پزشكي و سلامتي پزشكي و سلامتي .

پزشكي و سلامتي

خطرات اسكن هسته اي قلب

اسكن هسته‌اي قلب يك روش تصوير برداري است كه نشان مي دهد آيا توزيع خون به عضله قلب شما به خوبي صورت مي گيرد يا خير و همچنين آيا عضله ي قلب شما به خوبي پمپاژ مي كند يا خير؟

به طور مثال، بعد از سكته ي قلبي (حمله ي قلبي) ممكن است از اين تست جهت بررسي ميزان تخريب عضله ي قلب استفاده شود.

اين تست معمولا در دو فاز استراحت و ورزش انجام مي شود. در اين تست از مقادير كم راديواكتيو تحت عنوان راديوتريسر يا ماده نشان دار شده استفاده مي شود. اين ماده از طريق جريان خون به عضله قلب رسيده و توسط بافت سالم عضله قلب جذب مي شود. در تصاوير به دست آمده از اسكن قسمت هايي از قلب كه ماده راديواكتيو را  جذب كرده اند، در مقايسه با قسمت هايي كه آسيب ديده اند و يا جريان خون مناسبي ندارند و لذا ماده راديو اكتيو را جذب نكرده اند، ظاهر متفاوتي خواهند داشت.

به قسمت هايي كه ماده راديواكتيو را برداشت نكرده اند، نقاط سرد يا نقص برداشت نيز مي گويند.

در فاز استرس اين تست جريان خون عضله ي قلب شما وقتي قلب تحت استرس قرار گرفته است، بررسي مي شود.

معمولا جهت ايجاد استرس در قلب از ورزش استفاده مي شود. وليكن اگر شما توانايي ورزش كردن را نداريد، مي توان از طريق داروهايي كه ضربان قلب را بالا مي برند، يا منجر به گشاد شدن عروق مي شوند، به قلب استرس وارد كرد.

بعد از ترزيق ماده راديواكتيو از دوربين هاي مخصوصي جهت تصويربرداري استفاده مي شود كه اين دوربين ها توانايي ارزيابي انرژي مواد راديواكتيو از خارج از بدن را دارند. اين دوربين ها تصاويري در تصاوير در حين استرس و همچنين در حال استراحت از قلب گرفته و تصاوير به دست آمده با هم مقايسه مي شوند.

چرا ممكن است من نياز به انجام اسكن هسته اي داشته باشم؟
در صورت وجود درد قفسه ي سينه
جهت تشخيص بيماري عروق كرونر (تنگ شدگي خون رسان عروق قلب)
بعد از سكته ي قلبي جهت ارزيابي ميزان آسيب قلب
جهت ارزيابي ميزان جريان خون عضله ي قلب بعد انجام عمل باز يا تعبيه ي استنت
جهت ارزيابي وجود بافت زنده در عضله ي قلب قبل از تصميم گيري به باز كردن عروق توسط عمل باز يا آنژيوپلاستي در افرادي كه قبلا دچار سكته هاي وسيع قلبي شده باشند.
بررسي وجود بافت آسيب ديده در عضله ي قلب به دلايلي غير از بيماري عروق كرونر.
خطرات اسكن هسته اي قلب چيست؟
– در حين ورزش در موارد نادر ممكن است به علت استرسي كه به قلب از طريق ورزش وارد مي شود نامنظمي قلبي ، درد سينه و حتي حمله ي قلبي رخ دهد.

– آنژيوكتي كه وارد دست شما مي شود، ممكن است كمي ايجاد درد كند و همچنين تزريق ماده راديواكتيو ممكن است منجر به احساس ناخوشايندي در محل تزريق شود. واكنش هاي حساسيتي به ماده راديواكتيو خيلي نادر است.

– اگر براي وارد كردن استرس به قلب از دارو استفاده شده باشد، ممكن است بيمار دچار سرگيجه، تهوع، لرز و يا تنگي نفس و يا درد سينه گذرا شود.

