Array ( [type] => 2 [message] => mysql_connect(): Headers and client library minor version mismatch. Headers:100337 Library:30121 [file] => /home/viablog/public_html/blog/tag.php [line] => 43 )  بيماري بيماري

پزشکی و سلامتی

در چه سني بيماري قلبي رخ مي‌دهد؟

سن بيماري قلبي 
در مردان، ميانگين سني پيش ‌آمد اولين سكته قلبي در سن 65 سالگي است. به همين دليل است كه بيماري سرخرگ كرونري بيشتر براي افراد سالخورده پيش مي‌آيد. به‌ هرحال 4 تا 10 درصد سكته ‌هاي قلبي تا قبل از 45 سالگي رخ مي‌دهند و بيشتر بيماراني كه دچار سكته قلبي مي‌شوند، مرد هستند.

بهترين ورزش براي بيماران مبتلا به بيماري قلبي چيست؟
انجام ورزش‌ هاي هوازي مانند پياده‌روي، آهسته دويدن، شنا يا دوچرخه‌ سواري؛ گزينه‌ هاي مناسبي براي افراد مبتلا به بيماري قلبي هستند. يكي از اين فعاليت‌ ها را انتخاب كنيد و سه يا چهار بار در هفته آن را انجام دهيد. به ياد داشته باشيد كه هميشه قبل از ورزش كردن، حركات كششي انجام دهيد تا ماهيچه ‌ها و قلبتان گرم شده و آمادگي شروع تمرين را داشته باشند.

همسرم مبتلا به بيماري قلبي است؛ چگونه بفهمم زمان مناسب براي تماس با اورژانس چه موقع است؟
وقتي همسرتان ناگهان حالت جديدي از درد را در قفسه سينه‌اش حس مي‌كند، بهتر است با دكتر تماس بگيريد. درد قفسه سينه مي‌تواند همراه با موارد زير باشد: احساس ضعف، تعريق و يا حتي تنگي نفس. اگر همسرتان سردرد شديد دارد، قلبش تندتر از هميشه مي‌زند و نمي‌تواند دست و پاهايش را تكان دهد؛ بايد خيلي سريع با دكتر يا اورژانس تماس بگيريد.

آيا براي پيش‌گيري از ابتلا به بيماري قلبي مي‌توان مكمل‌هاي غذايي خاصي مصرف نمود؟
در حال حاضر پژوهش ‌ها و تحقيقات زيادي روي اين موضوع انجام مي‌شود كه آيا مكمل ‌هاي غذايي خاصي براي پيش‌گيري يا درمان بيماري قلبي وجود دارند يا نه ولي فعلا هيچ دارويي يافت نشده است كه بتوانيد با خيال راحت از آن استفاده كنيد.

مصرف چه غذاهايي مي‌تواند منجر به ابتلا به بيماري قلبي شود؟
به طور خلاصه مي‌توان گفت كه مصرف غذاهاي فراريخته و چرب يا غذاهايي كه ميزان قند بالايي دارند، منجر به بروز بيماري‌هاي قلبي مي‌شود. غذاهاي سرخ ‌شده مثل سيب‌زميني سرخ‌ شده، ميان‌ وعده‌هاي سرخ ‌شده و مرغ‌ سوخاري از جمله غذاهايي هستند كه ميزان ابتلا به بيماري قلبي را افزايش مي‌دهند. هم‌چنين روش‌هاي متداول سرخ كردن از ديگر عوامل افزايش خطر ابتلا به اين بيماري هستند. سرخ كردن مواد غذايي، چربي ترانس توليد مي‌كند. چربي ترانس نوعي چربي است كه ميزان توليد كلسترول مضر را افزايش داده و در عين حال باعث كاهش كلسترول مفيد مي‌شود. يكي ديگر از انواع مواد خوراكي كه منجر به بيماري قلبي مي‌شود، آب‌نبات‌ها هستند. صنعت شكر يكي از بزرگترين دلايل بيماري‌هاي قلبي و چاقي است. متخصصان معتقدند كه اگر در رژيم غذايي فرد، شكر افزودني وجود داشته باشد؛ مصرف اين مورد مي‌تواند منجر به ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و مشكلات ديگري مانند چاقي، التهاب، ديابت و كلسترول بالا شود.

