پزشكي و سلامتي پزشكي و سلامتي .

پزشكي و سلامتي

انواع ارضا شدن زنان

ارگاسم در زنان فقط در مورد لذت نيست، بلكه جنبه‌ي مهمي از سلامت زنان است چرا كه فرآيند رهاسازي هورمون‌ها را راه‌اندازي مي‌كند كه منجر به آرامش بدن، كاهش استرس، كاهش افسردگي و ايجاد فرصت‌هايي براي بهبود ذهني و جسمي كامل مي‌شود.

انواع ارضا شدن زن

سه نوع ارضا شدن زن عبارت است از:

كليتورال

واژينال

مخلوطي از واژينال و كليتورال

ارگاسم كليتورال رايج‌ترين نوع ارگاسم است. ۷۵ درصد زنان براي رسيدن به ارگاسم نياز به تحريك كليتوريس دارند. ارگاسم واژينال به اين معني است كه يك زن مي‌‌تواند بدون تحريك كليتورال و از طريق دخول واژينال به ارگاسم برسد.

با اين حال طبق آخرين پژوهش‌ها، ارگاسم واژينال چيزي جز يك افسانه نيست، چرا كه خود واژن به لحظ آناتوميك قادر به ايجاد ارگاسم نيست. زنان لذت‌بخش‌ترين تجربه را تركيب ارگاسم واژينال و كليتورال مي‌دانند.

نقطه جي در زنان كجا قرار دارد؟

نقطه‌ي جي در  دهه‌ي پنجاه توسط متخصص زنان آلماني به نام ارنست گرافنبرگ كشف شد، اما وجود آن هنوز هم محل بسياري از بحث‌هاست.

بسياري معتقدند كه اين نقطه همان امتداد كليتوريس است. عده‌ي ديگري فكر مي‌كنند رواج اين موضوع فقط به نفع شركت‌هاي توليد‌كننده‌ي كالاهاي جنسي است.

اعتقاد بر اين است كه نقطه‌ي جي در ۲ تا ۳ سانتيمتر ديواره‌ي جلويي و دور از ورودي واژن قرار دارد. هنگام لمس، يك دكمه‌ي برجسته است و فشار روي آن مي‌تواند حس پري مثانه را القا كند، اما بعد از مدتي، اين احساس ناپديد مي‌شود. در پوزيشن‌هاي خاصي، تحريك نقطه‌ي جي مي‌تواند احساسات شما را شدت بخشد.

علت به ارگانيسم نرسيدن زن چيست؟

طبق يك مطالعه، حدود ۳۳ درصد زنان هيچ‌گاه ارگاسم را تجربه نمي‌كنند. دلايل عدم ارضا شدن زن به دو دسته تقسيم مي‌شود:

دلايل روان‌شناختي

كنترل بيش از حد روي هيجان‌ها

اعتماد به نفس پايين و ترس از اشتباه كردن

ترس از بارداري

تجربه‌ي منفي در اولين رابطه

تروماي روان‌شناختي

استرس

دلايل فيزيولوژيكي

اختلالات هورموني

اختلال در كاركرد سيستم عصبي و قلبي - عروقي

مصرف دارو (به خصوص داروهاي ضد افسردگي)

به طور كلي، درمان فقدان ارگاسم يا آنورگاسمي بر اساس دليل اين مسئله تعيين مي‌شود. گاهي اوقات، كافي است يك پوزيشن جديد را امتحان كنيد يا بيشتر بر پيش‌نوازي تمركز كنيد.

فقدان ارگاسم در ابتداي زندگي جنسي يك فرد نرمال به نظر مي‌رسد، به خصوص در مواردي كه زن در ابتدا از نظر جنسي ضعيف است. در موارد ديگر، ممكن است يك اختلال ارگاسميك زنانه وجود داشته باشد كه نياز به مراجعه به پزشك دارد.

 

دكتر عباس انتظاري

مركز آموزش و درمان بيماري هاي جنسي

متخصص پزشكي اجتماعي و طب پيشگيري


برچسب: #ارضا، شدن، زنان،#ارگاسم، در، زنان،#واژينال،#كليتورال،#نقطه، جي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ تير ۱۳۹۸ساعت: ۱۲:۳۱:۱۱ توسط:سلامت پديا موضوع: نظرات (0)

مجراي شرياني باز


PDA يا مجراي شرياني باز يك مشكل قلبي است كه به صورت متداول در چند هفته تا چند ماه اول پس از تولد مشاهده مي شود. اين اختلال با وجود يك مجراي جنيني طبيعي بين شريان ريوي و آئورت شناخته مي شود. اين مجرا سبب مي شود تا خون غني از اكسيژن به جاي گردش در بدن دوباره به سمت ريه ها جريان يابد. تمامي نوزادان با داشتن اين مجرا بين شريان ريوي و آئورت متولد مي شوند.
هنگامي كه جنين در حال رشد در رحم مادر است، از آنجايي كه اكسيژن از جفت تامين مي شود الزامي براي جريان يافتن خون در ريه ها وجود ندارد. در حين دوره بارداري، وجود يك ارتباط نياز است تا خون غني از اكسيژن ريه هاي جنين را دور زده و در سراسر بدن گردش كند.

اين مجراي طبيعي، مجراي شرياني نام داشته و در تمامي جنين ها وجود دارد. در هنگام تولد، پس از بريده شدن بند ناف جفت نيز جدا مي شود. در اين هنگام ريه هاي نوزاد بايد اكسيژن را در اختيار بدن او قرار دهند. با كشيده شدن اولين نفس ها، عروق خوني ريه ها باز شده و خون با هدف دريافت اكسيژن در آن ها جريان مي يابد. در اين مرحله، نيازي به وجود مجراي شرياني و دور زدن ريه ها وجود ندارد.

به طور طبيعي، ظرف چند روز اول پس از تولد، اين مجرا بسته شده و خون از آن عبور نخواهد كرد. با اين وجود، مجراي شرياني در برخي نوزادان باز مانده و اين وضعيت به عنوان PDA شناخته مي شود. اين مجرا كه بين شريان ريوي و آئورت قرار دارد سبب مي شود تا خون غني از اكسيژن دوباره به ريه ها بازگردد. شيوع اين اختلال در دختران دو برابر پسران است.

علل بروز بيماري PDA

PDA تقريبا هميشه در هنگام تولد وجود دارد. در برخي كودكان، اين مجراي شرياني بسته نمي شود. با اينكه علت دقيق بروز اين اختلال در برخي افراد مشخص نيست اما بيشترين ارتباط را با نارس بودن نوزاد دارد. PDA مي تواند همراه با ديگر نقص هاي قلبي نيز بروز دهد.

علائم مجراي شرياني باز يا PDA

اندازه مجراي بين شريان ريوي و آئورت بر نوع، شدت و زمان بروز اوليه علائم مشاهده شده تاثير گذار است. هر چه اين مجرا بزرگ تر باشد، مقدار خون گذرنده از آن بيشتر بوده و فشار ريوي نيز بالا تر مي رود. امكان دارد، كودكان مبتلا به يك PDA كوچك هيچ گونه علائمي را تجربه نكرده و پزشك تنها با شنيدن صداي مرمر قلب اين نقص را تشخيص دهد. ديگر شير خواراني كه به يك PDA بزرگ تر مبتلا هستند مي توانند علائم مختلفي را بروز دهند. موارد زير رايج ترين علائم مجراي شرياني باز هستند. هر چند كه هر كودك علائم مختلفي را تجربه مي كند اما اين علائم شامل موارد زير مي شوند:

  • خستگي
  • تعريق
  • تنفس سري
  • تنفس شديد
  • تنگي نفس
  • بي ميلي به تغذيه يا خستگي در حين آن
  • افزايش وزن ناكافي

    علائم يك PDA مي تواند بيانگر ابتلا به ديگر بيماري ها يا مشكلات قلبي نيز باشند. همواره بايد جهت تشخيص بيماري با پزشك اطفال مشورت كرد.

