پزشکی و سلامتی پزشکی و سلامتی .

پزشکی و سلامتی

۸ تریگر رایج ریزش مو

❇️ عدم تعادل هورمونی
عدم تعادل هورمونی می تواند سبب مشکلات فراوان در سلامت و زیبایی شود، از آکنه در بزرگسالی گرفته، تا اضافه وزن. اگر هورمون های شما از حدود طبیعی خارج شوند، تأثیر آن را در تمام بدن، از جمله مو، خواهید دید.
هورمون ها نقش بزرگی در تنظیم چرخه ی رشد مو دارند. استروژن ها (هورمون زنانه)، دوستدار مو بوده و آن را برای مدت طولانی در فاز رشد نگه می دارد. در حالی که آندروژن (هورمون مردانه) با کوتاه کردن چرخه ی رشد مو، دشمن مو هستند.

انباشتگی آندروژن (که می تواند به علت ناهنجاری غدد درون ریز، مثل سندروم تخمدان پلی کیستیک، باشد) می تواند باعث ریزش مو شود. میزان این امر، اغلب به ژن ها مربوط است. یعنی اگر شما از لحاظ ژنتیکی، مستعد حساسیت فولیکول مو هستید، عدم تعادل هورمونی می تواند شما را بیشتر از شخص سالم، در معرض ریزش مو قرار دهد.

❇️ استرس

استرس بیش از حد، با افزایش سطح آندروژن (هورمون مردانه)، می تواند باعث ریزش مو شود. آنابل: استرس، همچنین می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در پوست سر، مثل شوره سر، اختلال در عادات غذایی و اختلال در سیستم گوارشی شود، که همه ی این موارد، روی موها، تأثیر منفی می گذارند.

❇️ کمبود آهن/ کم خونی

یکی از مهم ترین دلایل ریزش مو در بانوان، کمبود آهن است. آهن، برای تولید پروتئین های سلول های مو، ضروری است. بهتر است با پزشک خود در این مورد، مشورت کنید، زیرا ممکن است برای درمان، آزمایش خون تجویز شود.

❇️ کم کاری و پر کاری تیروئید
غده تیروئید، با کنترل تولید پروتئین و چگونگی استفاده از اکسیژن، به تنظیم متابولیسم بدن کمک می کند.
بنابراین، عدم تعادل غده تیروئید، می تواند بر فولیکول مو تأثیر بگذارد. همچنین اگر کم کاری تیروئید درمان نشود، می تواند منجر به کم خونی شود که –همانطور که قبلاً گفتیم- می تواند روی موها تأثیر بگذارد.

❇️ کمبود ویتامین B12

احساس خستگی و کمبود انرژی، می تواند به علت کمبود ویتامین B12 باشد. زیرا این ویتامین، روی سلامت گلبول های قرمز خون –که اکسیژن را به بافت ها منتقل می کنند- تأثیر می گذارد. این مشکل در وگن ها (گیاه خوارها) بسیار رایج است، زیرا شما فقط می توانید ویتامین B12  را از پروتئین های حیوانی دریافت کنید.

❇️ کاهش وزن شدید

۱۲-۶ هفته پس از کاهش شدید وزن (عمدی یا غیر عمدی)، تأثیر آن روی مو ها دیده می شود.

در حالی که از نظر روان شناسی، موهای ما اهمیت زیادی برایمان دارد، از نظر فیزیولوژی، غیر ضروری است، یعنی ما می توانیم بدون آن زنده بمانیم و هیچ صدمه ی جسمی ای بر ما وارد نمی شود. این به این معناست که هر گونه کمبود تغذیه، اغلب در موهای ما ظاهر می شود.

❇️ سن
اگر شما یائسه هستید یا به سن یائسگی نزدیک شده اید، تغییرات بدنتان می تواند روی موهایتان تأثر بگذارد.
 در افراد یائسه، یا آنهایی که در سن یائسگی قرار دارند، ریزش مو رایج است. باید درک کنیم که موهای ما پیر می شوند، و هرچه پیرتر می شویم، موها به طور طبیعی نازک تر شده و می ریزند. این روند طبیعی پیری است.

❇️ آلوپسیا کششی

آیا موهای آفرو دارید؟ توجه کنید اگر شما به محافظت از مو های خود هم اهمیت می دهید، از استراحت دادن به موهایتان در این بین، اطمینان حاصل کنید. مهم ترین دلیل ریزش مو برای مو های آفرو، آلوپسیا کششی است. این به معنای ریزش مو، بر اثر نیروی کششی مداوم روی فولیکول موهای شما در زمان گیس، یا بافت آفریقایی است. در این حالت، ریزش، مشابه موهایی است که تحت تنش مداوم در گوشه ها یا خط پیشانی است. از فشار اضافی روی گوشه ها یا خط پیشانی خود، خودداری کنید.

منبع مطلب...


برچسب: ریزش مو،دلایل ریزش مو،علت ریزش مو،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۴۱:۱۳ توسط:سلامت پدیا موضوع: نظرات (0)