پزشکی و سلامتی پزشکی و سلامتی .

پزشکی و سلامتی

پوسیدگی دندان چگونه ایجاد می شود؟

آیا اطمینان دارید که تمام کارهایی که باید برای پیشگیری از پوسیدگی دندان انجام دهید را رعایت می کنید؟ برای پیشگیری از پوسیدگی دندان به شما ۷ نکته می گوییم که باید حتما به آن ها توجه کنید.
باور کنید یا نه، خرابی و پوسیدگی دندان دومین مشکل سلامتی شایع در ایالات متحده بعد از سرماخوردگی است. گرچه خرابی دندان بیشتر در کودکان و نوجوانان شایع است، اساساٌ از زمانی که رشد دندان در انسان شروع می شود، خطر ایجاد خرابی دندان نیز وجود خواهد داشت. برای این موضوع سن اهمیتی ندارد. برای محافظت از دندان هایتان، در اینجام مواردی درباره تشکیل، درمان و پیشگیری از خرابی های دندان ها به شما خواهیم گفت.

پوسیدگی دندان چگونه ایجاد می شود؟
عامل خرابی دندان ها باکتری ها و غذا هستند. خرابی دندانی که در طول زمان ایجاد میشود منجربه پوسیدگی دندان خواهد شد.

ایجاد پلاک
دهان شما پر از انواع باکتری ها است، هم باکتری های مفید و هم باکتری های مضر برای سلامت دهان شما. پشت صحنه باکتری هایی که پلاک را تشکیل می دهند، شکری است که در غذاها و نوشیدنی ها یافت میشود. وقتی شکر با دندان شما تماس برقرار میکند، باکتری ها آن را مصرف میکنند و درنتیجه اسید تولید میکنند. حمله اسیدی میتواند تا ۲۰ دقیقه بعد از خوردن غذا ادامه پیدا کند. این اتفاق منجربه ایجاد پلاک باکتریایی میشود. اگر هنگامی که پلاک نرم است خارج نشود، سخت و سفت خواهد شد. خارج کردن آن سخت خواهد شد، به خصوص از دندان های عقبی و آن جا را به یک مکان عالی برای رشد باکتری ها تبدیل خواهد کرد.

حملات پلاکی
پلاک اسید تولید میکند و مواد معدنی موجود در مینای دندان را می خورد و از بین میبرد، مینا یک لایه سخت و محافظ دندان است. مرحله اول ایجاد حفرات دندانی هنگامی است که خراش ها حفرات کوچک و باز را در مینای دندان ایجاد میکنند. وقتی مینا خراب شود، اسید و باکتری ها شروع به پوشاندن سطح عاج دندان میکنند، عاج لایه بعدی دندان است. این لایه آسیب پذیرتر است، زیرا نرم تر است و به اسید مقاومت کمتری دارد.

ادامه با پوسیدگی
اگر مراحل بالا بدون درمان رها شوند، باکتری ها و اسید به تخریب عمیق در درون ساختار دندان ادامه می دهند. بعد از خوردن مینا و عاج، باکتری ها به سمت پالپ دندان و لایه های درونی تر دندان که حاوی عروق خونی و اعصاب شوند نفوذ میکنند. وقتی پوسیدگی به این مرحله پیشرفت کند، ممکن است باعث عفونت باکتریایی که قادر است آبسه دندانی (تجمع چرک) ایجاد کند ختم شود. شما ممکن است علائمی مانند درد شدید دندان، درد، حساسیت دندانی و احساس ناراحتی هنگام فشار روی دندان را تجربه کنید.

عوامل تشدید کننده پوسیدگی دندان
۱-سیگار کشیدن
۲-داشتن دیابت
۳-خوردن غذاهای پرکربوهیدرات و شیرین که باعث تغذیه شدن باکتری های درون دهان میشوند. عدم مسواک ۴-زدن و نخ دندان کشیدن منظم
۵-عدم مراجعه منظم به دندان پزشک جهت غربالگری و پیگیری
۶-خشکی دهان یا عدم ترشح کافی بزاق. بزاق غذاها و شکری که برای دندان خطرناک هستند را می شوید، و از مینای دندان محافظت میکند و آن را بازسازی میکند.

علائم پوسیدگی دندان
اغلب، هنگام که برای اولین بار حفرات دندانی ایجاد میشوند، شما علائمی احساس نخواهید کرد. این همان دلیلی است که باید به صورت منظم برای بررسی و ویزیت به دندان پزشک مراجعه کنید، درست قبل از آن که حفرات باعث آسیب جدی به دندان شوند. با بدتر شدن پوسیدگی، ممکن است علائم و نشانه های زیر را داشته باشید:

حساسیت دندان، درد دندان هنگام گاز زدن یا فشار دادن دندان یا خوردن مواد غذایی شیرین، داغ یا سرد یا سوراخ های قابل مشاهده یا ایجاد لکه سیاه، قهوه ای یا سفید روی سطح دندان

دکتر میلاد افشار

دندانپزشک و متخصص ایمپلنت و جراحی دندان

تلفن: ۰۲۱۲۶۱۴۰۱۳۴ 


برچسب: #پوسیدگی-دندان-چیست، #ایجاد-پلاک، #عوامل-پوسیدگی-دندان،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۱۹:۵۶ توسط:سلامت پدیا موضوع: نظرات (0)