تشخيص PDA در كودكان

امكان دارد، پزشك اطفال در حين معاينه فيزيكي صداي مرمر قلب را شنيده و كودك را جهت دريافت يك تشخيص به يك متخصص قلب كودكان ارجاع دهد. در اين موارد، مرمر قلب صدايي است كه به وسيله عبور جريان خون از مجراي شرياني باز ايجاد مي شود. متخصصان قلب كودكان در زمينه تشخيص، مديريت و درمان مشكلات قلبي و نقص هاي مادرزادي آن تخصص دارند. علاوه بر آن، بيماري هاي قلبي كه مدت ها بعد و در دوران كودكي بروز مي دهند نيز در تخصص اين افراد قرار دارند.

پزشك متخصص قلب يك معاينه فيزيكي انجام داده، به صداي قلب و ريه ها گوش داده و ديگر ملاحظات مفيد در تشخيص را در نظر مي گيرد. كيفيت، شدت و محلي كه صداي مرمر در آن بهتر شنيده مي شود ايده اوليه مشكل احتمالي قلب را به متخصص مي دهند. آزمايش هاي تشخيصي براي تشخيص ابتلا به بيماري احتقاني قلب بر اساس سن كودك، شرايط باليني او و ترجيحات موسسات درماني متغيير مي باشند. برخي آزمايش هاي پيشنهاد شده شامل موارد زير مي شوند:

تصوير برداري اشعه ايكس از قفسه سينه: يك آزمايش تشخيصي است كه با استفاده از پرتو هاي نامرئي اشعه ايكس تصاويري از اندام ها، استخوان ها و بافت هاي دروني بدن را توليد كرده و بر روي يك فيلم نمايش مي دهد. در تصوير برداري هاي اشعه ايكس از افراد مبتلا به PDA، امكان دارد قلب بزرگ شده باشد. اين بزرگ شدن در اثر مقادير بيشتر خوني مي باشد كه از ريه ها مجددا به قلب بازگشته است. با اين حال، امكان دارد در اثر جريان خون اضافي تغييراتي در ريه ها به وجود آمده و بر روي عكس اشعه ايكس قابل مشاهده باشند.

الكتروكارديوگرام (ECG، EKG)

آزمايشي است كه فعاليت الكتريكي قلب را ثبت كرده، ريتم هاي غير عادي قلب را نشان داده و وجود فشار بر روي قلب را تشخيص مي دهد.

اكوكارديوگرام (اكو)

فرايندي است كه ساختار و عملكرد قلب را با استفاده از امواج صوتي ارزيابي مي كند. اين امواج توسط يك حسگر الكترونيكي دريافت شده تا تصويري متحرك از قلب و دريچه هاي آن توليد شود. آزمايش اكو مي تواند الگويي از جريان خون گذرنده از مجراي شرياني را نشان داده، بزرگي مجرا را تعيين كرده و مقدار خون گذرنده از آن را بيان كند. آزمايش اكو رايج ترين روش تشخيص PDA است.

دكتر آرزو خسروي متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اكوكارديوگرافي


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۶ تير ۱۳۹۸ساعت: ۰۹:۰۳:۵۴ توسط:سلامت پديا موضوع: نظرات (0)

لومينيرز دندان

لومينيرز دندان در طول زمان نسبت به ونيرها كمتر ممكن است از دندان جدا شوند
حتي اگر خيلي خوب از ونير و لومينير مراقبت كنيد، باز هم ممكن است در طول زمان كنده شوند. اگر اين اتفاق افتاد، نياز است كه دوباره از اين مواد روي دندان استفاده شود تا دوباره نتيجه‌ي مطلوب و مورد نظر به دست بيايد. لومينيرز دندان در مقايسه با ونيرها قابليت ماندگاري بيش‌تري در جاي خود دارند چون هم سبك‌تر هستند هم ساپورت بيش‌تري از طرف دندان طبيعي فرد دريافت مي‌كنند.

مراقبت از دندان هاي لومينير شده نكته‌ي مهم اين است كه بايد از ناخن جويدن پرهيز كنيد تا لومينيرز دندان ماندگار باشند. همچنين بايد روزانه مسواك بزنيد و از نخ دندان استفاده كنيد تا دندان‌ها و لثه‌هاي شما سالم بمانند و بتوانند لومينير را نگه دارند.

نصب لومينير اغلب در يك جلسه انجام مي‌شود
به اين خاطر كه لومينير نازك است و نياز به آماده‌سازي خيلي خاصي ندارد، نصب آن هم كار ساده‌تري است و اغلب در همان جلسه به اتمام مي‌رسد، مشروط به اين كه دندان خراب و پوسيده يا عفونتي در دهان در آن جلسه نداشته باشيد.

ونيرها كلاً داستان متفاوتي دارند. در صورتي كه كامپوزيت رزين را انتخاب كنيد، كار شما معمولاً در همان جلسه تمام مي‌شود و لبخند زيباتري خواهيد داشت، اما اگر انتخابتان پورسلين باشد، چندين جلسه نياز است تا درمان تكميل شود. وقتي طرح لبخند شما مشخص شد، لابراتوار دندانسازي بايد دست به كار شود تا ونيرهاي مناسب دندان شما را بسازد و اين هم چند روزي زمان مي‌برد. در صورتي كه بعد از اتمام كار، مشكلي پيش بيايد شايد نياز به جلسه‌ي سومي هم باشد.

معايب لومينير در مقايسه با ونير كامپوزيت
در اين قسمت مي خواهيم  معايب لومينرز دندان نسبت به ونير كامپوزيت را بررسي كنيم.

بعد از اتمام كار، گاهي لومينيرز دندان حجيم به نظر مي‌رسند
با اين كه لومينيرز دندان در مقايسه با ونيرها به طور چشمگيري نازك‌تر هستند، اما گاهي در پايان كار، لومينيرز دندان حجيم‌تر به نظر مي‌رسند. لومينيرز دندان در افرادي كه دهان كوچكي دارند حجيم و ضخيم به نظر مي‌رسند. دندانپزشكان براي كار گذاشتن ونيرها نسبت به لومينير فضاي بيش‌تري ايجاد مي‌كنند و به همين دليل است كه بعضي از افراد بعد از اين كه لومينير در دهانشان كار گذاشته شد احساس خوشحالي نمي‌كنند چون احساس مي‌كنند تغيير خيلي زيادي نسبت به قبل در دهانشان ايجاد شده است.

لومينيرز دندان گران‌تر از ونير هستند
چندين فاكتور بهداشت و سلامت دهان و دندان بر هزينه‌ي نهايي كار تاثير مي‌گذارند، بنابراين در قيمت و هزينه‌ي نهايي لومينير و ونير تفاوت‌هايي وجود دارد. با اين حال به طور كلي، ونير نسبت به لومينير ارزان‌تر است.

