پزشکی و سلامتی پزشکی و سلامتی .

پزشکی و سلامتی

مزایا و معایب جراحی سنگ کلیه

مراقبت های قبل از عمل سنگ کلیه
دستورالعمل هایی که پیش از انجام عمل باز باید صورت پذیرند شامل موارد زیر می باشد:

انجام یک معاینه فیزیکی کامل توسط پزشک خود تا مطمئن شوید در پیش از اینکه تحت جراحی قرار بگیرید در سلامت کامل هستید. پزشک شما همچنین سابقه دارویی شما را مورد بررسی قرار می دهد.
ممکن است مجبور شوید آزمایش های خون یا سایر آزمایش های تشخیصی را انجام دهید. آزمایش هایی که می دهید ممکن است شامل موارد زیر باشد:
۱-آزمایش خون
۲-الکتروکاردیوگرام (ECG)
۳-مجموعه کاملی از آزمایش های متابولیکی
۴-آزمایش ادرار
۵-آزمایش هایی که سرعت لخته شدن خون را اندازه گیری می کنند

آزمایش هایی انجام می شوند که اندازه، مکان و تعداد سنگ/ سنگ ها را مشخص می کنند. این آزمایش ها شامل موارد زیر می باشد:

۱-اشعه ایکس
۲-سونوگرافی
۳-پیلوگراف داخل وریدی (IVP)
۴-رضایتنامه ای را امضا می کنید که طی آن رضایت خود را برای انجام جراحی اعلام میکنید و مسئولیت خطرات ناشی از آن را بر عهده می گیرید. پرشک شما، شما را از تمامی خطرات ناشی از این جراحی آگاه می سازد.

۵-از شما خواسته می شود تا ۲۴ ساعت قبل از عمل جراحی فقط مایعات ساده بنوشید ( آب گوشت یا مرغ، آب میوه، یا آب) و شب قبل از جراحی نیز هیچ غذایی نخورید.

۶-حتما دکتر خود را از تمام داروهایی که مصرف می کنید ( چه با نسخه و چه بی نسخه) مطلع سازید. به خصوص اگر از داروهای ضد انعقاد خون ( رقیق کننده خون) مانن اسپرین یا دیگر داروهایی که بر لخته شدن خون تاثیر دارد، استفاده می کنید. ممکن است پزشک شما از شما بخواهد تا بین ۷ تا ۱۰ روز پیش از جراحی، از مصرف این داروها خودداری کنید.

۷-جراح شما ممکن است از شما بخواهد تا در روز قبل از جراحی از ملین استفاده کنید تا خطر ابتلا به یبوست در چند روز اول بهبودی کاهش پیدا کند.

۸-اگر دچار حساسیت مشخصی هستید و یا به نوار، لاتکس، یا داروهای بیهوشی ( موضعی یا عمومی) حساسیت دارید، باید به پزشک معالج خود اطلاع دهید.

۹-اگر یک دوره از عادت ماهیانه شما عقب افتاده باشد باید حتما به پزشک خود اطلاع دهید، چرا که ممکن است این امر به معنی باردار بودن شما باشد. اگر حامله باشید، جراحی باز برای شما توصیه نمی شود.

۹-اگر از هرگونه بیماری قلبی یا اختلالات خونریزی رنج می برید، پزشک خود را مطلع کنید.

۱۰-طبق شرایط پزشکی شما، پزشک شما ممکن است درخواست یک سری آمادگی های خاص برای جراحی شما در نظر بگیرد.

۱۱-اگر سیگاری هستید، ممکن است پزشک شما از شما بخواهد تا برای یک تا دوهفته قبل از انجام عمل جراحی سیگار نکشید.

۱۲-دستورالعمل های پزشک خود را دنبال کنید.
 
آزمایش های تشخیص سنگ کلیه
آیا می دانید چگونه سنگ کلیه تشخیص داده می شود؟

مراقبت های بعد از عمل جراحی باز
بلافاصله تمامی داروهایی که دکتر برای شماتحویز کرده است را بعد از عمل تهیه کنید.

۱-بعد از جراحی ممکن است از محل برش یک لوله نرم حاوی کیسه ادراربرای شما بگذارند تا بطور مستقیم ادرار را از کلیه شما خشک کند و چند روزی هم باقی بماند. کاتتر تا زمانی که کلیه بهبود یابد، به همین صورت باقی می ماند.

۲-در صورتی که جراح شما ضروری ببیند، شما را با کاتتر از بیمارستان مرخص میکند و شما می بایست برای چند روز دیگر هم از کاتتر استفاده کنید.

۳-به شما توصیه خواهد شد تا از مایعات بیشتری استفاده کنید تا به سلامتی کلیوی مطلوب برسید. این کار کمک خواهد کرد که ادرار خود را رقیق کنید. نوشیدن مقدار زیادی آب همچنین احتمال دوباره ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می دهد. پس زیاد آب بنوشید.

۴-بعد از عمل جراحی باز، ممکن است در ادرار خود خون مشاهده کنید. این یک وضعیت موقتی است که بعد از چند روز از بین می رود.

۵-چند روز یا چند هفته بعد از جراحی ممکن است همچنان دچار یبوست باشید. ملین های تجویز شده توسط دکتر می توانند در رفع این مشکل مفید باشند.

۶-دکتر شما توصیه خواهد کرد تا برای چند هفته از مصرف مشروبات الکلی و استعمال دخانیات خودداری کنید. مصرف مشروبات الکلی و سیگار کشیدن می تواند روند بهبود را مختل کند.

دوران نقاهت پس از جراحی سنگ کلیه
دوره بهبودی کامل، بسته به سرایط کلی سلامت شما، می تواند تا ۱۰ هفته به طول انجامد.
شما می توانید چهار هفته بعد از جراحی کارهای خود را از سر بگیرید، البته مادامی که از نظر فیزیکی آسیبی به شما وارد نکند.
درمان جایگزین
بسته به اندازه سنگ کلیه شما، جایگزین های عمل جراحی زیر می تواند موارد زیر باشد:

۱-نفرولیتوتومی زیر پوستی
۲-نفرولیتوتوتریسپی زیر پوستی

نتایج جراحی باز سنگ کلیه
نتایج یک جراحی باز کم و بیش دائمی است. تا زمانی که دلیل اصلی تشکیل این سنگ ها کاملا برطرف شود، سنگ های کلیوی جدیدی ممکن است تشکیل شوند. روش مورد نیاز برای حذف سنگ های تازه تشکیل شده توسط متخصص ارولوژیک شما تعیین می شود.

تصویربرداری پزشکی بلافاصله پس از عمل جراحی صورت میگیرد تا پاک سازی سنگ مورد ارزیابی قرار گیرد. اگر نشانه ای از حضورسنگ وجود نداشته باشد، پس عمل جراحی موفقیت آمیز بوده است.

دکتر حسین کرمی متخصص اورولوژی و درمان بیماری های کلیه و مجاری ادراری

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ تیر ۱۳۹۸ساعت: ۱۱:۴۸:۰۳ توسط:سلامت پدیا موضوع: نظرات (0)