منبع مطلب...


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1400/3/6 ساعت: ۱۰ توسط:salamatpediaco :

پيشگيري از بيماري دريچه قلب به چه صورت است؟

پيشگيري از بيماري دريچه قلب

در صورت بروز گلودرد چركي كه بيش از ۴۸ ساعت طول كشيد به خصوص اگر همراه با تب بود حتما درمان مناسب را دريافت كنيد. مصرف منظم آنتي‌بيوتيك در چنين شرايطي مي‌تواند از ايجاد تب روماتيسمي جلوگيري كند. تب روماتيسمي مي‌تواند باعث اختلال دريچه‌هاي قلبي ‌شود.
همچنين سبك زندگي سالم از نظر قلبي براي كاهش خطرات فشارخون بالا، تصلّب شرايين و حمله‌ي قلبي توصيه مي‌شود.
 سيگار نكشيد

 الكل مصرف نكنيد

 رژيم غذايي سالم و متعادل از نظر نمك و چربي داشته باشيد.

 به طور منظم ورزش كنيد و اگر اضافه وزن داريد آن را كم كنيد.

 دارو و درمان‌هاي تجويز شده براي بيماري‌هاي قلبي خود را به دقت و منظم مصرف كنيد.

 اگر ديابت داريد، كنترل دقيق قند خون را مدنظر قرار دهيد.

مهم ترين دلايل بيماري دريچه قلب

بيماري دريچه قلب، دلايل مختلفي دارد؛ بعضي ممكن است از ابتداي تولد (مادرزادي) باشند، حال آن كه بقيه در طول زندگي ايجاد مي‌شوند.

 ممكن است بافت دريچه‌هاي قلبي به مرور زمان و با افزايش سن از بين برود.

 تب روماتيسمي مي‌تواند باعث ايجاد بيماري دريچه‌اي شود

 اندوكارديت ناشي از باكتري كه عفونت لايه داخلي قلب و دريچه‌ها است مي‌تواند يكي از دلايل بيماري دريچه‌اي قلب باشد.

 فشار خون بالا و تصلب شرائين مي‌توانند به دريچه‌ي آئورت آسيب بزنند.

 حمله‌ي قلبي ممكن است به عضلاتي كه دريچه‌هاي قلبي را كنترل مي‌كنند آسيب بزند.

 بيماري‌هاي ديگر مانند تومورهاي كارسينوئيد، آرتريت روماتوئيد، لوپوس اريتماتوزوس سيستميك يا سفليس هم ممكن است به دريچه‌هاي قلبي آسيب بزنند.

 بعضي داروها و بعضي از مكمل‌هاي رژيم غذايي هم ممكن است دريچه‌هاي قلبي را در معرض اختلال قرار دهند.

 راديوتراپي جهت درمان سرطان هم ممكن است باعث ايجاد بعضي بيماري‌هاي دريچه‌ي قلب شود.

منبع...


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1400/2/24 ساعت: ۰۸ توسط:salamatpediaco :

نحوه استفاده از اسويكس ۷۵

استفاده از اسويكس ۷۵
قبل از شروع مصرف اسويكس ۷۵ (كلوپيدوگرل) و در هر بار مصرف مجدد، راهنماي دارويي ارائه شده توسط داروساز خود را بخوانيد و اگر سوالي داشتيد حتما از پزشك متخصص قلب و عروق بپرسيد.

اين دارو را طبق دستور پزشك و به طور معمول يك بار در روز، به صورت خوراكي با يا بدون غذا مصرف كنيد.اسويكس را به طور مرتب مصرف كنيد تا بيشترين بهره را از آن ببريد. 