لومينير براي دندان هاي لب پريده مناسب نيست
وقتي دندان شما مشكل خاصي نداشته باشد دندانپزشك مي‌تواند بلافاصله بعد از آماده‌سازي دندانتان، لومينير را نصب كند. اما در مواردي كه دندان‌ها مشكلات متعددي نظير ترك، لب‌پريدگي، لقي، يا فاصله دارند، بهتر است از پورسلين ونير براي اصلاح مشكلات دنداني استفاده شود. با اين كه براي نصب ونيرها نياز است كه حدود ۰.۵ ميليمتر از ميناي دندان تراشيده شود و اين مقدار براي لومينيرز دندان حدود ۰.۲ ميليمتر است، اما پيوند قوي‌تر و محكم‌تر و پوشش بهتر ونيرها براي دندان‌هاي مشكل‌دار و ملاحظات بهداشتي باعث مي‌شود استفاده از ونير در اين موارد انتخاب بهتري باشد.

بهداشت دهان و دندان در لومينيرز و ونير
براي استفاده از ونير و لومينير بايد دندان‌هاي سالمي داشته باشيد، بنابراين اگر دندان پوسيده داريد، مشكل عفونت لثه يا عفونت‌هاي دهاني داريد كه سلامت و بهداشت دهان و دندان را تحت تاثير قرار داده است، بايد پيش از اين كه گزينه‌ي درماني خودتان را انتخاب كنيد، اول اين مشكلات را مرتفع سازيد. همچنين ميناي دندان شما بايد تا حدودي سالم باشد تا كار موفقيت‌آميز باشد.

چه كساني نمي توانند از لومينيرز دندان استفاده كنند؟ افرادي كه بارها دندانشان تراش خورده، در فكشان پرچ وجود دارد، يا غذاهاي خاصي را مدام مي‌خوردند، ممكن است كانديداي مناسبي براي اين روش‌ها نباشند.

ترميم لومينرز دندان نسبت به ونير دندان
اگر انتخاب شما براي اصلاح طرح لبخندتان لومينير باشد، لق شدن يا ترك خوردن آن نياز به ترميم كامل دارد و بايد از نو محصول را كاملاً جايگزين كرد. يعني بايد هزينه‌ي كاملي را مجدد پرداخت كنيد. اما ونيرهاي رزين كامپوزيتي كمي تفاوت دارند. با اين كه به اندازه‌ي لومينيرز دندان يا حتي ونيرهاي پورسلين مستحكم نيستند، ترميم آن‌ها آسان‌تر است، و هزينه‌ا‌ي كه برايتان ايجاد مي‌كند هم كمتر خواهد بود.

در اكثر موارد لومينير تحت پوشش بيمه نيست
لومينير و اكثر كاربردهاي ونير به عنوان درمان زيبايي شناخته مي‌شوند و بنابراين تحت پوشش بيمه قرار نمي‌گيرند. در نتيجه در صورتي كه نياز به ترميم دنداني داشته باشيد، بيمه روكش را پوشش مي‌دهد.

مراحل نصب لومينيرز دندان
جلسه‌ي اول: در جلسه‌ي اول بعد از مشاوره، دندانپزشك از دندان‌هاي بالا و پايين شما يك قالب تهيه مي‌كند، همچنين از دندان‌هاي شما، خط آرواره و خطوط كلي چهره‌ي شما عكس تهيه مي‌كند و همراه با قالب دنداني شما به لابراتوار دندانسازي ارسال مي‌كند. در اين روش، بر خلاف روش ونيرهاي سنتي، نيازي به استفاده از مته‌ي دندانپزشكي يا چيزهايي نظري اين‌ها نيست.
 
 
جلسه‌ي دوم: جلسه‌ي دوم معمولا چند هفته بعد و زماني است كه لومينيرز دنداني شما آماده است. اول از همه، دندانپزشك لومينير را روي دندان‌هاي شما امتحان مي‌كند تا مطمئن شود به خوبي متناسب با دندان شما باشد. سپس به آرامي و با دقت دندان‌ها را براي كار گذاشتن لومينير آماده مي‌كند.

 بعد از آن دندانپزشك از شما مي‌خواهد دندان‌ها را جفت كنيد يا نحوه‌ي گاز گرفتن شما را چك مي‌كند تا مطمئن شود نحوه‌ي تماس دندان‌ها درست است و دندان‌ها طوري با هم تماس ندارند كه امكان كنده شدن يا لب‌پر شدن لومينيرز دندان هنگام صحبت كردن يا جويدن وجود داشته باشد. و در آخر، دندانپزشك لومينيرز دندان را يك به يك روي دندان‌ها شما مي‌چسباند و دوباره نحوه‌ي گاز گرفتن، حرف زدن، خنديدن و ديگر فاكتورها را بررسي مي‌كند.

سوالات متداول در زمينه لومينير دندان
در ادامه پاسخ برخي از پرسش هاي متداول بيماران در مورد لومينير دندان را براي شما عزيزان گردآوري كرده ايم.
۱-تفاوت لومينير با ونيرهاي كامپوزيت چيست؟
۲-آيا  پروسه لومينرز دندان دردناك است؟
۳-به جاي استفاده از ارتودنسي مي‌توانم از لومينير استفاده كنم؟
۴-لومينير دندان چقدر دوام دارد؟
۵-پروسه لومينرز دندان چقدر طول مي كشد؟
۶-بعد از لومينيرز محدوديت‌هاي غذايي دارم؟

 تفاوت هزينه لومينيرز و كامپوزيت
ابتدا قيمت را از چندين دندانپزشك بپرسيد تا متوسط قيمت را بدانيد. از طرفي بعضي از دندانپزشكان در صورتي كه در يك جلسه چندين دندان را بخواهيد لومينير كنيد، هزينه‌ي كمتري بابت چند دندان برايتان محاسبه مي‌كنند؛ بنابراين در مورد تخفيف‌هاي مربوط به ترميم چند دندان هم سوال كنيد.

بررسي كنيد كه دندانپزشك شما به طور كلي در كار ونير، و به خصوص نوع ونيري كه شما انتخاب مي‌كنيد، چقدر تجربه دارد. بعضي از دندانپزشكان بي‌تجربه ونيرها را درست سرجاي خود نمي‌چسبانند و بنابراين بايد چندين جلسه براي ترميم اين مشكلات به دندانپزشك مراجعه كنيد. پس به اين مورد خيلي دقت كنيد.

رفع و اصلاح برخي از مشكلات آسان است و دندانپزشك آن‌ها را انجام مي‌دهد، اما بعضي ديگر از مشكلات به اين راحتي رفع نمي‌شوند. پس با انتخاب دندانپزشك مناسب، سلامت دندان هاي خود را بيمه كنيد.

دكتر سمانه شيراني دندان پزشك متخصص آسيب شناسي دهان و دندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۶ تير ۱۳۹۸ساعت: ۰۸:۱۱:۳۵ توسط:سلامت پديا موضوع: نظرات (0)

بيوپسي پروستات به چه صورت انجام مي شود؟

پروسه انجام بيوپسي پروستات

بيوپسي پروستات يك روش ساده و ده دقيقه اي است. پزشك يك سوزن را از طريق ديواره ركتوم به پروستات براي برداشتن سلول هاي آن براي آزمايش وارد مي كند . پزشكان معمولا نمونه ده نمونه از بخش هاي مختلف پروستات مي گيرند.