عواملي كه مي توانند در نتايج به دست آمده اختلال ايجاد كنند:
– استفاده از داروهاي حاوي تئوفيلين.

– استفاده از كافئين طي ۴۸ ساعت قبل از انجام تست.

– استفاده از سيگار يا هرگونه تنباكو طي ۴۸ ساعت قبل از انجام تست.

– استفاده از داروهاي قلبي كه توانايي كاهش ضربان قلب را دارند يا نيترات ها كه توانايي گشاد كردن عروق قلب را دارند.

– در صورتي كه ضربان ساز قلبي داريد به پزشك خود اطلاع دهيد.

 

دكتر مرعشي زاده متخصص قلب در تهران


برچسب: اسكن-قلب، اسكن-هسته اي-قلب، درد-قلب،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۵۲:۳۹ توسط:سلامت پديا موضوع: نظرات (0)

تاثير آب آلوده بر سلامت كودكان

 
آب نقش مهمي در هيدراته شدن و سلامت دارد. تقريبا 70 % از بدن انسان از آب تشكيل شده است و انسان  براي سالم نگه داشتن بدن و بهبود كيفيت زندگي خود به آب سالم و بهداشتي نياز دارد. بنابراين دسترسي به آب سالم و بهداشتي مطابق با استانداردهاي جهاني از حقوق اوليه شهروندي براي انسان ها در تمام نقاط دنيا به حساب مي آيد. در ايران آب هاي سطحي و زيرزميني بر اساس استانداردهاي تعيين شده در تصفيه خانه آب مورد تصفيه قرار مي گيرند .

يك واقعيت مهم و وحشتناك در ارتباط با سلامتي كودكان وجود دارد. بر اساس آمارهاي ارائه شده توسط سازمان بهداشت جهاني WHO، بيماري هاي منتقله از آب، علت اصلي مرگ و مير كودكان زير پنج سال در دنيا به شمار مي آيند ، به طوريكه هر 90 ثانيه يك كودك بر اثر بيماري هاي منتقله از آب مي ميرد. تقريبا 160 ميليون كودك در جهان در اثر استفاده از آب آلوده و مسائل بهداشتي ناشي از مصرف آب، دچار سوء تغذيه مزمن و اختلال در رشد رنج مي ببرند. 

تاثير نوشيدن آب آلوده بر سلامت كودكان
آلاينده هاي سمي موجود در آب براي كودكان بسيار خطرناك مي باشد. دليل اين امر اين است كه كودكان در مقايسه با بزرگسالان به ازاي هر كيلوگرم وزن خود آب بيشتري مصرف مي كنند ، در نتجه كودكان بيشتر در معرض خطرات ناشي از آب آلوده مي باشند. از آنجاييكه بدن كودكان در حال رشد مي باشد مصرف آب آلوده بر بافت ها و اندام هاي در حال رشد آنها تاثير مي گذارد و باعث مشكلات جسمي و ذهني در كودكان مي شود و در موارد شديد مصرف آب آلوده باعث مرگ كودكان مي شود.

براي حفظ سلامت كودكان خود بايستي از بهداشتي و سالم بودن آب اطمينان حاصل كنيم. يكي از روش هاي سالم سازي آب در منازل استفاده از دستگاه تصفيه آب خانگي مي باشد.

ارتباط بين آب آلوده و مرگ و مير كودكان
مطالعات سازمان يونيسف نشان مي دهد كه تقريبا نيمي از مرگ و مير كودكان زير پنج سال در كشور هاي در حال توسعه و كشورهايي از جمله هند، پاكستان، نيجريه، چين و كنگو اتفاق مي افتد. در اين كشورها درصد قابل توجهي از مردم به آب آشاميدني سالم و بهداشتي دسترسي ندارند. مصرف آب آلوده و تصفيه نشده منجر به انواع بيماري هاي منتقله از آب مانند هپاتيت ، حصبه ، يرقان ، اسهال خوني و مشكلات پوستي در كودكان و بزرگسالان مي شود.

