چالش هاي مالي فروشگاه هاي زنجيره اي
امروزه رقابت در صنعت خرده فروشي، باعث رشد روز افزون فروشگاه هاي زنجيره اي شده است. اما از طرف ديگر، حسابداري فروشگاه هاي زنجيره اي و خرده فروشي ها همواره چالشي براي مديران اين كسب و كارها بوده است. پايا افزار، امروز راهكاري را ارائه مي دهد كه بتواند تمام اين چالش ها را رفع نموده و در جهت تسريع فرآيند فروش و بازرگاني، گامي مثبت بردارد.
چالش هاي مالي فروشگاه هاي زنجيره اي
نبود يا كمبود آمار و اطلاعات در خصوص فرآيندهاي توزيع و فعالان آن
حجم فروش بالا
توزيعشدگي جغرافيايي فروشگاهها و انبارها
مديريت سياستگذاريهاي متنوع فروش به صورت متمركز
مديريت در لحظه و به روز موجودي فروشگاهها
تنوع و حجم بالاي كالاهاي در گردش در فروشگاهها
تنوع مدلهاي فروش براي مشتريان متفرقه، خاص، كاركنان سازمان و ساير شركتها
تنوع مدلهاي تسويه حساب بصورتهاي نقدي، بن، اعتباري و قسطي و…
ارتباط با تعداد زياد تامينكنندگان
ارتباط مستقيم با مصرف كننده نهايي و لحظهاي بودن فرآيند فروش
انبارگرداني فروشگاه هاي زنجيره اي
نيازهاي خاص كسب و كارهاي فروشگاهي
نياز تامين به موقع موجودي فروشگاهها
در فروشگاههاي زنجيرهاي به دليل خريدهاي با حجم بالا از تامينكنندگان و لزوم شارژ به موقع موجودي كالاها در فروشگاهها و در سطح هر غرفه و قفسه، نياز مبرم به كنترل موجودي در لحظه كالاها در سطح هر فروشگاه و كل سازمان وجود دارد.
پيچيدگي مديريت گردش كالاها
جلوگيري از راكد ماندن كالاهاي كم فروش در فروشگاهها، كاهش هزينه كالاهاي انباشت شده و گردش سريع كالاها در فروشگاهها يكي از چالشهاي اساسي فروشگاههاي زنجيرهاي در كاهش هزينههاي سازماني است.
رضايتمندي و وفاداري مشتريان
حجم بالاي فروش در فروشگاهها به تبع خود موجب معطلي مشتريان در پاي صندوقهاي فروش ميشود. پاسخگويي به موقع و سريع به مشتريان و كاهش زمان انتظار آنها موجب رضايتمندي و وفاداري آنها خواهد شد. مديريت فروشگاه بايد با سياستگذاريهاي فروش منعطف، سعي در حفظ مشتريان كنوني و افزايش مشتريان جديد داشته باشد.
ضعف كنترلهاي درون سازماني
با توجه به وسعت فرآيندهاي فروشگاههاي زنجيرهاي و پيچيدگي فرآيند تامين و فروش مالي در فروشگاههاي بزرگ، كنترلهاي درون سازماني اعم از صندوقداران، غرفهداران و فروشگاه از اهميت ويژهاي براي سازمان برخوردار است. اين كنترل ميتواند در هر سطح سازمان مورد نياز باشد.
جمعآوري و پردازش حجم بالاي اطلاعات فروشگاهها
حجم بالاي اطلاعات فروشگاهها به دليل تراكنش در لحظه و با حجم بالا، مديريت سازمان را در تحليل روندهاي فروش براي تصميمگيري در سطح كلان همچون فرآيندهاي تامين و فروش كالاها و در سطح خرد مانند نحوه چينش كالاها با توجه به سبد كالاي مشتري دچار چالش ميكند. اين امر باعث كند شدن تصميمگيري مديريت سازمان و فروشگاه و در نتيجه عدم انعطافپذيري در قبال تغييرات محيطي مانند خواسته و نيازهاي مشتريان ميشود.
مديريت مالي متمركز در فروشگاه و دفتر مركزي
يكي از نيازهاي اساسي فروشگاههاي زنجيرهاي، يكپارچگي فرآيندهاي مالي در بين واحدهاي مالي، بازرگاني و انبار در سطح فروشگاهي و سازمان است. پاسخگويي به مراجع قانوني در زمان مناسب و اطلاعات كافي براي سازمان مهم و حياتي است.
سرعت در عمليات فروشگاه
سرعت عمليات در فرآيندهاي فروش و انبارداري فروش يكي از چالشهاي فروشگاههاي زنجيرهاي در افزايش درآمد محسوب ميشود. پشتيباني از حجم زياد مشتريان با حجم بالاي تراكنشهاي فروش از ريسكها و دغدغههاي اصلي اين صنعت محسوب ميشود.
نياز به انجام مدلهاي متنوع تسويه (اقساطي، اعتباري و…)
يكي از سياستهاي مراكز خرده فروشي و فروشگاههاي زنجيرهاي براي افزايش حجم فروش استفاده از روشهاي تشويقي و خاص براي دريافت مبالغ فروش خود است. مديريت و كنترل اطلاعات تسويه فاكتورها با استفاده از ارائه اعتبار به مشتريان، فروش اقساطي، دريافت بنها و كارتهاي تخفيف سازماني و… از مشتريان يكي از مهمترين چالشهاي مديران اين صنعت است.
شركت هايي موفق خواهند بود كه بتوانند ا حداكثر چابكي، تنوع كالا، كمترين هزينه و بهترين دسترسي، بيشترين مشتري را جذب كنند و بتوانند در آن ها به نحو ايجاد وقاداري كنند.
پايا افزار
برچسب: #حسابداري-فروشگاه، #حسابداري، #عمليات-فروشگاه،
ادامه مطلب