پزشکی و سلامتی پزشکی و سلامتی .

پزشکی و سلامتی

ایمپلنت دندان

مراقبت بعد از ایمپلنت دندان

۴۸ ساعت (۲ روز) بعد از ایمپلنت را بسیار جدی بگیرید. گاز استریل روی دندان را تا یک ساعت بر ندارید و تنها در صورت خونریزی شدید آن را عوض کنید. خارش، خونریزی و تورم و درد بعد از ایمپلنت در روزهای اول طبیعی است و حتی نشانه مثبتی از بهبود محل ایمپلنت است.

در روز اول پس از ایمپلنت از مسواک نرم برای تمیز کردن سایر دندان ها استفاده کنید. در روز دوم و سوم نیز هر روز ۲-۳ مرتبه دهان خود را با دهان شویه تمیز کنید.

رعایت بهداشت صحیح دهان و دندان کلید حل مسائل مربوط به شکست ایمپلنت است. دوبار در روز مسواک زدن و استفاده از دهانشویه‌ی آنتی‌باکتریال منجر به حفظ سلامت لثه‌های شما می‌شود و باعث می‌شود در مدتی که دندان جدید دارد در جایش محکم می‌شود، باکتری‌ها مشکلی ایجاد نکنند.

شکست بلندمدت ایمپلنت

این مشکل حاوی مجموعه‌ای از چالش‌هاست! ممکن است این نوع شکست ایمپلنت بعد از التیام و یکپارچگی استخوانی، و بعد از ترمیم ایمپلنت اتفاق بیفتد. رایج‌ترین نوع شکست طولانی‌مدت ایمپلنت (و متاسفانه سخت‌ترین نوع شکست برای درمان) پری‌ایمپلنتیت نام دارد که یک عفونت مزمن درون لثه و درنهایت در استخوان محافظ ایمپلنت است. این نوع مشکل ممکن است به بیماری‌های پریودنتال که روی دندان‌ها تاثیر می‌گذرند مربوط باشد، چون هر دو منجر به تحلیل استخوان حمایتی اطراف پایه‌ی ایمپلنت می‌شوند. نشانه‌های این عارضه شامل ناراحتی و عفونت یا خونریزی از لثه‌ها است.

درمان ایمپلنت بعد از پس زدن

اما خبر خوب این که ایمپلنت شکست‌خورده را به آسانی با بی‌حسی موضعی می‌توان خارج کرد. اگر دندانپزشک تشخیص دهد که نیاز است یک ایمپلنت خارج شود، آن را از حفره بیرون می‌آورد و محل آن را آرام تمیز می‌کند. در ادامه، در صورتی که استخوان اطراف ایمپلنتِ خارج شده صدمه ندیده باشد، گرافت استخوان لازم نیست.

اما اگر میزان استخوان کم باشد یا استخوان تحلیل رفته باشد، دندانپزشک برای این که وضعیت محل استقرار ایمپلنت بهبود پیدا کند از گرافت یا پیوند استخوان استفاده می‌کند. التیام این پیوند استخوان ممکن است چندین ماه طول بکشد. در طول این مدت، ممکن است دندانپزشک از شما بخواهد تا پایان یافتن عوامل خطرساز منتهی به شکست ایمپلنت، مانند سیگار کشیدن یا درمان سرطان، صبر کنید.

پیش از کار گذاشتن ایمپلنت با پزشک خود در مورد عوامل خطرساز منتهی به شکست ایمپلنت صحبت کنید. ببینید چه چیزهایی ممکن است موفقیت این درمان را محدود کند. مثلاً تغییر وضعیت عارضه‌ی پزشکی یا داروهای شما ممکن است روی فرآیند یکپارچگی استخوانی یا جوش خوردن استخوان به ایمپلنت تاثیر بگذارد، پس همیشه هرگونه تغییر وضعیت در زندگی و شرایط سلامتی خود را حتماً به دندانپزشک خود اطلاع دهید.

خارج کردن ایمپلنت دندان

یکی از روش های درمان پس زدن ایمپلنت خارج کردن ایمپلنت دندان است که به سه روش انجام می شود:

خارج کردن دندان ایمپلنت با روش through bur: ابزار through bur مقدار اندکی از استخوان فک در محل اتصال به ایمپلنت را برش می دهد تا با کاهش فشار بر روی ایمپلنت، خارج کردن ایمپلنت راحتتر شود.

در آوردن ایمپلنت با پیزو الکتریک: در این روش از انرژی فراصوت یک ابزار پیزو الکتریک برای خارج کردن ایمپلنت استفاده می شود.

خارج کردن ایمپلنت با روش گشتاور معکوس: در این روش با استفاده از یک ابزار، گشتاور معکوس ایجاد می شود که می تواند در مدت زمان کمتری ایمپلنت را خارج کند.

آیا کاشت دندان پس از خارج کردن ایمپلنت پس زده ممکن است؟

در برخی موارد، یک ایمپلنت جدید فوراً همراه با پیوند استخوان در جایگاه قلبی قرار می‌گیرد. این پیوند فوری ایمپلنت منجر به صرفه‌جویی در هزینه و زمان شما می‌شود.

گاهی اوقات هم نمی‌توان ایمپلنت شکست خورده را بلافاصله جایگزین کرد و این بستگی به ابعاد تخریب دارد. در صورتی که بیرون آوردن ایمپلنت شکست خورده حفره‌ای بزرگ‌تر از پایه‌ی ایمپلنت به جا گذاشته باشد، جایگذاری یک ایمپلنت جدید خیلی سخت‌تر یا در مواردی غیر ممکن خواهد بود. بنابراین بسیار مهم است که دندانپزشک ایمپلنت شکست خورده را خیلی آرام از جا دربیاورد و از پیوند استخوان در ناحیه برای جلوگیری از تحلیل استخوان‌های سالم استفاده کند. هدف شیوه‌ی پیوند استخوان این است که یک فضا و جایگاه مناسب برای ورود ایمپلنت بعدی فراهم کند.

 

دکتر میلاد افشار

دندانپزشک و متخصص ایمپلنت و جراحی دندان

 

 

 

 


برچسب: #ایمپلنت-دندان، #مراقبت-دهان-دندان، #عوارض-ایمپلنت، #عفونت-لثه،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۰۳:۰۵:۴۱ توسط:سلامت پدیا موضوع: نظرات (0)