پزشكي و سلامتي پزشكي و سلامتي .

پزشكي و سلامتي

براي جلوگيري از واريس چه بايد كرد؟

واريس يكي از بيماري‌هاي شايع ميان ايرانيان است. علي‌الخصوص بسياري از زنان واريس در بارداري را تجربه مي‌كنند. اما راههاي پيشگيري از واريس چيست؟ در اين مقاله به اين سوال پاسخ مي‌دهيم كه براي جلوگيري از واريس چه بايد كرد و چطور مي‌توانيم از پيشرفت آن جلوگيري كنيم.

پرهيز از دوره‌هاي طولاني نشستن يا ايستادن
نشستن و ايستادن طولاني در بلند مدت باعث مي‌شود خون به راحتي نتواند در برابر نيروي جاذبه حركت كند و در پا قادر به حفظ جريان معمول خود باشد. اين موضوع باعث مي‌شود كه فشار موجود در رگ‌ها افزايش پيدا كند. اين موضوع مي‌تواند باعث جمع شدن خون در مچ پا شود و پا و ساق‌هاي شما متورم و دردناك شوند.

حركت كردن مي‌تواند فشار وريدي را كاهش دهد و جريان خون در بدن را بهبود دهد. اگر پاي ميز كار خود گير افتاده ايد، به انجام تمرينات ورزشي كوچك بپردازيد، مواردي مانند گزينه‌هاي زير مي‌توانند راهكار مناسبي براي جلوگيري از واريس پا باشد:

پاهاي خود را جابجا كنيد؛
مچ پاي خود را بكشيد؛
زانوهاي خود را مشابه راه رفتن خم و راست كنيد.
تلاش كنيد براي حداقل سه بار در روز پاهاي خود را بالا بياوريد، اين كار را به مدت 15 دقيقه در هر بار ادامه دهيد. بالا بردن پا و قرار دادن آن بالاتر از قلب باعث مي‌شود كه چرخه جاذبه شكسته شود. اين موضوع جريان خون را بهبود مي‌دهد، ورم مچ پا را از بين مي‌برد و منجر به جلوگيري از واريس پا مي‌شود.

از جوراب واريس استفاده كنيد

ستفاده از جوراب‌هاي واريس به قرار دادن دريچه‌هاي رگ‌ها در موقعيت مناسب كمك مي‌كنند. اين موضوع باعث مي‌شود رگ‌ها راحت تر بتوانند وظيفه خود را به درستي انجام دهند و از جمع شدن خون، ورم و درد جلوگيري مي‌شود.

شما ممكن است با پوشيدن جوراب‌هاي واريس پشتيبان در طول روز گرفتگي عضلات شبانه كمتري را تجربه كنيد. انواع مختلفي از جوراب‌هاي واريس وجود دارند كه فشارهاي متفاوتي را بسته به ميزان آسيب ديدگي رگ‌ها به پاي شما وارد مي‌كنند. مشورت با پزشك در انتخاب اين جوراب‌ها راه حل خوبي است، شما مي‌توانيد با مشورت پزشك به انتخاب نوع خفيف، متوسط، محكم و خيلي محكم جوراب‌هاي واريس بپردازيد.

براي جلوگيري از واريس سالم زندگي كنيد
رگ‌هاي واريس مي‌توانند به واسطه عوامل خطر سازي ايجاد شوند كه شما نقشي در آنها نداريد. اين موضوع انتخاب روش‌هاي زندگي سالم براي جلوگيري از آسيب بيشتر به رگ‌ها را با اهميت تر مي‌كند.

چاقي باعث مي‌شود كه فشار درون رگ‌ها افزايش پيدا كند، اين موضوع يكي از عوامل تشديد كننده است. تغذيه سالم مبتني بر كربوهيدرات‌هاي پيچيده، پروتئين كافي و چربي‌هاي سالم براي اين وضعيت ايده آل هستند. از غذاهاي شور پرهيز كنيد و غذاهاي سرشار از فيبر و پتاسيم را استفاده كنيد. در طول روز آب كافي بنوشيد، تامين آب كافي به معني ايجاد گردش خون سالم در بدن است.

ورزش بايد بخشي از فعاليت‌هاي روزانه شما باشد
بهترين ورزش براي جلوگيري از واريس پياده روي است.

يوگا نيز گزينه خوبي است. شما مي‌توانيد در اين ورزش به سراغ تمرين‌هايي برويد كه پاهاي شما را در موقعيتي بالاتر از قلب شما قرار مي‌دهد. اين تمرينات واژگوني خوانده مي‌شوند و شامل قرارگيري بر روي سر، شانه و تمرينات بالا بردن پا بر روي ديوار مي‌شوند.

