Array ( [type] => 2 [message] => mysql_connect(): Headers and client library minor version mismatch. Headers:100337 Library:30121 [file] => /home/viablog/public_html/blog/tag.php [line] => 43 )  فاضلاب فاضلاب

پزشکی و سلامتی

هدف تصفيه فاضلاب چيست؟

اهداف تصفيه فاضلاب

تخليه فاضلاب تصفيه نشده به محيط زيست به دليل سطح بالاي آلودگي و عوامل بيماريزايي كه در آن وجود دارد تهديدي جدي براي سلامت انسان و محيط زيست مي باشد. يك متر مكعب فاضلاب به راحتي مي تواند 14 تا 20 متر مكعب آب را آلوده كرده و آن را براي مصارفي مانند آشاميدن، استحمام، تفريح و مصارف كشاورزي و صنعتي نامناسب كند. بنابراين تصفيه فاضلاب جهت حفظ سلامت و بهداشت انسان و جلوگيري از گسترش بيماري، حفظ بهداشت آب و حفاظت از محيط زيست امري ضروري تلقي مي گردد.

روش هاي تصفيه فاضلاب
جهت تصفيه فاضلاب از روش هاي فيزيكي، بيولوژيكي و شيميايي استفاده مي شود كه هريك شامل مراحل مختلفي مي باشند. در زير به اختصار مراحل تصفيه فاضلاب را شرح مي دهيم.

1 تصفيه مقدماتي فاضلاب
تصفيه مقدماتي فاضلاب شامل مراحل آشغالگيري، دانه گيري و ته نشيني اوليه مي باشد. هدف از تصفيه مقدماتي فاضلاب حذف مواد معلق است. مواد دانه اي و مواد جامد درشت كه در فاضلاب است با عمليات آشغالگيري و ته نشيني از فاضلاب جداسازي مي شود. در مرحله مقدماتي فاضلاب 55% از مواد معلق و 25% از مواد آلي فاضلاب حذف مي شود.

2- تصفيه بيولوژيكي فاضلاب
تصفيه بيولوژيكي فاضلاب مهمترين مرحله از تصفيه فاضلاب مي باشد، در تصفيه بيولوژيكي فاضلاب با بهره گيري از روش هاي نوين تصفيه فاضلاب مواد آلي، عوامل بيماريزا و مواد سمي موجود در فاضلاب تصفيه و حذف مي شود. در اين مرحله 95-90% مواد آلي و عوامل بيماريزا موجود در فاضلاب حذف مي شود. در تصفيه بيولوژيكي با بهره گيري از ميكروارگانيسم ها  مواد آلي موجود در فاضلاب تصفيه شده كه با تبديل آنها به لخته از فاضلاب جدا مي شوند و فاضلاب تصفيه شده جهت تصفيه بيشتر به مراحل بعدي هدايت مي شود.

3- تصفيه پيشرفته فاضلاب
پس از تصفيه بيولوژيكي، فاضلاب جهت تصفيه كامل و حذف تمام آلاينده هاي موجود و عوامل بيماريزا مورد تصفيه پيشرفته قرار مي گيرد. در تصفيه پيشرفته جهت از بين بردن عوامل بيماريزا و ميكروب هاي باقيمانده از واحد گندزدايي استفاده مي شود. فرآيندهاي حذف نيتروژن و فسفر، روش هاي تبادل يوني، روش هاي غشايي و استفاده از جاذب هاي كربني در اين مرحله قرار دارند.

فاضلاب با پشت سر گذاشتن مراحل فوق تصفيه شده و پساب تصفيه شده را بدون نگراني براي سلامت انسان و محيط زيست مي توان مورد استفاده قرار داد. جهت تصفيه كامل و حذف مواد محلول موجود در فاضلاب و در مواقعي كه بخواهيم از پساب تصفيه شده در مصارف شرب و يا مصارف صنعتي استفاده كرد، مي توان از سيستم اسمز معكوس استفاده كرد. پساب خروجي از تصفيه خانه كه كليه مراحل تصفيه را بهه درستي طي كرده است و آلاينده هاي آن تا حدود زيادي حذف شده اند، پس از مراحل فيلتراسيون، جهت تصفيه نهايي وارد سيستم اسمز معكوس مي شود.

 

ادامه مطلب در سايت منبع...


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/9/22 ساعت: ۰۲ توسط:salamatpediaco :