ايده چنين روشي مي تواند باعث نگراني مردان شود و به نظر دردناك برسد. اما بيوپسي معمولا باعث ناراحتي مختصر مي شود. ممكن است كمي خون در ادرار خود ببينيد كه مي تواند چندين هفته طول بكشد.

نمونه به آزمايشگاه فرستاده مي شود و زير ميكروسكوپ قرار مي گيرد. براي رسيدن به نتيجه سه روز طول مي كشد. اگر سرطان وجود داشته باشد، چيزي به نام نمره گليسون به آن داده مي شود. نمره بالاتر، بيشتر احتمال دارد كه سرطان سريعا گسترش يابد.

از آنجا كه ممكن است در بيوپسي بخش هاي سرطاني پروستات ديده نشود، گاهي اوقات تكرار بيوپسي لازم است .

گزينه هاي درمان

اگر شما و پزشكتان تصميم گرفتيد كه درمان لازم است، عمل جراحي براي برداشتن پروستات و بافت اطراف آن معمولا اگر سرطان گسترش نيافته باشد ، انجام مي شود .

ساير گزينه هاي درمان عبارتند از:

راديوتراپي

كرايوتراپي (با استفاده از دماي بسيار سرد براي فريز كردن سلول هاي سرطاني)

هورمون درماني

شيمي درماني

بعضي از مردان مبتلا به اين بيماري ممكن است نياز به «نظارت فعال» داشته باشند. كه به معني انجام آزمايشات منظم خون، معاينه ركتال و احتمالا بيوپسي براي مراقبت  است. اگر سرطان بدتر شود، با پزشك درباره گزينه هاي ديگر درمان صحبت كنيد

فرآيند

هنگامي كه پزشك تصميم به انجام بيوپسي يا نمونه برداري مي گيرد براي بيمار خود شرح داده كه اين بيوپسي، فرايندي ساده و ۱۰ دقيقه اي مي باشد. پزشك سوزني را از طريق ديواره مقعد به پروستات وارد كرده و سلول هايي از آن را براي آزمايش خارج مي كند. پزشكان معمولا نمونه هاي زيادي از بخش هاي مختلف پروستات خارج مي كنند. تصور چنين فرايندي مي تواند سبب ايجاد اضطراب در مردان شده و دردناك به نظر برسد.

اما بيوپسي پروستات معمولا سبب ناراحتي خفيفي مي شود. احتمال دارد مقداري خون در ادرار فرد پديدار شده و از مقعد او خونريزي خفيفي صورت گيرد.

همچنين، ممكن است در مني فرد نيز خون ديده شود. اين حالت ممكن است تا چند هفته طول بكشد. نمونه به آزمايشگاه فرستاده مي شود تا در زير ميكروسكوپ به آن نگاه شود. دريافت نتيجه آزمايشگاه در حدود ۳ روز طول مي كشد.

در صورتي كه سرطان وجود داشته باشد، به فرد چيزي به نام نمره گليسون داده مي شود. هر چه اين نمره بالا تر باشد، احتمال رشد و انتشار سريع آن در بدن بيشتر است. از آنجايي كه بيوپسي ها مي توانند نواحي سرطاني را جا انداخته باشند، گاهي اوقات براي كسب اطمينان، انجام مجدد آزمايش درخواست مي شود.

گزينه هاي درماني

اگر فرد و پزشك او به اين نتيجه برسند كه درمان ضروري است، در صورت پخش نشدن سرطان معمولا يك جراحي براي برداشتن پروستات و بافت هاي اطراف آن انجام مي شود. ديگر گزينه هاي درماني شامل موارد زير مي شوند:

#پرتو درماني

كرايو تراپي (استفاده از دماهاي بسيار پايين براي منجمد كردن سلول هاي سرطاني)

#هورمون درماني

#شيمي درماني

برخي مردان مبتلا به اين بيماري تنها به محافظت فعال نياز دارند. اين به معني انجام متداول آزمايش هاي خون، معاينه هاي مقعدي و احتمالا نمونه برداري براي تحت نظر داشتن وضعيت مي باشد. در صورتي كه سرطان بدتر شود، ممكن است انتخاب گزينه هاي درماني به عهده پزشك باشد.

 

دكتر رضا ولي پور

متخصص اورولوژي در شهرك غرب

 

 

 


برچسب: #بيوپسي،#بيوپسي، پروستات،#كرايو، تراپي،#سرطان، پروستات،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۴ تير ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۰۲:۰۰ توسط:سلامت پديا موضوع: نظرات (0)

برنامه غذايي

دستورالعمل ضروري برنامه غذايي براي لاغر كردن
از آن جايي كه تفاوت هاي بين آقايان و بانوان در زمينه رژيم هاي غذايي و فيتنس بسيار كم هستند، اگر يك خانم در اجراي برنامه اي كه انتخاب كرده است دقت نداشته باشد، احتمال شكست خوردن وي در آينده بالا خواهد بود.

يك زن نه تنها بايد به اين موضوع دقت كند كه تفاوت هايش با آقايان چگونه بايد در رژيم غذايي و فيتنس مورد نظر قرار گيرد، بلكه يك سري از نكات و ترفند هاي كلي در اين حوزه را نيز بايد مد نظر خود قرار دهد.

با اين كه دو دستورالعمل مهم براي پيگيري يك برنامه مورد نظر داشتن ورزش منظم و دنبال كردن رژيم غذايي هستند، اگر در مورد دستورالعمل هاي موجود ايده واضحي نداشته باشيد، احتمال شكست شما وجود دارد. اگر با دقت تمامي دستورالعمل ها را دنبال نكنيد چه اتفاقي خواهد افتاد؟

براي كمك به شما جهت اجتناب از شكست، تعدادي از دستورالعمل هاي ضروري را در ادامه با هم مرور مي كنيم:

نوع درست از چربي را در ميزان مناسب مصرف كنيد.
با اين كه در نگاه اول اينطور به نظر مي رسد كه عدم مصرف هيچگونه چربي در رژيم غذايي ايده خوبي است، اما انجام چنين كاري به دو دليل زير اشتباه است:

اول از همه اين كه چه بخواهيد و چه نخواهيد براي سالم ماندن بايد به مصرف چربي ادامه دهيد. نه تنها چربي ماده اي است كه بدن شما آن را به انرژي تبديل مي كند، بلكه بايد حتما از چربي استفاده كنيد تا بدين وسيله بدن شما به حالت زمستان كه بالا در موردش حرف زديم نرود.
دوم اين كه برخي از انواع چربي ها براي شما بسيار مفيد هستند و اين غافلگيركننده است. به عنوان مثال چربي هاي اسيدي امگا 3. اين چربي ها كه معمولا در داخل ماهي وجود دارند داراي مزاياي متعددي هستند كه يكي آن ها كاهش ريسك مريضي و مشكلات قلبي است.
مصرف پروتئين را متوقف نكنيد
گاهي اوقات افرادي كه در رژيم هستند تصميم مي گيرند كه ناگهان به سمت سبزيجات رفته و گياه خوار شوند. آن ها اين كار را مي كنند چرا كه از نظرشان عدم مصرف گوشت، شير، تخم مرغ و ديگر غذاهي مشابه مي تواند به آن ها در كاهش وزن سريع كمك كند. اگر شما هم چنين برنامه اي داريد پيشنهاد مي كنيم همچين كاري نكنيد.