منبع:

ني ني سايت

 


برچسب: آب-آلوده، سلامت-كودكان، تصفيه-خانه،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۴۳:۴۸ توسط:سلامت پديا موضوع: نظرات (0)

چه كسي چاق در نظر گرفته مي شود؟

BMI : معياري است كه قد و وزن هر دو را لحاظ مي كنند و مي تواند اطلاعات خوبي در مورد ميزان چربي بدن شما بدهد.

بر اساس BMI ريسك وجود عوارض چاقي در فرد سنجيده مي شود.

نحوه محاسبه BMI : وزن (بر اساس كيلوگرم) تقسيم بر قد (بر اساس متر) به توان ۲ يا به عبارتي BMI برابر است  با  ۲[قد (m)] / [وزن (kg)]

مثال : فردي با وزن ۹۰ كيلوگرم و قد ۱۶۵ سانتي متر : ۳۳= ۲(۱٫۶۵) / ۹۰

به طور كلي BMI در محدوده ي ۲۰-۲۴٫۹ در بزرگسالان ايده آل مي باشد.

BMI در محدوده ي ۲۵-۳۰ اضافه وزن در نظر گرفته مي شود.

BMI بيش از ۳۰ چاق و BMI بيش از ۴۰ خيلي چاق در نظر گرفته مي شود.

علل بروز چاقي چيست؟
چاقي يك بيماري پيچيده بوده و متخصصين به طور دقيق نمي دانند كه بدن چگونه وزن و ميزان چربي را تنظيم مي كند وليكن چيزي كه كاملاً مشخص است، اين است كه دريافت كالري بيش از ميزاني كه فرد در طي روز جهت توليد انرژي مصرف مي كند منجر به افزايش وزن مي شود. وليكن ريسك فكتورهايي كه منجر به چاقي مي شوند، پيچيده بوده و معمولاً مجموعه و تركيبي از ژنتيك، متابوليسم، سبك زندگي و فاكتورهاي اقتصادي اجتماعي و علل روانشناختي مي باشد. هم چنين برخي از بيماري هاي غدد درون ريز و برخي از داروها نيز مي توانند منجر به افزايش وزن شوند.

ژنتيك
مطالعات نشان مي دهند كه احتمال بروز چاقي از طريق ژن در خانواده انتقال مي يابد و ژن هاي زيادي كشف شده اند كه با چاقي در ارتباط مي باشند.

براي مثال ژن ها مي توانند تعيين كنند كه فرد چربي را در كدام قسمت خود ذخيره مي كند. بيشتر محققين بر اين باورند كه به غير از ژنتيك، عوامل ديگري نيز در شيوع بالاي چاقي دخيل مي باشند.

عوامل متابوليك
اين كه بدن شما انرژي را چگونه مصرف مي كند، مي تواند در افراد مختلف متفاوت باشد. سوخت و ساز بدن و هورمون ها در افراد مختلف متفاوت بوده و اين فاكتورها نقش اساسي در ميزان افزايش وزن خواهند داشت.

براي مثال مي توان به هورمون گرلين كه به هورمون گرسنگي معروف است، اشاره كرد. اين هورمون ميزان اشتها را تنظيم مي كند و ترشح اين هورمون مي تواند منجر به احساس گرسنگي شود.

مثال ديگري براي نقش عوامل هورموني در چاقي مي توان به سندرم تخمدان پلي كيستيك (Pغير مجاز مي باشد) اشاره نمود.

زنان مبتلا به اين بيماري سطح بالاتري از هورمون هاي خاصي را دارا مي باشند، لذا در معرض خطر بالاتري براي چاقي مي باشند.

فاكتورهاي اقتصادي – اجتماعي
ميزان در آمد شما مي تواند در بروز چاقي تأثير گذار باشد. در جوامع پيشرفته زناني كه درآمد پايين تري دارند و در طبقه اجتماعي پايين تري قرار دارند در معرض خطر بيشتري براي چاقي هستند و در جوامع پيشرفت نكرده زنان با در آمد بالاتر، بيشتر در معرض چاقي مي باشند.

