پزشکی و سلامتی پزشکی و سلامتی .

پزشکی و سلامتی

اندازه گیری ef قلب

Ef قلب به چگونگی پمپ کردن خون توسط بطن چپ (یا بطن راست) با هر ضربان قلب اشاره دارد.  در اکثر اوقات، EF به میزان خونی که از بطن چپ که با هر بار انقباض قلب خارج می شود، اشاره می کند.  بطن چپ اصلی ترین خانه پمپاژ قلب است.
EF شما به صورت درصد بیان می شود.  EF پایین تر از حد طبیعی می تواند نشانه نارسایی قلبی باشد. اگر نارسایی قلبی و یک EF پایین تر از حد طبیعی (کاهش یافته) دارید، EF شما به پزشک کمک می کند تا بداند وضعیت شما چقدر شدید است.

اندازه گیری Ef قلب
به طور کلی ، معیار اندازه گیری EF بطن چپ است.  بطن چپ کار اصلی را در بدن شما انجام می دهد ، و تقریباً به تمام اعضای اصلی بدن خون می رساند.  با این حال ، تحقیقات فعلی نشان می دهد که هنگام تعیین EF نباید بطن راست نادیده گرفته شود.

خواندن EF دقیق بطن چپ (LVEF) با روش های مختلف تصویربرداری قابل اندازه گیری است.

رایج ترین اقدامات اندازه گیری EF عبارتند از:

اکوکاردیوگرافی
اکوی قلب از امواج صوتی برای تصویربرداری از قلب استفاده می کند.  تحقیقات کنونی نشان می دهد که تصاویر سه بعدی بهترین و دقیق ترین EF را ارائه می دهند.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی قلبی (C-MRI)
C-MRI یک آزمایش مبتنی بر تصویر است که از یک میدان مغناطیسی ، امواج رادیویی و یک رایانه برای ایجاد تصاویر دقیق از قسمت داخلی قلب استفاده می کند.

کاتتریزاسیون قلبی
در این روش ، پزشک لوله ای توخالی را درون یک رگ خونی بزرگ قرار می دهد تا بر عملکرد قلب نظارت کند.  در طی کاتتریزاسیون ، آنژیوگرافی عروق کرونر نیز انجام شد. ماده حاجب به داخل کاتتر تزریق می شود.  سپس اشعه ایکس بز خونی که در قلب جریان دارد نظارت می کند.

اسکن پزشکی هسته ای قلب
در این روش مقدار کمی ماده رادیواکتیو به جریان خون تزریق می شود. سپس توسط دوربین هایی قلب  و مکانیسم های آن را مشاهده می کنند.

سی تی اسکن قلبی
این روش با اشعه ایکس بوده و سریع است و معمولاً در صورت عدم نتیجه گیری سایر آزمایشات استفاده می شود.

 

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی


برچسب: #اندازه گیری-ef-قلب، #درد-قلب، #اکوکاردیوگرافی،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۳۰:۲۹ توسط:سلامت پدیا موضوع: نظرات (0)