پزشکی و سلامتی پزشکی و سلامتی .

پزشکی و سلامتی

درمان پروستات بدخیم

علائم پروستات بدخیم
خیلی از افراد می‌پرسند، علائم پیشرفته سرطان پروستات کدام است؟ سرطان پروستات ممکن است گسترش یابد و تومورها را در اندام ها یا استخوان های اطراف ایجاد کند. اگر سرطان به ستون فقرات گسترش یابد، ممکن است روی اعصاب نخاعی فشار بیاورد. 

برخی از علائم عمومی آن عبارتند از:

ضعف
خستگی
کاهش وزن
افزایش سطح PSA در خون
علائم سرطان پروستات اغلب از بیمار تا بیمار دیگر متفاوت است، اما مقدار Psa در سرطان پروستات افزایش می‌یابد. در واقع رایج ترین علائم سرطان پروستات افزایش سطح PSA در خون است، و انجام تست های منظم و آزمایش PSA در اندازه گیری پیشرفت درمان و بررسی علائم مهم است. عود مجدد سرطان پروستات مهم است که شما باید علائم یا علائم جدید را به پزشک خود گزارش دهید.

مشکلات ادراری
سرطان پروستات ممکن است در بسیاری از مردان هیچ‌ گونه علامت خاصی نداشته باشد. در مواردی مشکل در دفع ادرار و وجود خون در ادرار از علا‌ئم آن است. به طور کلی منظور از مشکلات ادراری عبارتند از:

مشاهده خون در ادرار
جریان ادرار به صورت ضعیف یا تکه تکه (طوری که تخلیه ادرار نیاز به زور زدن باشد)
تکرر ادرار
سوزش ادرار (شیوع کمتر)
دیگر علائم سرطان پروستات بدخیم  بر اساس محل گسترش و بزرگی غده عبارت‌اند از:

درد استخوان 
منظور درد در باسن، پا یا پاها می‌باشد که شایع است. این درد استخوانی است که از بین نمی رود یا منجر به شکستگی می شود. به این علت که گسترش سرطان در بافت‌ های استخوان، باعث درد و شکستگی استخوان می‌ شود.

یرقان
گسترش سرطان در کبد موجب ورم شکمی، زردی پوست، زردی چشم‌ها یا به‌ اصطلاح یرقان می‌ شود.

تنگی نفس
نفس‌ تنگی و درد در ناحیه قفسه سینه از علائم پیشرفت سرطان پروستات در ریه است.

سایر علائم عود سرطان پروستات
تورم در پاها یا ناحیه لگن
 تهوع
مشاهده خون در منی
 اختلال نعوظ جدید
درد و ناراحتی هنگام نشستن
چه کسانی در معرض سرطان پروستات هستند
علت اصلی سرطان پروستات هنوز مشخص نیست، اما خطر ابتلا به این نوع سرطان در آقایان، از 50 سالگی به بعد افزایش می‌یابد. در برخی گروه‌ها از جمله مردان آفریقایی-آمریکایی و مردانی که دارای نوعی جهش ژنتیکی خاص همچون BRCA1، BRCA2 و HOXB13 هستند، خطر پیشرفت سرطان پروستات بدخیم بسیار زیاد است.

بسیاری از مردان مبتلا به سرطان پروستات، هیچ‌ گونه سابقه خانوادگی برای این بیماری ندارند. اما پدر و برادر مبتلا به این بیماری، خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند.


تشخیص سرطان پروستات بدخیم 
چنانچه درگذشته به سرطان پروستات مبتلا بوده‌اید حتی اگر روند درمانتان به پایان رسیده است، در صورت مشاهده هر گونه علامتی باید به پزشک مراجعه کنید.

تصویر برداری
برای تشخیص بازگشت و گسترش سرطان پروستات، پزشک به تجویز چند نمونه تصویربرداری می‌پردازد که شامل موارد زیر می‌شوند:

 اشعه ایکس (X-rays)

 سی‌تی‌اسکن (CT scans)

 اسکن اِم آر آی (MRI scans)

 اسکن پِت (PET scans)

 اسکن استخوان

گاهی ممکن است نیازی به هیچ‌کدام از موارد بالا نباشد. آزمایشات بالا بر اساس علائم و آزمایش فیزیکی برای بیمار تجویز می‌ گردند.

هر گونه ناهنجاری موجود در تصاویر به معنای سرطان نیست و تجویز آزمایش‌ های دیگر برای تشخیص دقیق الزامی است. در صورت کشف توده، دستور توده برداری توسط پزشک تجویز خواهد شد.

آزمایش تکه‌ برداری
در آزمایش تکه‌ برداری قسمتی از بافت مشکوک توسط پزشک برداشته و هر گونه مورد مشکوک در مورد بافت برداشته‌ شده، توسط آزمایش پاتولوژی تشخیص داده می‌شود. در صورت وجود سرطان پروستات نیز میزان وخامت آن توسط این آزمایش مشخص می‌ گردد.

درمان سرطان پروستات بدخیم
سرطان پروستات قابل‌ درمان است اما هرچه بیماری بیشتر پیشرفت کرده باشد روند درمان سخت‌تر خواهد شد. درمان سرطان پروستات بدخیم به دو صورت درمان نقطه‌ای و سیستمی است. هر دو درمان در  بیشتر آقایان به‌ صورت هم‌ زمان استفاده می شوند.

هورمون تراپی
هورمون تراپی با سرکوب هورمون‌های مردانه مانع رشد سلول‌های سرطانی پروستات می‌شود. موارد زیر انواع مختلفی از هورمون تراپی هستند:

برداشتن بیضه
در این روش بیضه‌ها که محل تولید هورمون‌های جنسی مردانه هستند، از طریق عمل جراحی برداشته می‌شوند.

لوتانیزه
در این روش تولید تستوسترون درون بیضه، از طریق تزریق داروهایی کاهش می یابد.

آنتیگونیست LHRH
 داروهایی هستند که به‌سرعت موجب پایین آمدن سطح تستوسترون می‌شوند. این داروها به‌صورت ماهانه و به شکل تزریق زیر جلدی مورد استفاده قرار می گیرند.


کنترل‌کننده‌های CYP17
 همانند آنچه بیان شد موجب پایین آمدن سطح تستوسترون می‌شوند و به‌صورت روزانه و به شکل قرص مصرف می‌گردند. حساسیت، اختلالات جنسی و کم‌خونی، از عوارض مصرف این داروها هستند.

برای مطالعه ادامه مطلب اینجا را کلیک کنید

دکتر حسین کرمی متخصص اورولوژی و پروستات در تهران


برچسب: #پروستات-بدخیم، #پروستات، #علائم-پروستات،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۰۶:۵۰ توسط:سلامت پدیا موضوع: نظرات (0)