شيوه زندگي
خوردن مقادير زياد مواد غذايي و نداشتن ورزش هر دو در بروز چاقي مؤثر مي باشند. اگر مقادير زيادي از كالري دريافتي شما از غذاهاي ناسالم يا غذاهايي كه حاوي مقادير زيادي شكر يا چربي هستند، مي باشد. به احتمال زياد دچار افزايش وزن خواهيد شد. اگر فعاليت فيزيكي مناسب و برنامه ورزشي مرتب در زندگي روزمره خود نداشته باشيد، از دست دادن وزن و يا حتي حفظ وزن فعلي مي تواند بسيار دشوار باشد. هر فرد در هر زمان مي تواند با تغيير سبك زندگي و پيروي از رژيم هاي غذايي سالم تر و افزايش فعاليت فيزيكي، قدم بزرگي در جهت كاهش وزن خود بردارد.

داروها
برخي از داروها مثل كورتون، داروهاي ضد افسردگي و برخي از داروهاي ضد تشنج مي توانند منجر به افزايش وزن شود.

عوامل عاطفي
پرخوري احساسي، غذا خوردن هنگامي كه احساس ناراحتي يا بي حوصلگي مي كنيد، مي تواند منجر به افزايش وزن شود. افرادي كه خواب كافي ندارند، نيز در معرض خطر چاقي هستند. افرادي كه شب ها كمتر از ۵ ساعت مي خوابند، در مقايسه با افرادي كه ۷ الي ۸ ساعت خواب شبانه دارند بيشتر در معرض خطر چاقي هستند.

 

دكتر مرعشي زاده متخصص قلب در تهران

 


برچسب: علل-چاق، چاقي، درمان-چاقي، ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ آبان ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۵۵:۰۰ توسط:سلامت پديا موضوع: نظرات (0)

معرفي توليدات گروه صنعتي حفاظ سازه


استفاده از حفاظ پنجره و يا نرده آهني پنجره، نقش زيادي در تامين امنيت ساختمان هاي اداري و مسكوني دارد. بسياري از ساختمان ها در موقعيتي قرار گرفته اند كه پنجره هاي آن ها از بيرون قابل دسترس است و ساكنان آن ها مواقعي كه در خانه حضور ندارند، نگران امنيت منزل خود مي باشند كه با به كار بستن حفاظ پنجره و ساير وسايل امنيتي مانند درب آكاردئوني، حفاظ آهني روي ديوار و ... مي توانيد با خيال راحت از منزل خود خارج شويد.

قبل از انتخاب و خريد حفاظ پنجره بايد با انواع و ويژگي هاي هر كدام از آن ها آشنايي داشته باشيد كه در اين مقاله به معرفي آن ها مي پردازيم.


انواع حفاظ پنجره

حفاظ پنجره مدرن، بهترين انتخاب براي ساختمان هاي نوساز و جديد مي باشد. اگر شما براي ساختمان جديد خود يك حفاظ پنجره معمولي انتخاب كنيد، در واقع از زيبايي و جلوه نماي ساختمان خود كاسته ايد و با وجود هزينه هاي زيادي كه صرف نماي ساختمان كرده ايد، جذابيت لازم را در آن نمي بينيد.

 

نرده شاخ گوزني

 

شما مي توانيد حفاظ پنجره مدرن را با توجه به مدل و نوع پنجره خود تهيه نماييد و انتخاب منحصر به فردي داشته باشيد.

حفاظ پنجره فرفورژه و حفاظ پنجره مدرن، شباهت هاي فراواني با يكديگر دارند و تنها تفاوت آن ها در جزئيات مي باشد كه آن هم توسط سازندگان با تجربه و متخصص قابل تشخيص است. در طرح ها و شكل هاي حفاظ پنجره فرفورژه، تنوع زيادي وجود دارد كه با كمك سازنده اي كه تجربيات كافي داشته باشد مي توانيد مدلي جذاب و زيبا را از ميان آن ها داشته باشيد.

