پزشکی و سلامتی پزشکی و سلامتی .

پزشکی و سلامتی

واریس دستگاه تناسلی در بارداری

واریس چیست؟
شاید در نگاه اول این گونه به نظر برسد که رگ های ورم کرده و رگ های واریسی دو مشکل مختلف و غیر مرتبط به هم باشند، اما در واقعیت باید گفت که این دو تقریبا یکسان هستند همچنین بسیاری از بانوان، به خصوص در سه ماه آخر دوران بارداری با آن ها دست و پنجه نرم می کنند.

هموروئید و رگ های واریسی مربوط به رگ های پیچ خورده و ورم کرده می شوند، این رگ ها معمولا در پا و به رنگ قرمز یا بنفش هستند اما امکان شکل گیری آن ها در دیگر نواحی بدن نیز وجود دارد. اگر این مشکل در ناحیه مقعد رخ دهد، به آن هموروئید یا بواسیر می گویند.

واریس دستگاه تناسلی در بارداری
رگ های واریسی واژن، رگ هایی در ناحیه بیرونی از بخش تناسلی در بدن بانوان هستند. این دسته از رگ ها معمولا در حین دوره بارداری پدیدار می شوند. رگ های واریس دستگاه تناسلی در بارداری، ممکن است به تنهایی و یا همزمان با رگ های واریسی ناحیه پا شکل بگیرند.

هموروئید یا همان بواسیر ممکن است داخلی بوده و در مقعد شکل بگیرد و یا این که در ناحیه بیرونی بدن و مقعد دیده شود. هموروئیدهای داخلی گاهی اوقات تجمیع شده و از خروجی مقعد به سمت بیرون متمایل می شوند، رایج ترین مورد از علائم آن ها نیز خون روشن و قرمزی است که همراه با مدفوع به بیرون می آید. هموروئیدهای خارجی ممکن است دردناک و یا همراه با حس خارش باشند و در صورت فشار یا تحریک شدن دچار خون ریزی می شوند.

علت واریس دستگاه تناسلی در بارداری
علت واریس دستگاه تناسلی در بارداری، نیز افزایش حجم خونی است که در ناحیه لگن جمع می شود. یکی دیگر از دلایل پدیدار شدن این رگ ها، کاهش سرعت برگشت خون به قلب است، در نتیجه، خون در رگ های پایین تنه بانوان و به خصوص ناحیه تناسلی جمع می شود و رگ های واریس واژن به وجود می آیند.

علائم واریس واژن در بارداری
رگ های واریس واژن همیشه دارای علائم و نشانه های خاصی نیستند. در صورت به وجود آمدن آن ها، ممکن است حس پر بودن و یا فشار در ناحیه تناسلی خود داشته باشید و یا علائمی همچون ورم و ناراحتی واژن را تجربه کنید. در برخی موارد شدید، رگ های خونی گشاد شده ممکن است حالت بیرون زدگی پیدا کنند. رنگ این رگ ها به آبی می زند و به شکل برآمدگی بر روی پوست هستند. ایستادن طولانی مدت، تمرین و ورزش و همچنین داشتن رابطه جنسی می توانند این شرایط را بدتر کنند.

درمان واریس واژن در دوران بارداری
در حین دوره بارداری، سطح تولید پروژسترون در بدن بانوان بالا می رود تا آن ها را آماده به دنیا آوردن نوزاد کند. متاسفانه، همین سطح بالا از هورمون می تواند منجر به ورم رگ شود. در نهایت، ممکن است متوجه رگ های واریسی در بدن خود شوید و برای درمان آن اقدام کنید، لطفا با ما همراه باشید تا در ادامه به بررسی درمان واریس در بارداری بپردازیم.

– یک ساپورت و نگه دارنده مخصوص تهیه کنید.

به دنبال یک نگه دارنده و پوشاک مخصوص برای رگ های واریسی ناحیه واژن باشید. برخی از محصولات بازار بخش زیرین شکم و پایین کمر را نیز پشتیبانی می کنند.

جوراب های فشرده می توانند فشار خاصی بر روی پای شما بیاورند و اجازه ندهند رگ ها حجم زیادی از خون را در رگ نگه دارند. با پوشیدن این جوراب ها در روز، به خصوص در زمانی که می ایستید، ریسک شکل گیری رگ واریسی در حین بارداری کاهش می یابد.

– حالت بدن خود را تغییر دهید.

از ایستادن یا نشستن برای طولانی مدت اجتناب کنید.

– پاهای خود را در حالت ارتفاع قرار دهید.

این کار به بهبود گردش خون در بدن کمک شایانی می کند.

– از کمپرس های سرد و یخ بر روی واژن خود استفاده کنید.

این کار می تواند به تسکین درد شما کمک کند.

رگ های واریسی در ناحیه تناسلی معمولا نحوه به دنیا آوردن نوزاد در بانوان را تحت تاثیر خود قرار نمی دهند. این رگ ها معمولا دارای گردش خون پایینی در خود هستند. در نتیجه حتی اگر مشکل خون ریزی به وجود آید، امکان کنترل آن بسیار ساده خواهد بود.

معمولا، رگ های واریسی واژن مربوط به بارداری حدود شش هفته پس از به دنیا آمدن نوزاد ناپدید می شوند.
علل به وجود آمدن رگ های واریس در بارداری
در حین دوره بارداری، میزان خونی که بدن تولید می کند افزایش خواهد یافت چرا که به این حجم خون برای دو بدن در حال رشد نیاز است. با این حال چنین موضوعی می تواند فشار بیشتری بر روی رگ های خونی بیاورد، به خصوص رگ های ناحیه پا که باید برای بازگرداندن خون به قلب با جاذبه زمین مقابله کنند.

همچنین وزن در این دوره افزایش یافته و فشاری که ناحیه تناسلی بر روی رگ های لگن می آورد بیشتر می شود. در نهایت به دلیل تولید پروستروژن بیشتر در بدن، رگ های شما آرام و ریلکس می شوند و زمینه برای پدیدار شدن رگ های واریسی فراهم خواهد بود.

علائم واریس در بارداری
رگ های واریسی معمولا شبیه به رگ هایی بزرگ، پیچ خورده و به رنگ آبی یا بنفش هستند که بر روی پا یا پشت ساق پا پدیدار می شوند همچنین امکان دارد در ناحیه داخل پا دیده شوند. این رگ ها ممکن است منجر به ورم در قوزه پا شوند و یا حس درد، سنگینی و تیر کشیدن به پا دهند. در صورتی که رگ های واریسی در ناحیه تناسلی پدیدار شوند، معمولا به شکل رگ های بیرون زده، پیچیده و بزرگ در می آیند.

دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق و فشار خون در تهران

کلینیک فشار خون

برگرفته از وب سایت:

https://drhendesi.com/

 


برچسب: #علت-واریس، #واریس-واژن، #درمان-واریس-واژن،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۹ دی ۱۳۹۸ساعت: ۰۶:۱۰:۳۵ توسط:سلامت پدیا موضوع: نظرات (0)