براي فراموش نكردن دوز مصرفي، هر روز اين دارو را در يك ساعت مشخص بخوريد. دوز و طول دوره ي درمان بر اساس شرايط پزشكي و پاسخ به درمان تعيين مي شود. اگر اين دارو را براي جلوگيري از لخته شدن بعد از كاشت استنت يا ديگر موارد مشابه مصرف مي كنيد، طبق دستور پزشك و بسته به روش و نوع استنت، اين دارو را براي ماه ها، تا سال ها بايد همراه با آسپيرين مصرف كنيد.

براي جزئيات بيشتر و خطرات توقف زود هنگام با پزشك خود مشورت كنيد. حتي در صورتي كه احساس و حال خوبي داريد، بايد مصرف اين دارو را تا زماني كه دكتر قلب شما تعيين كرده، ادامه دهيد.

بدون مشورت با پزشك مصرف اين دارو را هرگز قطع نكنيد.
در هنگام استفاده از اين دارو از خوردن گريپ فروت يا نوشيدن آب گريپ فروت خودداري كنيد، مگر اين كه پزشك يا داروساز گفته باشد كه اين كار را با خيال راحت انجام مي دهيد. 

گريپ فروت مي تواند احتمال عوارض جانبي اين دارو را افزايش دهد. از دكتر يا داروساز خود براي جزئيات بيشتر در اين مورد پرس و جو كنيد.

در صورت مشاهده علائم عدم كارايي اين دارو، مانند علائم حمله قلبي يا سكته مغزي (مانند درد قفسه سينه، درد در فك و يا بازوي چپ، تنگي نفس، تعريق غير معمولي، ضعف در يك طرف از بدن، مشكل در صحبت كردن، تغييرات ناگهاني بينايي، گيجي) فورا درخواست كمك هاي پزشكي كنيد.

منبع:

https://drmarashizadeh.com/%d8%a7%d8%b3%d9%88%db%8c%da%a9%d8%b3-%db%b7%db%b5/


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1400/1/28 ساعت: ۰۳ توسط:salamatpediaco :

هولتر مانيتورينگ قلب

هولتر مانيتورينگ قلب چيست؟
در اين روش يك دستگاه الكتريوكارديوگرام (ECG) كوچك به بدن وصل شده و قلب را در طول فعاليت‌هاي روزانه پايش مي‌كند. براي تشخيص مشكلات قلبي معمولا از ECG استفاده مي‌شود كه تصويري از فعاليت الكتريكي قلب ايجاد مي‌كند. اگر اين روش كافي نباشد مانتورينگ هولتر 24 ساعته درخواست مي‌شود.

روش استفاده از اين دستگاه مانند دستگاه ECG است. اين دستگاه كوچك تارهاي الكتريكي نازك با الكترودهايي دارد كه به نواحي مختلف قفسه سينه وصل مي‌شود. بسته به شدت و دفعات علائم مي‌توان پايش 12 ساعته، 24 ساعته و 48 ساعته انجام داد. در صورت علائم زير از پايش هولتر قلب استفاده مي‌شود:
ضربان قلب تند يا كند
سرگيجه
ضعف و خستگي
درد قفسه سينه
تنگي نفس
ضربان قلب نامنظم
تپش قلب
سرگيجه حين استفاده از پيس‌ميكر
بسيار از مشكلات قلبي زماني رخ مي‌دهد كه بيمار در مطب پزشك نيست. پس يكي از مزاياي پايش هولتر اين است كه هر زماني كه مشكلي باشد آن را ثبت مي‌كند.

همچنين، اين دستگاه مشكلات قلبي بيماران قلبي را در طول روز ثبت مي‌كند كه به مراتب راحت‌تر از بستري شدن و ثبت اين مشكلات در بيمارستان است. يكي از موارد ديگر استفاده از دستگاه پايش هولتر 24 ساعته قلب بررسي پاسخ به داروهاي تجويز شده براي مشكلات قلبي است.
نحوه استفاده از هولتر قلب
استفاده از هولتر مانيتورينگ قلب ساده است. دستگاه را مي‌توان به راحتي در دست نگه داشت يا دور گردن يا مچ دست انداخت. الكترودهايي به بدن وصل شده كه از طريق سيم‌هاي الكترونيكي بنام ليد به دستگاه اصلي متصل هستند. تكنسين الكترودها را با استفاده از ژل چسبنده‌اي به پوست وصل كرده و در صورت نياز موهاي محل مورد نظر را شيو مي‌كند.