يوگا مي‌تواند به كشيدن و تنظيم عميق‌ترين ماهيچه‌هاي ساق پا و همسترينگ پا كمك كند. اين ماهيچه‌هاي عميق مي‌توانند به ميزان قابل توجهي به عملكرد مناسب دريچه‌هاي رگ‌ها كمك كنند. تمرينات كششي و استقامتي  شامل تمرين سگ رو به پايين، تمرينات خم شدن به جلو و سلام بر خورشيد و سلام بر مهتاب مي‌شود.

ورزش‌هاي ديگري نظير دوچرخه سواري و شنا نيز براي پيشگيري از واريس بسيار مناسب هستند.

پيشگيري از واريس با تغييرات رژيم غذايي

يكي از راههاي پيشگيري از واريس رژيم غذايي سالم است. غذاهاي سرشار از پتاسيم نظير بادام‌ها و پسته مي‌توانند به رگ‌هاي واريس با كاهش حفظ آب در بدن كمك كنند.

غذاهي نمكي و سرشار از سديم مي‌توانند به بدن در نگهداري آب كمك كنند، بنابراين حذف غذاهاي نمكي از رژيم غذايي مي‌تواند حفظ آب در بدن را به حداقل برساند. همچنين غذاهاي سرشار از پتاسيم نيز مي‌توانند به كاهش حفظ آب در بدن كمك كنند. غذاهاي سرشار از پتاسيم عبارتند از:

بادام‌ها و پسته؛
عدس و لوبيا سفيد؛
سيب زميني؛
سبزيجات برگ سبز؛
بعضي از انواع ماهي نظير ماهي تن و سالمون.
غذهاي سرشار از فيبر مي‌توانند به حركت مدفوع در روده‌ها كمك كنند و از يبوست جلوگيري كنند. اين موضوع از اين نظر اهميت دارد كه فشار به روده مي‌تواند بر شدت آسيب به دريچه‌ رگ‌ها اضافه كند يا به آنها آسيب وارد كند و حتي منجر به هموروئيد (واريس مقعد) شود. غذاهاي سرشار از فيبر عبارتند از:

انواع آجيل، دانه‌ها و حبوبات؛
جو دوسر، گندم و دانه كتان؛
غلات كامل.
لباس‌هاي تنگ نپوشيد
پوشيدن لباس‌هاي تنگ مي‌تواند جريان خون را محدود كند. ممكن است با پوشيدن لباس‌هاي گشادتر جريان خون فرد بهبود يابد، اين موضوع به دليل حذف محدوديت تامين خون به بخش‌هاي پاييني بدن رخ مي‌دهد.

پوشيدن كفش‌هاي صاف به جاي انواع پاشنه بلند مي‌تواند به بهبود رگ‌هاي واريس در بدن كمك كند.

جلوگيري از واريس با استفاده از ماساژ
از جمله راه هاي جلوگيري از واريس ماساژ است. ماساژ آرام در نواحي آسيب ديده مي‌تواند به حفظ حركت خون از طريق رگ‌ها كمك كند. استفاده از ماساژ نرم به همراه مرطوب كننده يا روغن مي‌تواند بهترين تاثير را داشته باشد.

توجه داشته باشيد كه نبايد به رگ‌ها فشار مستقيم وارد شود، زيرا اين موضوع مي‌تواند به بافت‌هاي ظريف آنها آسيب وارد سازد.

 

دكتر سپيده پزشكي

 متخصص قلب و عروق
فلوشيپ بيماريهاي مادرزادي قلب بالغين(FACHD)

فلوشيپ (CMRI)از سوئيس

عضو انجمن قلب و عروق آمريكا

 

 


برچسب: #واريس، #جلوگيري-از-واريس، #درد-واريس،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ مهر ۱۳۹۸ساعت: ۰۳:۲۱:۳۰ توسط:سلامت پديا موضوع: نظرات (0)

ارتقا رتبه سايت شما

وقت معتبر شدن وب سايت شماست .

پيشنهاد مي كنيم با پكيج هاي سامانه شيك رنك رتبه سايت خود را بصورت فوري و طبيعي افزايش دهيد .

در كمتر از 24 ساعت شمارشگر سايت خود را منفجر كنيد .

1- لينك سفارش پكيج افزايش ورودي گوگل

2- لينك سفارش خريد بك لينك

3- لينك سفارش بك لينك انبوه بيش از 7000

4- لينك سفارش رپورتاژ آگهي

5- لينك سفارش بك لينك خارجي

و ده ها خدمات حرفه اي ديگر ..

همين امروز شمارشگر سايت خود را منفجر كنيد .

سامانه شيك رنك داراي لوگوي ديجيتال و نماد اعتماد الكترونيك 2 ستاره از وزارت صنعت و معدن


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۸ساعت: ۰۹:۳۶:۲۱ توسط:سلامت پديا موضوع: نظرات (0)