حفاظ پنجره ثابت، حفاظي است كه ساليان سال در ساختمان ها و پنجره هاي زيادي مورد استفاده قرار گرفته و محافظ ايده آلي به شمار مي آيد.

ساخت و نصب حفاظ پنجره ثابت ساده تر از ساير انواع حفاظ پنجره مي باشد و به همين دليل قيمت مناسب تري دارد. موقع نصب اين نوع حفاظ بايد اصولي را رعايت كرد كه در صورت عدم رعايت، امنيت لازم را به پنجره شما نخواهد داد.

حفاظ پنجره متحرك يا تاشو در قسمت ورودي خانه نصب مي شود. مهم ترين مزيت حفاظ پنجره متحرك اين است كه در مواقعي كه اجازه و امكان نصب انواع ديگر حفاظ پنجره در نماي ساختمان وجود ندارد، مي توان به راحتي از اين نوع حفاظ استفاده كرد.


نكته اصلي در داشتن حفاظ پنجره متحرك اين است كه بايد يادتان باشد كه آن را موقع خروج از منزل ببنديد.

در غير اين صورت انگار حفاظي براي پنجره شما وجود ندارد.

قيمت نهايي حفاظ پنجره به عوامل متعددي مانند ميزان آهن به كار رفته در آن، مدل نرده پنجره و هزينه ساخت و نصب آن بستگي دارد.

براي كاهش هزينه حفاظ پنجره مي توان از نمونه كارهاي قبلي و يا طرح هاي آماده استفاده كرد.

رعايت فاصله مناسب و استاندارد ميان ميله هاي افقي و عمودي در حفاظ پنجره، قيمت آن را تا حد زيادي كاهش مي دهد.


معرفي درب آكاردئوني

درب آكاردئوني از ديگر وسايل ضروري براي تامين حفاظت و امنيت خانه مي باشد كه در واقع مانند يك دزدگير عمل مي كند. ويژگي اصلي درب آكاردئوني، داشتن قفلي است كه با هر كليدي باز نمي شود، فقط يك كليد دارد و حتي كليد ساز هم براي باز كردن آن بايد كليد اصلي را داشته باشد.

 

 

ميله هاي درب آكاردئوني بايد از استحكام كافي برخوردار باشد و با هر فشار و ضربه اي به راحتي نشكند.

شما بايد خانه و آپارتمان خود را مانند يك گاو صندوق بدانيد و امنيت را در آن هر چه بيشتر برقرار نماييد.

درب آكاردئوني هم ظاهر جذابي به خانه شما مي دهد و هم هيچ راهي براي ورود به ساختمان شما باقي نمي گذارد. 

قيمت نصب و ساخت درب آكاردئوني نسبت به مزيت هاي بي شمار آن بسيار مناسب است و مانند يك سرمايه گذاري بلند مدت براي تامين امنيت ساختمان شما مي باشد. 

ويژگي ديگر درب هاي آكاردئوني اين است كه فضاي كمتري را نسبت به ديگر انواع درب ها اشغال مي كند و به همين دليل علاوه بر مناطق مسكوني و تجاري براي انباري ها و مغازه ها هم مورد استفاده قرار مي گيرد.

استفاده از قفل هاي مخفي و تعداد حلقه هاي قفل بيشتر در بدنه درب آكاردئوني، امنيت آن را افزايش مي دهد.

درب آكاردئوني از دو گل تا پنج گل وجود دارد كه نوع سه گل بهترين مدل اين نوع درب مي باشد.

منظور از گل، تعداد مشبك هاي به كار رفته در درب آكاردئوني مي باشد.


معرفي حفاظ آهني روي ديوار

علاوه بر درب و پنجره، ديوارهاي خانه هم مخصوصا خانه هاي ويلايي كه داراي ديوارهاي كوتاه هستند، به حفاظ نياز دارند. 

حفاظ آهني روي ديوار با افزايش ارتفاع ديوار، امكان ورود به داخل ساختمان را به حداقل مي رساند.