تمامي غذاهاي ذكر شده در بالا داراي پروتئين هستند. بدن شما به اين ماده نياز دارد تا علاوه بر حفظ عضلات و حجم آن ها، عضلات جديدي بسازد. بدون پروتئين هيچ كدام از اين موارد تحقق نخواهد يافت. بديهي است كه براي سالم ماندن هم بايد حجم عضلات شما حفظ شود و عضلات جديد ساخته شوند.

اگر به خاطر افزايش وزن مربوط به مصرف پروتئين نگراني داريد، استفاده از گوشت بدون چربي و شير كم چرب مي تواند به شما در اجتناب از اين مشكل كمك شاياني كند.

ميزان مصرف قند و شكر خود را كنترل كنيد
داشتن يك برنامه رژيمي و فيتنس قطعا شما را وادار مي كند به باشگاه برويد. با اين كه رفتن به باشگاه يكي از بهترين راه ها براي حفظ سلامت و رسيدن به وزن ايده آل به شمار مي رود، ممكن است ناخواسته غذاهاي نا سالمي را در آنجا مصرف كنيد. به عنوان مثال نوشيدني هاي انرژي زا. اكثر اين نوشيدني ها مي توانند انرژي شما را افزايش دهند چرا كه حجم زيادي قند در آن ها وجود دارد.

ميزان قندي كه بدن شما دريافت مي كند تاثير زيادي بر روي سطح انسولين آن دارد. انسولين ماده اي است كه بدن شما مي سازد و از آن براي تبديل قند به انرژي استفاده مي كند. هرچه قند خون شما بالاتر باشد، انسولين توليدي بدن شما نيز براي تبديل بيشتر خواهد شد. هر چه شكر بيشتري در بدن شما تبديل به انرژي شود، چربي كمتري تبديل به انرژي مي شود.

هر چه بدن شما چربي كمتري را تبديل به انرژي كند، بايد بيشتر ورزش كنيد تا بتوانيد چربي باقي مانده را بسوزانيد و نتيجتا دنبال كردن برنامه رژيمي و فيتنسي كه داريد سختتر از حالت عادي خواهد بود. بالا بودن سطح قند در خون شما مي تواند منجر به بروز بيماري هايي نظير ديابت شود.

براي اين كه بتوانيد هم سلامت خود را حفظ كرده و هم به وزن ايده آل برسيد، بايد حتما برنامه رژيمي و فيتنسي كه انتخاب كرده ايد را منظم و با دقت دنبال كنيد. انجام اين كار نيازمند دنبال كردن دستورالعمل هايي است كه در بالا آن ها را ذكر كرديم. با توجه به اين كه توانستيم همه اين موارد را به خوبي برايتان شرح دهيم اميدواريم بتوانيد راحت تر به اهداف خود برسيد.

باشگاه ورزشي مدرن | يوگا | تي آر ايكس | ايروبيك | فيتنس


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۱ تير ۱۳۹۸ساعت: ۰۳:۴۳:۲۴ توسط:سلامت پديا موضوع: نظرات (0)

بهترين تمرينات آمادگي جسماني

ورزش هاي لازم براي كودكان بيمار

برنامه آمادگي جسماني معمول روزانه براي تمام كودكان و نوجوانان لازم است. متاسفانه گاهي اوقات كودكان به علت بيماري هاي زمينه اي مزمن به اندازه اي كه لازم است فعاليت بدني انجام نمي دهند.

در صورتي كه بيشتر كودكاني كه بيماري هاي مزمن دارند ميتوانند فعاليت متوسط بدني كه باعث تعريق و اندكي تنفس سريع شود را انجام دهند. قبل از اين كه كودك شما هر گونه تمرينات آمادگي جسماني را انجام دهد بايد ابتدا با پزشك كودك خود درباره اين مساله صحبت كنيد.

در صورت لزوم ممكن است پزشك به شما پيشنهاد كند كه قبل از شروع ورزش به يك فيزيوتراپيست مراجعه كنيد تا تناسب قلبي ريوي را براي كودك شما فراهم كند.

هر چه ازين جلسات درماني بگذرد و آمادگي كودك شما بيشتر شود انجام ورزش هاي مختلف برايشان راحت تر خواهد بود.

كودكان و نوجواناني كه بيماري مزمن دارند ميتوانند از ورزش هاي انعطافي، وزنه زدن هاي سبك و ورزش هاي كارديو مانند دويدن بهره ببرند.

هم چنين آن ها ميتوانند ورزش هايي فشرده كه انرژي زيادي لازم دارند مانند پرش از مانع را نيز انجام دهند.

در ادامه به تعدادي از راهكار هاي موجود براي برخي از بيماري هاي مزمن اشاره ميكنيم:

آرتريت ايديوپاتيك جوانان

بيماري است كه باعث ايجاد درد و تورم در مفاصل ميشود.

كودكان و نوجواناني كه آرتريت آن ها خيلي حاد نيست ميتوانند به راحتي بدون بدتر شدن علائم بيماري ورزش كنند. بهتر است اين افراد ورزش هاي كششي و استقامتي را انجام دهند.

ورزش هاي آبي مانند شنا از آن جا كه فشار كمتري به مفاصل ايجاد ميكند ميتواند براي اين بيماران بسيار مفيد باشد.

تمرينات فشرده مانند دويدن باعث تقويت عضلات ميشود. اگر آرتريت بيمار در وضعيت ثابت باشد بيمار ميتواند اين دسته از ورزش ها را نيز انجام دهد هر چند بايد قبل از شروع اين ورزش ها با پزشك مشورت كرد.

 

هموفيلي
يك نقص ژنتيكي است كه در آن خون در بدن بيمار به خوبي لخته نمي شود.

كودكاني كه به هموفيلي مبتلا هستند بايد قبل از شروع هر گونه ورزشي و حتي برخي از فعاليت ها مانند فعاليت هنري نيز با پزشك مشورت كند.

ورزش كردن در اين افراد باعث تقويت عضلات و محكم تر شدن مفاصل ميشود كه اين امر دوره هاي خون ريزي را در اين افراد يه تاخير مي اندازد.

دوچرخه سواري دويدن و شنا از ورزش هايي هستند كه براي كودكان هموفيلي بسيار مناسب اند.

بهتر است نكاتي را درباره بيماري كودك خود در قالب چند يادداشت به مربي و يا معلم ورزش كودك خود بدهيد تا از آسيب و خون ريزي در كودك شما جلوگيري شود.

آسم
بيماري است كه باعث اختلال در تنفس فرد ميشود.

كودكاني كه آسم دارند تا وقتي كه علائم آن ها تحت كنترل باشند محدوديتي در انجام تمرينات آمادگي جسماني ندارند.

تمرينات آمادگي جسماني به بيماران كمك ميكند تا عضلات تنفسي خود را قوي تر كنند.

فعاليت هايي مانند شنا كمتر از فعاليت هايي كه تنفس زياد لازم دارند مثل دويدن ميتواند براي كودكان آسمي مشكل ايجاد كند.

بهتر است درباره علائم حملات آسمي در كودك خود اطلاعات كافي داشته باشيد تا بتوانيد در صورت شروع حمله آسمي در كودك اقدامات لازم را شروع كنيد.

