پزشکی و سلامتی پزشکی و سلامتی .

پزشکی و سلامتی

انواع متخصص قلب

دکتر آرزو خسروی ، متخصص قلب و عروق و آنژیوگرافی و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی، متخصص بیماری های قلبی مادران باردار، خانم های سرطانی و … می باشد.

متخصصین قلب در حیطه ی تشخیص و درمان بیماری های قلبی و عروقی مانند ضایعه های انسدادی، آسیب ها و بیماری های قلبی تحقیقات فراوانی انجام می دهند. همچنین متخصصان قلب با زیر نظر گرفتن عوامل متعددی همچون کلسترول بالا، دیابت و فشار خون بالا، از بوجود امدن بیماری های قلبی پیشگیری می کنند.

زمانی که یک بیمار از طرف یک پزشک عمومی به یک متخصص قلب ارجاع داده می شود، تمامی عوامل خطر ساز برای بیماری های قلبی در او تحت بررسی قرار می گیرند. این عوامل خطر ساز شامل چاقی، سبک زندگی غیر متحرک، استعمال دخانیات، عادات غذایی نامناسب و سابقه خانوادگی در زمینه بیماری های قلبی می باشند.

وظیفه متخصص قلب و عروق چیست؟

معمولا علت ارجاع بیمار به یک متخصص قلب، وجود داشتن پتانسیل بعضی از بیماری های قلبی و عروقی است. متخصص قلب و عروق در اولین ملاقات با بیمار جدید خود، درباره ی سابقه پزشکی او سوال کرده و سایر علائم فیزیکی او را معاینه می کند. همچنین متخصص قلب برای تشخیص هرگونه مشکلات قلبی بیمار، به صدای قلب او گوش می دهد. متخصصین قلب و عروق برای تشخیص دقیق تر بیماری های قلبی از ازمایش خون و یکسری از ازمایش ها مانند EKG، X-ray، تست ورزش و نمونه برداری کمک می گیرند. پس از مشخص شدن نتیجه ازمایش ها، متخصصین قلب قادر به تشخیص هرگونه ناهنجاری ها، بیماری های مادرزادی و یا بیماری های قلبی و عروقی خواهند بود. بیشتر این بیماری ها بوسیله ی دارو، رژیم غذایی و یا روش های دیگر قابل درمان می باشند.

انواع متخصصین قلب و عروق

چندین نوع متخصص قلب و عروق وجود دارند که هرکدام در زمینه ای از بیماری های قلبی فعالیت می کنند و شامل موارد زیر هستند:

متخصصین قلب غیر تهاجمی بیماران را معاینه کرده و پس از انجام مشورت های لازم در خصوص بیماری های قلبی با بیمار، ازمایش ها و تست های لازم را درخواست می کنند. پس از مشخص شدن نتیجه ی ازمایش ها، بهترین درمان ممکن را بوسیله ی دارو و یا تغییر در سبک زندگی برای بیمار انجام می دهند. همچنین در صورت نیاز بیماران را به یک جراح قلب ارجاع می دهند.

متخصصین قلب مداخله گر بیماران دارای بیماری های شریان کروناری، نقص های دریچه ی قلب و یا بیماری های شریان محیطی را درمان می کنند. این دسته از متخصصین قلب از روش های درمانی همچون انژوپلاستی( قرار دادن بالون در عروق)، جایگذاری استنت، از بین بردن لخته های خونی، تعمیر دریچه میترال قلب و محافظت در برابر امبولی های عروقی، استفاده می کنند.

متخصص قلب غیر مداخله گر نیز از تست ها و معاینات غیر تهاجمی استفاده می کنند. البته ممکن است این دسته از متخصصین قلب برای پیدا کردن بعضی از بیماری های انسدادی عروق از روش های تهاجمی تر مانند کاتتریزاسیون استفاده کنند. در صورت تشخیص هرگونه انسداد در عروق، بیمار به یک متخصص قلب مداخله گر ارجاع داده می شود.

متخصصین قلب الکتروفیزیولوژی یا متخصصین ریتم قلب، با قرار دادن دستگاه های پیس میکر(pacemaker) و منظم کننده ی ریتم قلب در زیر پوست بیمار، باعث تنظیم شدت و نظم ضربان قلب می شوند. همچنین متخصصین قلب غیر مداخله گر برای تنظیم ریتم قلب بیمار، از بعضی از روش های تهاجمی تر به همراه دارو های لازم استفاده می کنند.

همچنین شایان ذکر است که متخصصین قلب دیگری هم وجود دارند که در زمینه های متعددی از بیماری های قلب فعالیت می کنند. از این دسته از متخصصان قلب می توان جراحان قلب و قفسه صدری را نام برد. البته به صورت دقیق نمی توان به این دسته از جراحان، متخصص قلب و عروق گفت به این دلیل که جراحان قلب و قفسه صدری بر خلاف متخصصین قلب که حیطه ی مطالعات آن ها در زمینه بیماری های داخلی بوده است، در دوران دانشجویی خود یک برنامه ی اموزشی جراحی را پشت سر گذاشته اند. جراحان قلب و قفسه صدری بسیاری از جراحی های سخت و پیچیده ای همچون پیوند قلب و جراحی قلب باز را انجام می دهند.

 

دکتر آرزو خسروی

 متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی


برچسب: #انواع-متخصص-قلب، #متخصص-قلب، #درد-قلب، #سکته-قلبی،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۴۸:۲۹ توسط:سلامت پدیا موضوع: نظرات (0)