Array ( [type] => 2 [message] => mysql_connect(): Headers and client library minor version mismatch. Headers:100337 Library:30121 [file] => /home/viablog/public_html/blog/tag.php [line] => 43 )  دستگاه-تصفيه-آب،تصفيه-آب،آب-آشاميدني-سالم دستگاه-تصفيه-آب،تصفيه-آب،آب-آشاميدني-سالم

پزشکی و سلامتی

لزوم استفاده از دستگاه تصفيه آب

 آب تصفيه شده در تصفيه خانه آب، ممكن است داراي آلاينده هايي باشد و يا در مسير انتقال و شبكه توزيع به دليل فرسودگي خط لوله و وارد شدن انواع آلودگي به آن، از كيفيت لازم برخوردار نباشد. براي بهبود كيفيت آب و حفظ سلامت كودكان تصفيه آب قبل از مصرف، توصيه مي گردد..

در منازل مسكوني جهت اطمينان از كيفيت آب مصرفي مي توان از دستگاه تصفيه آب خانگي استفاده نمود كه داراي شش مرحله تصفيه مي باشد و با عبور دادن آب از فيلترهاي ميكروني، فيلتر هاي كربن فعال و فيلتر UV آلاينده هاي آب را حذف و آن را به صورت كامل، تصفيه مي كند. فيلترهاي تصفيه آب خانگي بايستي هر چند وقت يكبار با توجه به كيفيت آب ورودي تعويض شوند تا هميشه بتوان آب با كيفيت و سالمي را داشت.

در مناطق مسكوني و شهرك هايي كه آب از كيفيت پايييني برخوردار است و ميزان حجم آب مصرفي بالا است، براي حفظ سلامت جامعه و تهيه آب بهداشتي و سالم مي توان از دستگاه تصفيه آب صنعتي يا آب شيرين كن استفاده نمود.

فرآيند تصفيه آب در دستگاه تصفيه آب صنعتي به روش اسمز معكوس RO مي باشد. در اين دستگاه ها براي حذف املاح و آلاينده هاي مضر براي سلامت، از ممبران استفاده مي شود. ممبران غشايي است كه اجازه عبور آلاينده هاي آب مانند نيترات، فلزات سنگين، املاح و عوامل سختي آب را نمي دهد و آبي گوارا، سالم و عاري از هر گونه آلاينده اي كه براي سلامت كودكان و ديگر افراد جامعه مضر است را توليد مي كند.

در دستگاه تصفيه آب صنعتي براي افزايش طول عمر ممبران از ماده ضد رسوب آنتي اسكالانت استفاده مي شود. املاح و آلاينده هايي كه توسط ممبران حذف مي شود، در سطح ممبران رسوب مي كند. افزايش رسوبات در سطح ممبران باعث گرفتگي ممبران و كاهش راندمان تصفيه آب مي شود. با تزريق آنتي اسكالانت مي توان از تشكيل رسوبات بر روي ممبران جلوگيري نمود و طول عمر ممبران و كيفيت آب تصفيه شده را بهبود داد.

آلاينده هاي مهم در آب و تاثير آن بر سلامت كودكان

نوشيدن آب نه تنها مواد معدني مورد نياز بدن را تامين مي كند بلكه به پيشگيري از مبتلا شدن به برخي بيماري ها نيز كمك مي كند. بنابراين كيفيت و كميت آب در حفظ سلامت كودكان و ديگر افراد جامعه نقش اساسي دارد. افزايش ميزان آلودگي آب هاي زيرزميني، ريختن انواع زباله در آب هاي سطحي و فرسودگي و زنگ زدگي لوله هاي انتقال آب، كيفيت آب را تحت تاثير قرار مي دهد. در زير به توضيح سه آلاينده مهمي كه در سلامت انسان به خصوص كودكان تاثير مهمي دارد، مي پردازيم:

1-سرب
سرب فلزي سمي است كه براي سلامت انسان و كودكان مضر مي باشد و هيچ مقدار مجازي را نمي توان براي آن تعيين كرد. انسان از راه آب، غذا، هوا و مواجه هاي پزشكي در معرض آلودگي با اين فلز قرار مي گيرد. در كودكان بيشترين تماس با سرب، از طريق آب آشاميدني مي باشد. مصرف آب آلوده به سرب باعث مشكلات عصبي، تشنج، نارسايي عضو، اختلال در رشد دهني و جسمي، كما و مرگ جنين، نوزادان و كودكان مي شود. مصرف آب آلوده به سرب در زنان باردار نيز باعث نقص جسمي و ذهني جنين و سقط جنين مي شود .

2-نيترات
يكي از آلاينده هاي موجود در آب نيترات مي باشد. نيترات يك تهديد بالقوه سلامتي به خصوص براي نوزادان است. در صورت تهيه شير خشك با آب حاوي نيترات، نوزاد مبتلا به بيماري مت هموگلوبين يا نوزاد كبود مي شود. نيترات موجود در آب با هموگلوبين موجود در خون كه كار انتقال اكسيژن را بر عهده دارد، تركيب مي شود و از ظرفيت انتقال اكسيژن را كاهش مي دهد. اين پديده به ندرت باعث مرگ مي شود ولي بر رشد كودك تاثير مي گذارد. از ديگر اثرات نيترات ايجاد برخي از سرطان ها، نقص جنين و سقط در زنان باردار مي باشد.منبع

مواجهه مزمن و طولاني با نيترات در بزرگسالان نيز منشا انواع سرطان ها است.

3-منگنز
منگنز يك فلز طبيعي است كه منشاء آن خاك و سنگ هايي است كه آب از آن عبور مي كند. وجود غلظت بالاي منگنز در آب آشاميدني بر ضريب هوشي، عملكرد كلامي و رفتاري كودكان تاثير مي گذارد.  بنابراين جهت حفظ سلامت كودكان و ديگر افراد خانواده اهميت به بهداشت و سلامت آب اهميت بالايي دارد و بايستي جهت حذف آلاينده هاي فوق در منازل از دستكاه تصفيه آب خانگي و در مقياس بزرگ از دستگاه تصفيه آب صنعتي استفاده نمود.


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/9/5 ساعت: ۰۲ توسط:salamatpediaco :