پزشکی و سلامتی پزشکی و سلامتی .

پزشکی و سلامتی

درد زیر شکم چیست؟

با اینکه درد در این ناحیه اغلب جای نگرانی ندارد اما نباید آن را نادیده گرفت. عوامل ایجاد کننده این درد می توانند همچون درد ناشی از نفخ ساده بوده و یا همچون یک عفونت داخلی جدی باشند. افرادی که دردی مزمن یا مداوم را در ناحیه پایینی شکم خود تجربه می کنند باید به دنبال مراقبت پزشکی باشند. همچنین، بروز درد یکباره زیر شکم سمت چپ می تواند نیازمند مراقبت پزشکی اورژانسی باشد.

علت درد در سمت چپ و پایین شکم
برخی از اعضای زیر شکم در واقع ادامه اندام های نواحی بالاتر بوده و برخی دیگر نیز کاملا متفاوت هستند که درد زیر شکم ممکن است برای فرد آزار دهنده باشد در ادامه به علت درد در زیر شکم و سمت چپ شکم می پردازیم، لطفا با ما همراه باشید.

درد سمت چپ شکم
در ناحیه چپ و پایین شکم می توان لبه پایینی کلیه چپ، میزنای چپ، قسمتی از روده بزرگ، کولون سیگموئید، بخشی از مثانه، عروق خونی بزرگ و اعصاب را یافت. در زنان علاوه بر این موارد لوله فالوپ چپ نیز وجود دارد. درد در این ناحیه عوامل احتمالی مختلفی دارد. برخی عوامل رایج و ساده و برخی دیگر جدی و نیازمند مراقبت پزشکی هستند.

 واریکوسل و درد زیر شکم
برخی از مردانی که واریکوسل دارند در زمان ایستادن یا نشستن طولانی مدت یا در هنگام ورزش دچار بیضه درد می‌شوند.

درد ممکن است به صورت یک درد مبهم یا احساس سنگینی در زیر شکم باشد و این ناراحتی اغلب با دراز کشیدن برطرف می‌شود، تقریبا ۱۰ درصد از کل مردان واریکوسل دارند و این درحالی است که بسیاری از مردان مبتلا به واریکوسل هیچ نشانه ای ندارند.

علت درد زیر شکم
در ادامه، انواع علت درد زیر شکم سمت چپ در مردان را توضیح می دهیم:

۱- دیورتیکولیت
دیورتیکولیت یکی از رایج ترین عوامل ایجاد درد در ناحیه چپ و پایین شکم می باشد. دایورتیکولیت هنگامی بروز می دهد که دیورتیکول (کیسه ای کوچک) موجود در دیواره روده عفونی و ملتهب شود. دیورتیکول در نواحی ضعیف روده بزرگ تشکیل می شود. روده بزرگ اغلب به کولون نیز شناخته می شود.

دیورتیکول در بسیاری از بزرگسالان وجود دارد. همگام با افزایش سن، تعداد دیورتیکول ها افزایش یافته و احتمال پارگی یا تورم آن ها بیشتر می شود. در نتیجه، با اینکه امکان بروز دیورتیکول در جوانان نیز وجود دارد اما شیوع آن در افراد مسن بیشتر است. درد دیورتیکولیت در هنگام صرف غذا یا اندکی پس از آن به صورت درد یکباره زیر شکم آغاز می شود.

دیگر علائم دیورتیکولیت می توانند شامل موارد زیر باشند:

حساسیت به لمس در ناحیه شکم
تب
حالت تهوع
استفراغ
احساس نفخ
۲- بیماری سلیاک
بیماری سلیاک یکی از چندین علت درد زیر شکم می باشد. این بیماری، وضعیتی مزمن است که در هنگام عدم توانایی هضم گلوتن در مجرای گوارشی بروز می دهد. گلوتن یک پروتئین است که در آرد و برخی محصولات پزشکی یا مواد غذایی یافت می شود. در هنگام ابتلا به سلیاک سیستم ایمنی بدن به بخش هایی از روده حمله کرده و سبب ایجاد طیفی از مشکلات گوارشی و کمبود های ویتامینی می شود.

علائم بیماری سلیاک می توانند شامل موارد زیر شوند:

فشار و گاز
نفخ
درد در ناحیه شکم
خستگی
کاهش وزن
اسهال
کودکان مبتلا به سلیاک که بیماری آن ها تشخیص داده نشده می توانند به سوء تغذیه و کاهش رشد دچار شوند.

ادامه مطلب...


برچسب: درد شکم،درد زیر شکم،درمان درد زیر شکم،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۱۰:۱۴ توسط:سلامت پدیا موضوع: نظرات (0)