پزشکی و سلامتی پزشکی و سلامتی .

پزشکی و سلامتی

مصرف لبنیات در سنگ کلیه

مصرف لبنیات در سنگ کلیه جهت افزایش کلسیم در رژیم غذایی از طریق مصرف شیر و محصولات مبتنی بر آن، جهت پیشگیری از سنگ های کلیوی پیشنهاد می شود.
شیر و محصولات تولیدی آن به شکل گیری سنگ ها در کلیه ارتباطی ندارند و حتی ممکن است در کاهش ریسک آن تاثیرگذار باشند.

آیا داشتن رژیم غذایی با کلسیم بالا به شکل گیری سنگ کلیه مرتبط است؟ خیر. افرادی که از سنگ های کلیه رنج می برند نیازی به حذف شیر و لبینات از رژیم غذایی خود ندارند. در حقیقت پژوهش های اخیر نشان داده اند که مصرف شیر می تواند تاثیر مثبتی در پیشگیری از ایجاد سنگ های کلیه در بدن داشته باشد.

مصرف شیر در بیماران سنگ کلیه
در گذشته به افرادی که سابقه سنگ سازی در کلیه داشتند پیشنهاد میشد که مصرف غذاهای حاوی کلسیم نظیر شیر و پنیر را متوقف کنند. برخی از سنگ های کلیه حاوی کلسیم هستند و در ادرار بیمارانی که مشکل سنگ کلیه دارند مقادیر بالایی از کلسیم مشاهده شده است. با این حال داشتن رژیم غذایی با کلسیم کم نمی تواند میزان آن را در ادرار کاهش دهد. از طرفی مکمل های کلسیمی دارای چنین تاثیری نیستند و حتی ممکن است ریسک شکل گیری سنگ در بدن را بالا ببرند؛ در نتیجه پیشنهاد می شود کلسیم را از منابع غذایی دریافت کنید.

سنگ های کلیه در بسیاری از افراد توسط ماده ای به نام اگزالات تشکیل می شوند. اگزالات در برخی از میوه ها، سبزیجات و حبوبات وجود دارد. با این حال در بیشتر اوقات سنگ های کلیه اگزالات به دلیل مصرف دز بالا از مکمل های ویتامین سی ایجاد می شوند. کلسیمی که از مواد خوراکی جذب بدن می شود با چسبیدن به اگزالات از شکل گیری سنگ های کلیه جلوگیری به عمل می آورد و به همین دلیل حتی به بیمارانی که سابقه سنگ کلیه را داشته اند پیشنهاد می شود.

مصرف شیر در بین وعده های غذایی نیز راهکار مناسبی است، چرا که کلسیم بدن به همراه اگزالات دفع می شود و جبران این کلسیم از دست رفته توسط شیر امکان پذیر خواهد بود.

در نهایت باید بگوییم که محدود کردن مصرف کلسیم به هیچ وجه پیشنهاد نمی شود چرا که این کار می تواند تاثیر بسیار بدی بر روی استخوان ها داشته باشد و حتی ریسک ایجاد سنگ در کلیه ها را بالا ببرد.

در نهایت باید بگوییم که محدود کردن مصرف کلسیم به هیچ وجه پیشنهاد نمی شود چرا که این کار می تواند تاثیر بسیار بدی بر روی استخوان ها داشته باشد و حتی ریسک ایجاد سنگ در کلیه ها را بالا ببرد.

آیا نوشیدن شیر می تواند ریسک ایجاد سنگ کلیه را بالا ببرد؟
خیر. این یک باور غلط در بین افراد است که ورودی بالای کلسیم می تواند ریسک شکل گیری سنگ ها در کلیه را بالا ببرد. سنگ های کلیه کلسیم اگزالات از جمله شایع ترین موارد در بیماران هستند. البته هنوز مشخص نیست که آیا مصرف کلسیم خوراکی یا به شکل مکمل تفاوتی برای افراد ایجاد می کند یا خیر. در این زمینه باید منتظر نتایج تحقیقات جدید باشیم.

دکتر حسین کرمی، متخصص جراحی کلیه


برچسب: #لبنیات-در-سنگ-کلیه، #سنگ-کلیه، #مصرف-شیر،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۰ تیر ۱۳۹۸ساعت: ۱۰:۰۱:۴۵ توسط:سلامت پدیا موضوع: نظرات (0)