فيبروز سيستيك
يك بيماري ژنتيكي كه باعث ميشود بافت مخاطي افراد ضخيم و چسبنده شود كه اين مساله باعث ايجاد مشكلاتي در سيستم تنفس و گوارش فرد ميشود.

كودكان مبتلا به فيبروز كيستيك تا وقتي كه علائم آن ها تحت كنترل باشد ميتوانند هر نوع تمرين آمادگي جسماني انجام دهند هر چند بايد قبل از شروع هر گونه ورزشي با پزشك كودك خود مشورت كنيد.

ورزش هايي كه باعث افزايش ضربان قلب و افزايش ظرفيت ريه ها شود مانند شنا كوهنوردي و پياده روي هاي طولاني در اين افراد بسيار مناسب است.

باشگاه ورزشي كودكان اسپين


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۰ تير ۱۳۹۸ساعت: ۱۱:۰۵:۴۵ توسط:سلامت پديا موضوع: نظرات (1)

پيش بيني آب و هواي تابستان 2019 كانادا:

براي گردشگران تابستانه كانادا آب و هواي اين كشور در فصل تابستان مهم خواهد بود. در مطلب پيش رو به آب و هواي تابستان كانادا خواهيم پرداخت.

تابستان امسال به طرز غير منتظره اي كند تر از سال هاي گذشته نزديك مي شود. در حالي كه مناطق غربي كانادا مثل ونكوور در اين بهار روزهاي گرم و حتي ركورد شكني را ثبت كردند، بيشتر مناطق كانادا در ماه ژوئن سرد تر از ميانگين سالانه خواهند بود. نقشه زير پراكندگي دمايي در مناطق مختلف را در ۲۰ روز ابتدايي ماه ژوئن نشان ميدهد. نقاط آبي و سبز يعني دما بين ۱ تا ۴ درجه خنك تر از ميانگين ساليانه بوده است.

اين روند در چند روز آتي نيز ادامه خواهد داشت، اما به اين معني نيست كه امسال خبري از تابستان نخواهد بود. تابستان در راه است اما مقداري ديرتر. نقشه زير پيش بيني ما از روند دمايي در انتهاي ژوئن ، ژولاي و آگوست را نشان مي دهد.

پيش بيني آب و هواي بريتيش كلمبيا در تابستان ۲۰۱۹
پيش بيني ها از ادامه آب و هواي گرم و خشك در بريتيش كلمبيا (غرب كانادا) و خطر آتش سوزي هاي طبيعي خبر مي دهند. يك تابستان متغير براي دشت ها و چمن زار هاي مياني ، به سمت شرق، تا اونتاريو و كبك و كاناداي قطبي پيش بيني مي شود. اين جريان دمايي متغير باعث مي شود تابستان خنك تري نسبت به ميانگين چند ساله داشته باشيم، در عين حال بستر بارش ها و هواي طوفاني بيشتري در خواهد بود. براي مناطق شرق كوه هاي راكي پيش بيني بارش هاي فصلي را داريم.

در جنوب شرقي كانادا (نواحي پر جمعيتي مثل مونترال و تورنتو و هاليفكس و …) به دليل تقاطع جريان كم فشار آب و هوايي مركزي با جريان هاي گرم و پر فشار روي اقيانوس اطلس، خطر طوفان هاي مقطعي و وزش باد هاي شديد را در  آب و هواي تابستان كانادا پيش رو خواهيم داشت. احتمالا روزهاي آفتابي كمتري نسبت به سال گذشته تجربه خواهيم كرد.

موسسه حقوقي اَپلو | مهاجرت به كانادا | اخذ اقامت كانادا | اخذ پاسپورت كانادا


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۹ تير ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۳۹:۴۳ توسط:سلامت پديا موضوع: نظرات (0)

قيمت تزريق ژل

بافت هاي اطراف چشم و همچنين برخي از عضلات نگه دارنده پلك، با بالا رفتن سن ضعيف مي شوند. چربي هاي عادي كه هميشه به محافظت از چشم ها كمك مي كنند، در اين شرايط به پلك پاييني رسيده و در نتيجه ورم و پف زير چشم افراد به وجود آيد.

افزايش پف زير چشم از جمله عواملي است كه زيبايي افراد را تهديد مي كند؛ اما معمولا اين مساله، نشانه يك مشكل جدي نيست. درمان هاي خانگي از جمله بسته هاي يخ يا پارچه سرد مي توانند به بهبود ظاهر پف زير چشم كمك كنند.

علت پف زير چشم چيست؟

با بالا رفتن سن، بافت هاي ساختاري و عضلاني پلك افراد ضعيف شده و شكل اوليه خود را از دست مي دهند. همچنين ممكن است پوست فرد حالت افتادگي پيدا كند و چربي هايي كه معمولا در اطراف چشم بودند، به ناحيه زير چشم ها حركت كنند.

علاوه بر اين، جمع شدن مايعات در ناحيه زير چشم ها مي تواند منجر به پف اين ناحيه شود. فاكتور هاي متعددي مي توانند منجر به پف زير چشم شده و يا آن را تشديد كنند كه عبارتند از:

تجميع مايعات بدن، به خصوص پس از بيدار شدن از خواب يا خوردن وعده غذايي پر نمك

كمبود خواب

آلرژيپ

سيگار كشيدن

وراثت

درمان پف زير چشم در طب سنتي

ترفندهاي زير مي توانند به شما در كاهش يا از بين بردن پف زير چشم كمك كنند:

✅ از يك بسته آب سرد يا يخ استفاده كنيد. يك پارچه تميز را با آب سرد خيس كنيد. در حالت نشسته، پارچه خيس را با اندكي فشار براي چند دقيقه بر روي پوست زير چشم هاي خود قرار دهيد.

✅ سيگار نكشيد. كشيدن سيگار و قليان مي تواند وضعيت مربوط به پف زير چشم را تشديد كند.

✅ خواب كافي داشته باشيد. براي بيشتر بزرگسالان، 7 الي 9 ساعت خواب در شبانه روز مناسب است.

✅ در حين خواب، سر خود را كمي بالاتر قرار دهيد. براي اين كار مي توانيد با گذاشتن يك بالشت بيشتر يا بزرگتر سر خود را بالاتر از بدن قرار دهيد. يا مي توانيد قسمتي از تخت را چند سانتي متر بالاتر ببريد.

اين كار مي تواند از تجميع مايعات در اطراف چشم ها در حين خواب جلوگيري كند. معمولا با انجام اين كار، دايره هاي تيره اي كه پس از خواب در ناحيه زير چشم ايجاد مي شوند، از بين خواهند رفت.

✅ علائم آلرژي خود را كاهش دهيد. تا حد ممكن از مواد و شرايطي كه به آن آلرژي داريد، دوري كنيد. از داروهاي متداول آلرژي استفاده كنيد. اگر علت بروز مشكلات زير چشم ما رنگ مو، صابون و يا ديگر مواد زيبايي هستند، با پزشك معالج خود در زمينه استراتژي هاي پيشگيرانه سوال بپرسيد.

✅ از آرايش و ابزارهاي زيبايي اين حوزه استفاده كنيد. اگر مي خواهيد دايره هاي تيره زير چشم خود را بپوشانيد، از لوازم آرايشي استفاده نماييد.