حفاظ شاخ گوزني، حفاظ بوته اي، حفاظ ليليوم و حفاظ نخل مرداب از انواع مدرن و زيباي حفاظ ديوار هستند كه جايگزين حفاظ هاي نيزه اي و يا سيم خاردارهاي گذشته شده اند.

حفاظ شاخ گوزني و حفاظ بوته اي در كنار تامين امنيت كامل، قيمت مناسب تري دارند. اما حفاظ هايي مانند حفاظ ليليوم به دليل زيبايي بصري و طراحي فوق العاده اي كه دارند نسبتا گران تر هستند.

در ادامه، قيمت حفاظ شاخ گوزني را به دليل كاربرد و صرفه جويي بيشتر در هزينه ها بررسي مي كنيم.

 

قيمت حفاظ شاخ گوزني

قيمت حفاظ شاخ گوزني به عواملي مانند ضخامت ميلگرد هاي به كار رفته در آن، ارتفاع حفاظ، تراكم رديف ها و نوع جوشكاري و رنگ كاري حفاظ بستگي دارد.

با افزايش ارتفاع حفاظ شاخ گوزني قيمت آن هم افزايش مي يابد كه در ارتفاع هاي مختلفي مانند يك متر تا يك و نيم متر و 90 سانتي متر تا 120 سانتي متر ساخته مي شود. اما خريدار مي تواند با توجه به بودجه، نياز و محدوديت هاي ساختمان خود ارتفاع هاي متغيري از 40 سانتي متر تا 200 سانتي متر هم سفارش دهد.


به تعداد رديف هاي به كار رفته در طول يك متر از حفاظ شاخ گوزني، تراكم گفته مي شود. بديهي است كه هر چه تراكم بالاتر باشد فضاي خالي كمتري در حفاظ شاخ گوزني ديده مي شود و امنيت و قيمت حفاظ بيشتر مي شود.

توجه داشته باشيد كه سودجويان در بحث تراكم بيشترين كم فروشي را دارند و با كم كردن وزن حفاظ و تغييراتي در شكل ظاهري و يا استفاده از ميلگردهاي نازك و رنگ بي كيفيت، حفاظي با قيمت پايين تر و امنيت ضعيف تر به خريدار مي فروشند.

 در حفاظ شاخ گوزني، دو نوع جوشكاري با گاز دي اكسيد كربن و جوشكاري الكترود وجود دارد.

جوشكاري تحت گاز دي اكسيد كربن، مانع نفوذ هوا به نقطه جوش مي شود و اتصال محكم تري در بين قطعات  خواهيم داشت.

جوشكاري الكترود، اتصال ضعيف تر و قيمت پايين تري نسبت به جوشكاري با گاز دي اكسيد كربن دارد.

براي رنگ كاري حفاظ روي ديوار، دو نوع رنگ مايع و رنگ كوره اي الكترو استاتيك به كار مي رود.

رنگ كوره اي الكترواستاتيك به دلايلي مانند ماندگاري و مقاومت بالا در مقابل سرما و گرما، استفاده از رنگ پودري، نياز به كوره پخت رنگ و زمان رنگ آميزي بيشتر، قيمت بالاتري دارد.

 

معرفي سر درب

استفاده از سر درب، جلوه و زيبايي بيشتري به نماي ورودي ساختمان شما مي دهد و در بعضي مدل ها نقش يك حفاظ ايمن را هم ايفا مي كند.

سر درب مدرن، سر درب سنتي و كلاسيك و سر درب لاكچري از انواع سر درب ها مي باشد كه با توجه به نماي ساختمان خود مي توانيد آن ها را انتخاب كنيد.

از مزاياي استفاده از سر درب، پوشش كامل درب و ستون هاي درب و جلوگيري از كثيف شدن آن ها و

استفاده از آن به عنوان يك سقف كاذب براي محافظت از درب در مقابل عوامل جوي  مي باشد.

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ آبان ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۲۰:۴۶ توسط:سلامت پديا موضوع: نظرات (0)