی در کودکان
بیماری کلیه نعل اسبی هنگامی به وجود می آید که ۲ کلیه از پایین به یکدیگر متصل شده و شکلی همانند حرف انگلیسی U یا یک نعل اسب را تشکیل می دهند. این بیماری به جوش خوردگی کلیوی (renal fusion) نیز شناخته شده و در هنگام رشد جنین در شکم مادر ایجاد می شود. این بیماری می تواند به تنهایی یا همراه با بیماری های دیگر بروز دهد.

علائم کلیه نعل اسبی
حداکثر تا ۷۰ درصد کودکان و افراد بالغ مبتلا به این بیماری، علائمی را بروز خواهند داد. از جمله این علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

درد شکم
حالت تهوع
سنگ های کلیوی
عفونت های مجاری ادراری
این بیماری نسبت به دیگر ناهنجاری های کلیوی از علائم بیشتری برخوردار است. با اینکه احتمال بروز سرطان کلیه در کودکان نادر بوده اما احتمال بروز تومور های سرطانی در مبتلایان به بیماری کلیه نعل اسبی بیشتر است. از جمله علائم ابتلا به تومور کلیوی، وجود توده در شکم و درد پهلو هستند.

منبع مطلب...


برچسب: کلیه، درد کلیه، کلیه نعل اسبی،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۵۲:۰۲ توسط:سلامت پدیا موضوع: نظرات (0)