پزشکی و سلامتی پزشکی و سلامتی .

پزشکی و سلامتی

هولتر مانیتورینگ قلب

هولتر مانیتورینگ قلب چیست؟
در این روش یک دستگاه الکتریوکاردیوگرام (ECG) کوچک به بدن وصل شده و قلب را در طول فعالیت‌های روزانه پایش می‌کند. برای تشخیص مشکلات قلبی معمولا از ECG استفاده می‌شود که تصویری از فعالیت الکتریکی قلب ایجاد می‌کند. اگر این روش کافی نباشد مانتورینگ هولتر 24 ساعته درخواست می‌شود.

روش استفاده از این دستگاه مانند دستگاه ECG است. این دستگاه کوچک تارهای الکتریکی نازک با الکترودهایی دارد که به نواحی مختلف قفسه سینه وصل می‌شود. بسته به شدت و دفعات علائم می‌توان پایش 12 ساعته، 24 ساعته و 48 ساعته انجام داد. در صورت علائم زیر از پایش هولتر قلب استفاده می‌شود:
ضربان قلب تند یا کند
سرگیجه
ضعف و خستگی
درد قفسه سینه
تنگی نفس
ضربان قلب نامنظم
تپش قلب
سرگیجه حین استفاده از پیس‌میکر
بسیار از مشکلات قلبی زمانی رخ می‌دهد که بیمار در مطب پزشک نیست. پس یکی از مزایای پایش هولتر این است که هر زمانی که مشکلی باشد آن را ثبت می‌کند.

همچنین، این دستگاه مشکلات قلبی بیماران قلبی را در طول روز ثبت می‌کند که به مراتب راحت‌تر از بستری شدن و ثبت این مشکلات در بیمارستان است. یکی از موارد دیگر استفاده از دستگاه پایش هولتر 24 ساعته قلب بررسی پاسخ به داروهای تجویز شده برای مشکلات قلبی است.
نحوه استفاده از هولتر قلب
استفاده از هولتر مانیتورینگ قلب ساده است. دستگاه را می‌توان به راحتی در دست نگه داشت یا دور گردن یا مچ دست انداخت. الکترودهایی به بدن وصل شده که از طریق سیم‌های الکترونیکی بنام لید به دستگاه اصلی متصل هستند. تکنسین الکترودها را با استفاده از ژل چسبنده‌ای به پوست وصل کرده و در صورت نیاز موهای محل مورد نظر را شیو می‌کند.

فلز موجود در الکترودها سیگنال‌های فعالیت قلبی را دریافت کرده، به دستگاه ارسال کرده و این سیگنال‌ها توسط دستگاه ثبت می‌شود. در صورت افتادن یا شل شدن الکترودها باید آن‌ها را دوباره نصب کرد که پزشک نحوه این کار را به بیمار یاد می‌دهد.
نکات مهم درباره هولتر 24 ساعته قلب
پزشک مراحل کار را به شما توضیح می‌دهد. نکات زیر را رعایت کنید تا نتیجه اشتباه نشود و نیاز به تکرار تست نباشد.
از استحمام و شنا در طی تست خودداری کنید. با استفاده از پارچه مرطوب و صابون صورت، زیر بغل، ناحیه تناسلی و کشاله ران را تمیز کنید. نباید دستگاه مانیتور، لیدها و الکترودها خیس شود.
تمام کارهای روزانه خود را به روال همیشه انجام دهید؛ مثلا ورزش روزانه (البته نه تا حدی که آنقدر عرق کنید که دستگاه و اجزایش خیس شود).
می‌توانید طبق روال عادی به مدرسه یا سرکار بروید. مصرف الکل و کافئین را محدود کنید.
هر گونه فعالیت و علائم قلبی را ثبت کنید و بعدا پزشک با تحلیل نتایج مشکل را تشخیص می‌دهد. با ثبت علائم اشاره کنید که در حال چه کاری بودید، مشغول خوردن چه غذای یا نوشیدنی بودید، چقدر استرس داشتید، در حال فعالیت بودید یا مشغول استراحت.
در طول روز چک کنید که الکترودها متصل باشند.
به محل‌هایی که ولتاژ بالای برق دارد نروید چرا که نتیجه را مختل می‌کند. از قرار گرفتن در معرض میدان مغناطیسی قوی مانند دستگاه MRI و فلزیاب خودداری کنید. از استفاده از بعضی وسایل الکترونیکی مثل مسواک برقی، ریش‌تراش، مایکرویو و موبایل هم باید اجتناب کنید.
عوارض استفاده از دستگاه هولتر مانیتورینگ قلب
این تست کاملا غیرتهاجمی است و خطری ندارد. تنها خطر احتمالی ناراحتی پوستی در قسمت اتصال الکترودهاست. اگر به چسب یا ژل حساسیت دارید به پزشک اطلاع دهید تا از ماده دیگری برای اتصال استفاده شود.
نتیجه استفاده از هولتر قلب چه چیزی را نشان می دهد؟
پس از انجام تست به پزشک مراجعه کنید تا دستگاه را از شما جدا کند. یادداشت‌های خود را به پزشک تحویل دهید. پزشک نتیجه ثبت دستگاه و یادداشت‌ها را بررسی کرده و مشکلات قلبی احتمالی، علائم و علل بالقوه و حتی مشکلاتی که به دلیل مصرف دارو ایجاد شده را تشخیص می‌دهد. گاهی نتیجه قطعی پس از 1 الی 2 هفته آماده می‌شود.

پس از تشخیص گزینه‌های درمانی مطرح می‌شود. اگر هم‌ اکنون تحت درمان هستید در صورت نیاز دوز دارو تنظیم شده یا دارو تغییر می‌یابد.

گاهی تشخیص پس از انجام پایش هولتر هم ممکن نیست. یعنی ممکن است بیمار در طول آن روز اصلا علامتی نداشته باشد یا دستگاه هیچ فعالیت غیرطبیعی را ثبت نکرده باشد. در این صورت نیاز به انجام تست‌های دیگر است. شاید هم پزشک درخواست پایش هولتر طولانی‌تری را بدهد.

هولتر مانیتورینگ بی‌سیم و ECG امکان انجام پایش قلبی طولانی‌مدت‌تر را فراهم می‌کند. در آخر با اینکه ممکن است تحمل 24 ساعته هولتر مانیتورینگ کمی سخت باشد، اما اطلاعات حیاتی از وضعیت قلبی در اختیار پزشک می‌گذارد.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص هولتر قلب می توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

https://mehrad.hospital/429

بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی مهراد


برچسب: #هولتر-مانیتورینگ-قلب، #هولتر-قلب، #بیماری-قلبی،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ساعت: ۰۷:۱۶:۰۲ توسط:سلامت پدیا موضوع: نظرات (0)