پف زير چشم  يكي از علائم رايج افزايش سن در افراد به شمار مي رود. به همين دليل بسياري از افراد به دنبال درمان سريع پف زير چشم هستند.

درمان سريع پف زير چشم

 فيلر هاي تزريقي پوست

تزريق فيلر هاي مبتني بر اسيد هيالورونيك، از جمله ژل ژوويدرم (آلرگان)، رستيلين (گالدرما) و بلترو (مِرز)، براي كساني كه به دنبال درمان مشكل خود بدون عمل جراحي هستند، گزينه مناسبي است. از تركيب هاي مختلف اين فيلرها مي توان جهت صاف كردن چين و چروك هاي ريز، پر كردن پف زير چشم و پنهان كردن كبودي استفاده كرد.

حالا به لطف فرمول هاي مختلفي كه براي مشكلات و نواحي متعدد صورت طراحي شده اند، جوان كردن چشم ها به كمك مواد تزريقي مي تواند به خوبي شخصي سازي شده و نتايجي طبيعي را براي افراد به ارمغان آورد. نتايج و بهبود حاصل از اين روش مي تواند تا يك سال يا حتي بيشتر پايدار باقي بماند.

فيلرها يا ژل هاي تزريقي در زمينه پايداري، امكان اضافه كردن حجم يا ليفت و طول عمر با هم متفاوت هستند. ميزان ثبات برخي از آن ها فقط براي درمان چين و چروك هاي ريز مناسب است، در حالي كه برخي ديگر بسيار قوي بوده و مي توانند حجم و ليفت خوبي به پوست بدهند. انتخاب محصول نهايي به ناحيه مورد نظر بر روي پوست مراجعه كننده و نتايج دلخواه وي بستگي دارد.

بوتاكس

يك راه بسيار موثر در كاهش چين و چروك هايي كه حين خنده يا اخم بر روي پوست ظاهر مي شوند، استفاده از بوتاكس ديسپورت يا زئومين است. اين موارد تنها محصولات مورد تاييد بوتاكس توسط FDA هستند كه در بازار به فروش مي رسند. اين مواد تزريقي مي توانند انقباض عضلات را كه منجر به ايجاد چين و چروك مي شوند را محدود كنند.

از تزريق بوتاكس براي صاف كردن خطوط بين ابروها و همچنين خطوط افقي بر روي پيشاني استفاده مي شود. همچنين مي توان به كمك محصولات بوتاكس، مي توان اندكي انتهاي ابرو را ليفت كرد.

محدود كردن حركات عضلاني در ناحيه بالاي صورت مي تواند جواني را به صورت افراد برگرداند و همچنين چين و چروك ها در زمان استراحت، كمتر بر روي صورت ديده خواهند شد.

اين مواد تزريقي در صاف كردن چين و چروك و خطوط صورت و همچنين پيشگيري از ماندگار شدن آنها، عملكرد بسيار خوبي دارد. همه افراد از نتايج اين پروسه رضايت دارند، اما جهت پايداري نتايج حاصل از بوتاكس، بايد دو الي سه بار در سال به مطب مراجعه كنيد.

اين روش براي همه ي افراد توصيه نمي شود.

قيمت تزريق ژل و بوتاكس دور چشم

قيمت تزريق ژل به طور كلي با توجه به مارك ژل و محل تزريق بين 1.5 تا 2.5 ميليون تومان متغير است. قيمت بوتاكس نيز با توجه به اينكه بوتاكس كره اي يا بوتاكس انگليسي استفاده شود بين 450 هزار تومان الي 950 هزار تومان متفاوت است.

 

 

پوست پديا مرجع تخصصي بيماري هاي پوست و مو

زير نظر دكتر گيتا مجيد زاده و دكتر نابت تاجمير رياحي


برچسب: #تزريق، ژل،#پف، زير، چشم،#درمان، پف، زير، چشم،#قيمت، تزريق، ژل،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ تير ۱۳۹۸ساعت: ۰۴:۰۲:۴۶ توسط:سلامت پديا موضوع: نظرات (0)

دندانپزشكي ترميمي

دندانپزشكي ترميمي شامل تشخيص، پيشگيري و درمان بيماري هاي دهان و دنداني است. دندانپزشك شما ممكن است يك برنامه درماني را جهت ترميم دندان هاي پوسيده، ترك خورده، شكسته و يا تغيير رنگ داده ارائه كند. اين برنامه حتي براي دندان هاي از دست رفته نيز مناسب خواهد بود.

درمان دندانپزشكي در حالت عمومي بايد هر شش ماه يك بار انجام شود، اما معمولا پيشنهاد مي شود اين درمان چيزي بيشتر از يك جرم گيري ساده باشد.

دنداني كه به وسيله هر كدام از اين مشكلات آسيب ديده باشد براي ترميم شدن كانديداي مناسبي است. چه از پر كردن، تاج دندان، ايمپلنت يا پل استفاده كنيد، متناسب با شرايط و نياز شما گزينه هاي مختلفي پيش رو هستند.

 

مراحل معاينه دندانپزشك
دندانپزشك شما ابتدا مشكل سلامتي دهان و دندان هاي شما را در يك جلسه معاينه اوليه شناسايي مي كند. در مرحله تشخيصي از تكنيك هاي مكانيكي و راديوگرافي نيز براي آناليز سطح دندان هاي فرد استفاده مي شود. برخي از درمان هاي ترميمي دندانپزشكي تا حد زيادي غير تهاجمي هستند و در يك جلسه توسط دندانپزشك شما انجام مي شوند. درمان هاي پيچيده تر دهان و دندان به توجه ويژه متخصص دهان و دندان نظير اندودونتيست، جراح فك و صورت يا متخصص پروتز نياز دارند.

اخيرا پيشرفت هاي ويژه اي در حوزه دندانپزشكي زيبايي به وجود آمده اند و دندانپزشك مي تواند در زمينه ميزان تاثيرگزاري روش درماني مد نظر خود و اين كه پس از پروسه درماني انتظار چه چيزي را داشته باشيد با شما به گفت و گو بنشيند. پزشك معالج شما احتمالا از انواع مختلف بي حس كننده ها و آرام بخش نيز استفاده مي كند تا پروسه درماني بدون ناراحتي و آشفتگي شما پيگيري شود.

مواد مورد استفاده در دندانپزشكي ترميمي
در حالت كلي از چهار نوع ماده اوليه براي ترميم دندان ها استفاده مي شود: پرسلين، آمالگام دهان و دندان، رزين كامپوزيت و طلا. رزين كامپوزيت شامل مواد تركيبي سراميكي و پلاستيكي مي شود كه مي توان از آن ها در كنار ديگر مواد اوليه نظير اينومرهاي شيشه استفاده كرد.

همچنين فلز هاي با ارزش و كم ارزش ديگري مشابه با طلا وجود دارند و ميزان دوام و پايداري آن ها نيز مشابه با اين فلز است. علاوه بر اين، با پزشك معالج خود در مورد وجود جيوه در داخل تركيب ترميمي صحبت كنيد؛ فلز جيوه در اكثر پروسه هاي ترميمي داراي مشكل و عوارضي نيست اما ممكن است در برخي كاربردهاي خاص از آن استفاده نشود.

