پزشکی و سلامتی پزشکی و سلامتی .

پزشکی و سلامتی

گرفتگی عروق کرونری قلب چه علائمی دارد؟

علائم گرفتگی عروق کرونری قلب
وقتی که عروق کرونر دچار تنگی می شوند این عروق نمی توانند خون حاوی اکسیژن را به میزان کافی به قلب برسانند، خصوصا به دنبال افزایش ضربان قلب همچنین فعالیت یا استرس های روحی.
درد قفسه ی سینه یا آنژین صدری
همانطور که ذکر شد در ابتدای سیر این بیماری، بیماران بدون علامت می باشند. تنگی های کمتر از ۵۰% از نظر بالینی اهمیت نداشته و به هیچ عنوان منجر به بروز علائم نمی شوند. تنگی های مهم از نظر بالینی (بیش از ۶۰%) نیز اغلب در حین استراحت برای بیمار علامتی ایجاد نمی کنند زیرا میزان خونی که در حین استراحت به عضله ی قلب می رسد پاسخگوی نیازهای آن می باشد. 

ولیکن اگر بیمار شروع به فعالیت کرده یا به دنبال استرس های روحی دچار افزایش ضربان قلب شود، دیگر این رگ دچار تنگی پاسخگوی نیازهای عضله ی قلب نبوده و فرد دچار درد قفسه ی سینه می شود.

اکثر بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر در حال استراحت و شرایط روحی مناسب بدون علامت بوده و فقط بیمارانی که دچار حمله ی حاد قلبی  شده اند در حال استراحت دچار درد قفسه ی سینه می شوند و این دسته از بیماران نیازمند پیگیری و درمان اورژانسی می باشند.

شایان ذکر است که درد های قلبی ماهیت خاصی داشته و دردهایی که لحظه ای و گذرا هستند یا به اصطلاح دردهای تیر کشنده و هم چنین دردهایی که به صورت نقطه ایی در قفسه ی سینه احساس می شوند و هم چنین دردهایی که با لمس و فشار شدت آن ها تغییر می کند یا دردهایی که با تغییر پوزیشن ایجاد می شوند، (مثلاً دردی که به دنبال خوابیدن روی دست چپ ایجاد می شود). این دردها اغلب منشاء قلبی نداشته و علل دیگری از قبیل دردهای عضلانی-اسکلتی و مسائل استرسی-اضطرابی و غیره مطرح می باشد.

تنگی نفس
بعضاً بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر درد قفسه سینه را تجربه نکرده و به جای آن دچار تنگی نفس فعالیتی یا خستگی زودرس می شوند.

این حالت در خانم ها، افراد مسن، بیماران دیابتی و افراد معتاد به مواد مخدر بیشتر دیده می شود.

حمله قلبی
اگر پارگی پلاک چربی در رگ قلب منجر به انسداد کامل و ناگهانی این عروق شود فرد دچار حمله ی حاد قلبی (سکته قلبی) شده که علائم و نشانه های مشخص آن به صورت درد بسیار شدید و فشار دنده در قفسه ی سینه می باشد ممکن است این درد به بازوها یا دست ها و یا فک تحتانی انتشار یابد و این درد ممکن است با تنگی نفس، تعریق، تهوع و استفراغ همراه باشند.
درمان بیماری عروق کرونر معمولا شامل تغییر سبک زندگی و در صورت لزوم مصرف برخی داروها و انجام برخی اقدامات پزشکی است.

دکتر مرعشی زاده متخصص قلب و عروق


برچسب: قلب،گرفتگی-قلب،آنژیو،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۰ دی ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۵۶:۱۱ توسط:سلامت پدیا موضوع: نظرات (0)