پزشکی و سلامتی پزشکی و سلامتی .

پزشکی و سلامتی

علائم بارداری

ریزترین علائم بارداری
علائم اولیه زیر یک راهنما برای زنان است. بسیاری از علائم اولیه شبیه علائم پیش از قاعدگی است.

تورم و حساسیت سینه‌ها
ممکن است اولین علائم بارداری در سینه‌ها ایجاد شود و در طی دو هفته پس از بارداری، حساسیت و درد در سینه‌ها به دلیل تغییرات هورمونی رخ دهد. ممکن است احساس پری یا سنگینی در سینه داشته باشید.

خستگی
در اوایل بارداری سطح هورمون پروژسترون افزایش یافته که در دوز بالای این هورمون خواب القا می‌شود. به علاوه، سطح پایین قند خون، فشار خون پایین و تولید سلول‌های خونی سبب کاهش انرژی در طی بارداری می‌شود.

گرفتگی و لکه بینی
گاهی اولین علامت بارداری لکه بینی است که به آن خونریزی لانه‌گزینی گفته می‌شود و در طی روز ۱۰ تا ۱۴ پس از بارداری مشاهده می‌شود. این خونریزی رنگ روشن‌تری نسبت به خون قاعدگی داشته و طولانی مدت هم نیست.

حالت تهوع با یا بدون استفراغ
بیماری صبحگاهی در هر زمانی در طول شبانه‌روز ایجاد شده و یکی از علائم اولیه بارداری است.

افزایش اشتها
در بارداری اشتها برای غذا‌های خاصی مانند قهوه و غذاهای سرخ‌کردنی زیاد می‌شود که علامتی بسیار شایع است.

سردرد
در صورت حاملگی در هفته های اول و با افزایش گردش خون به دلیل تغییرات هورمونی ممکن است سردردهایی مکرر و خفیف ایجاد شود.

یبوست
یبوست یکی دیگر از علائم اولیه بارداری است که به دلیل افزایش پروژسترون و آرام‌تر حرکت کردن غذا در روده‌ها ایجاد می‌شود.

نوسانات خلقی
افزایش هورمون‌ها در بدن در اوایل بارداری سبب اندوه و احساسات غیرمعمول می‌شود. این حالات در سه ماهه اول شایع‌تر است.

ضعف و سرگیجه

با گشاد شدن عروق و کاهش فشار خون ممکن است احساس سبکی در سر و سرگیجه کنید. ضعف هم به دلیل کاهش قند خون شایع است.

افزایش دمای پایه بدن
دمای پایه بدن دمای دهانی در اول صبح است. دما کمی پس از تخمک‌گذاری بالا رفته و تا قاعدگی بعدی در همان سطح می‌ماند. اگر دمای پایه بدن خون را چارت کنید و برای مدت بیش از دو هفته پس از تخمک‌گذاری بالا بماند یعنی ممکن است باردار باشید.

عقب افتادن قاعدگی
یکی از علائم اولیه بارداری عقب افتادن قاعدگی است. همین علامت سبب می‌شود که زنان به دنبال نشانه‌های دیگر بارداری باشند. بعضی زنان ممکن است لکه‌بینی داشته باشند. ممکن است تا وقتی که قاعدگی‌تان عقب نیفتد به هیچیک از علائم دیگر بارداری توجه نکنید.

علائم بارداری قبل از عقب افتادن پریود
اگر دوره قاعدگی‌تان ۲۸ روز طول می‌کشد، احتمالا در حوالی روز ۱۴ پس از اولین روز آخرین قاعدگی یکی از تخمدان‌هایتان تخمک‌گذاری کند. تخمک به سمت لوله‌های فالوپ رفته و در اینجا ممکن است با اسپرم ترکیب شود. اسپرم می‌تواند تا ۵ روز در بدن زن دوام آورد و طول عمر تخمک هم یک روز است. یعنی پنجره بارداری شما ۵ روز قبل از تخمک‌گذاری تا ۱ روز پس از آن است. در زیر به وقایع قبل از بارداری به بعد اشاره می‌شود.

علائم حاملگی در هفته اول بعد از لقاح
سفر بارداری از همینجا آغاز میشود. اما عملا هنوز باردار نیستید. مراقبین سلامت دوره بارداری را ۴۰ هفته از اولین روز آخرین قاعدگی در نظر می‌گیرند. تخمک‌گذاری و بارداری ۱۴ روز پس از این زمان (در شرایطی که دوره قاعدگی ۲۸ روزه باشد) رخ می‌دهد. کمی گیج‌کننده است ولی در هفته اول بارداری هنوز باردار نیستید!

هفته دوم بارداری
در هفته دوم بارداری دوره قاعدگی تمام شده و اگر مقاربت داشته باشید و تخمک و اسپرم ترکیب شود باردار می‌شوید.

هفته سوم بارداری
در هفته سوم بارداری اتفاقات زیادی در شکمتان می‌افتد. وقتی تخمک و اسپرم در لوله فالوپ ترکیب شوند یک سلول واحد بنام زیگوت در روندی بنام لقاح تشکیل می‌شود. زیگوت حاوی کروموزوم‌های مادر و پدر است و اولین ترکیب ژنتیکی فرزند آینده‌تان است. زیگوت به سمت رحم رفته و به سلول‌های بیشتری تقسیم می‌شود.

علائم صد در صدی بارداری
اگر دوره قاعدگی‌تان منظم است، اولین احتمال بارداری عقب افتادن قاعدگی است. در این صورت یک تست خانگی بارداری بدهید. این تست‌ها هورمون‌ بارداری بنام hCG در ادرار می‌سنجد. اگر تست را زود انجام دهید به دلیل مقدار کم این هورمون ممکن است نتیجه دقیقی نگیرید. روی بسته تست را بخوانید تا بفهمید که دقیقا چه زمانی باید تست را انجام دهید. برای بعضی تست‌ها نیاز است که حداقل تا یک روز پس از قاعدگی عقب افتاده صبر کنید. در بعضی دیگر هم ممکن است مقادیر کم hCG تشخیص داده شده و زودتر نتیجه را نشان دهد. می‌توانید از مراقب سلامت خود بخواهید که برای تایید بارداری، آزمایش خون درخواست دهد.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص علائم حاملگی در هفته اول می توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

https://babyking-co.com/224

پوشک کودک بیبی کینگ


برچسب: #بارداری، #علائم-بارداری، #علائم-حاملگی،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ساعت: ۰۶:۴۹:۴۷ توسط:سلامت پدیا موضوع: نظرات (0)