پر كردن دندان با پروتز (فيلينگ ها)
در هر كدام از مواد اوليه بالا، تنوع ويژه اي از گزينه هاي درماني طراحي شده اند تا بتوان به كمك آن ها سطح دندان ها را ترميم كرد و يا يك دندان از دست رفته را جايگزين نمود. به عنوان مثال فيلينگ ها معمولا از آمالگام استفاده مي كنند تا سطح بيروني دندان را ترميم كنند و در حالت عمومي بيشتر بر روي دندان هايي استفاده مي شوند كه در انتهاي دهان قرار دارند.

 

پروتز هاي آمالگام يك آلياژ هستند كه حاوي جيوه يا جايگزين هاي مربوط به جيوه هستند. اما در طرف مقابل گزينه هاي كامپوزيت رزين هايي هستند كه براي ترميم هاي به رنگ دندان ها استفاده مي شوند و مي توان از آن ها براي دندان هاي بخش جلو و عقب دهان استفاده كرد. اكثر افراد استفاده از اين گزينه را ترجيح مي دهند چرا كه امكان تشخيص آن ها در داخل دهان سخت است و شباهت زيادي به دندان هاي طبيعي دارند.

كلينيك دندانپزشكي دكتر ميلاد افشار


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ تير ۱۳۹۸ساعت: ۰۳:۳۲:۴۷ توسط:سلامت پديا موضوع: نظرات (0)

تشخيص بيماري هيدروسفالي به چه صورت است؟

هيدروسفالي چگونه تشخيص داده مي شود؟

وقتي كه نوع خاصي از مشكل هيدروسفالي توسط يك پزشك متخصص تشخيص داده شد و يا وي احتمال وجود آن را ارائه كرد، معمولا ممكن است يك يا دو آزمايش خاص براي تاييد نهايي و تشخيص به بيمار پيشنهاد شوند تا به كمك آن ها بتوان تشخيص داده كه آيا بيمار كانديداي خوبي براي استفاده از شنت مغزي (Shunt Treatment) هست يا خير.

بسيار مهم است كه در اين مرحله حتما يك متخصص اعصاب و يا نورولوژيست بخشي از تيم درماني باشد.

دخيل بودن اين افراد در پروسه درماني نه تنها به تفسير كردن نتايج آزمايش ها و تشخيص نياز درمان شنت براي بيماران كمك مي كند؛ بلكه در زمينه بحث پيرامون عمل جراحي اصلي، درمان ادامه دار مشكل پس از جراحي و همچنين بحث پيرامون انتظارات و ريسك هاي جراحي نيز بسيار مهم است.

آزمايش هاي كلينيكي شامل يك مصاحبه و همچنين آزمايش هاي تصويري مغز فيزيكي يا عصبي مي شود تا به كمك آن ها بتوان حفره هاي بزرگ شده درون مغز را تشخيص داد.

آزمايش ام آر آي

آزمايش سي تي اسكن

آزمايش هاي سي اس اف براي تشخيص واكنش بدن فرد به درمان مخصوص شانت و همچنين مشخص شدن ميزان فشار شانت:

ضرب كمكي براي كمر – حجم بالا

نشتي خارجي كمر

اندازه گيري ميزان پايداري جريان سي اس اف

 چه گزينه هاي براي  درمان بيماري هيدروسفالي در دسترس هستند؟

تنها راه درماني در دسترس براي مشكل هيدروسفالي، عمل جراحي ايمپلانت يك شنت است.

شنت مغزي دستگاهي است كه مايع نخاع يا همان سي اس اف را از درون مغز به سمت ناحيه ديگري از بدن كه امكان جذب آن وجود دارد هدايت مي كند. اكثر سيستم هاي شانت شامل سه بخش اصلي هستند:

يك كاتتر جمع كننده كه در بين حفره هاي درون مغز قرار مي گيرد.

يك مكانيزم مبتني بر دريچه جهت كنترل ميزان جريان مايع سي اس اف

يك كاتتر خروجي جهت انتقال مايع مغز و نخاع به بخشي ديگر از بدن كه در آنجا جذب شود

پس از عمل جراحي، تمامي بخش هاي سيستم شنت به شكل كامل در زير پوست قرار دارند و هيچ بخشي از آن در معرض بيرون قرار نميگيرد.

بخش محدودي از افراد و بيماران را مي توان با يك روش درماني جايگزين با نام آندوسكوپي ونتيچرالوستومي سوم درمان كرد.

در اين پروسه درماني، يك نورواندوسكوپ (يك دوربين كوچك كه از تكنولوژي فيبر نوري براي به نمايش در آوردن بخش هاي مخصوص جراحي كه دسترسي به آن ها سخت است استفاده مي كند) به پزشك معالج كمك مي كند تا سطح حفره هاي مغزي را بررسي كند.

پس از اين كه دستگاه به ناحيه مورد نظر هدايت شد، يك ابزار كوچك بر كف حفره سوم مغز يك حفره ايجاد مي كند كه به كمك آن مايع مغز و نخاع مي تواند ناحيه انسداد را دور زده و به خوبي در ناحيه مورد نظر و سطح مغز در جريان باشد.

چه كسي كانديداي مناسبي براي سيستم شنت است؟

هيچ فاكتور خاصي را نمي توان به تنهايي براي پيش بيني ميزان موفقيت استفاده از سيستم شنت در بيماران مورد نظر قرار داد.

يافته هاي كه در ادامه ليست كرده ايم، به صورت عمومي مرتبط با خروجي بهتر براي قرار دادن سيستم  شنت در افراد هستند:

شروع اختلال در راه رفتن فرد به عنوان اولين و مهمترين علامت مشكل مغزي

وجود يك علت شناخته شده براي ان پي اچ مثل حادثه و يا خون ريزي

تصوير اسكن نشان دهد كه اندازه حفره درون مغز به شكل نامعقولي بزرگتر از سي اس اف موجود در ناحيه باشد.

حذف مايع نخاعي به كمك ايجاد سوراخ در ناحيه كمر و فقرات يا كاتتر در كمر بتواند تسكين موقت و سريع بر علائم باشد.

آي سي پي و يا فشار مايع مغز و نخاعي داراي محدوده غير نرمالي بوده و يا الگوي فشار آن غير نرمال باشد. يا حتي زياد شدن ميزان پايداري بالاي جريان مايع سي اس اف نيز مي تواند يك عامل ديگر در اين حوزه باشد.

آيا بعد از درمان بهبودي كامل ايجاد مي شود؟

احتمال ايجاد بهبود كامل وجود دارد اما اين موضوع هميشه اتفاق نمي افتد.

بسياري از افراد و خانواده هاي آن ها از نتايج جراحي مربوط به سيستم شنت در حوزه كاهش معلوليت يا استقلال بيمار راضي هستند چرا كه به نسبت قبل از عمل بهبود قابل توجهي در اين حوزه به وجود مي آيد.

همچنين درمان مربوطه مي تواند از بروز مشكلات و آسيب هاي بيشتر مغز و اعصاب جلوگيري به عمل آورد.

 

دكتر حسام عبدالحسين پور

متخصص جراحي مغز و اعصاب و ستون فقرات

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


برچسب: #هيدروسفالي،#درمان، بيماري، هيدروسفالي،#علائم، هيدروسفالي،#نشانه، هيدروسفالي،#تشخيص، هيدروسفالي،#مشكل، هيدروسفالي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ تير ۱۳۹۸ساعت: ۰۵:۳۵:۱۷ توسط:سلامت پديا موضوع: نظرات (0)