فلز موجود در الكترودها سيگنال‌هاي فعاليت قلبي را دريافت كرده، به دستگاه ارسال كرده و اين سيگنال‌ها توسط دستگاه ثبت مي‌شود. در صورت افتادن يا شل شدن الكترودها بايد آن‌ها را دوباره نصب كرد كه پزشك نحوه اين كار را به بيمار ياد مي‌دهد.
نكات مهم درباره هولتر 24 ساعته قلب
پزشك مراحل كار را به شما توضيح مي‌دهد. نكات زير را رعايت كنيد تا نتيجه اشتباه نشود و نياز به تكرار تست نباشد.
از استحمام و شنا در طي تست خودداري كنيد. با استفاده از پارچه مرطوب و صابون صورت، زير بغل، ناحيه تناسلي و كشاله ران را تميز كنيد. نبايد دستگاه مانيتور، ليدها و الكترودها خيس شود.
تمام كارهاي روزانه خود را به روال هميشه انجام دهيد؛ مثلا ورزش روزانه (البته نه تا حدي كه آنقدر عرق كنيد كه دستگاه و اجزايش خيس شود).
مي‌توانيد طبق روال عادي به مدرسه يا سركار برويد. مصرف الكل و كافئين را محدود كنيد.
هر گونه فعاليت و علائم قلبي را ثبت كنيد و بعدا پزشك با تحليل نتايج مشكل را تشخيص مي‌دهد. با ثبت علائم اشاره كنيد كه در حال چه كاري بوديد، مشغول خوردن چه غذاي يا نوشيدني بوديد، چقدر استرس داشتيد، در حال فعاليت بوديد يا مشغول استراحت.
در طول روز چك كنيد كه الكترودها متصل باشند.
به محل‌هايي كه ولتاژ بالاي برق دارد نرويد چرا كه نتيجه را مختل مي‌كند. از قرار گرفتن در معرض ميدان مغناطيسي قوي مانند دستگاه MRI و فلزياب خودداري كنيد. از استفاده از بعضي وسايل الكترونيكي مثل مسواك برقي، ريش‌تراش، مايكرويو و موبايل هم بايد اجتناب كنيد.
عوارض استفاده از دستگاه هولتر مانيتورينگ قلب
اين تست كاملا غيرتهاجمي است و خطري ندارد. تنها خطر احتمالي ناراحتي پوستي در قسمت اتصال الكترودهاست. اگر به چسب يا ژل حساسيت داريد به پزشك اطلاع دهيد تا از ماده ديگري براي اتصال استفاده شود.
نتيجه استفاده از هولتر قلب چه چيزي را نشان مي دهد؟
پس از انجام تست به پزشك مراجعه كنيد تا دستگاه را از شما جدا كند. يادداشت‌هاي خود را به پزشك تحويل دهيد. پزشك نتيجه ثبت دستگاه و يادداشت‌ها را بررسي كرده و مشكلات قلبي احتمالي، علائم و علل بالقوه و حتي مشكلاتي كه به دليل مصرف دارو ايجاد شده را تشخيص مي‌دهد. گاهي نتيجه قطعي پس از 1 الي 2 هفته آماده مي‌شود.

پس از تشخيص گزينه‌هاي درماني مطرح مي‌شود. اگر هم‌ اكنون تحت درمان هستيد در صورت نياز دوز دارو تنظيم شده يا دارو تغيير مي‌يابد.

گاهي تشخيص پس از انجام پايش هولتر هم ممكن نيست. يعني ممكن است بيمار در طول آن روز اصلا علامتي نداشته باشد يا دستگاه هيچ فعاليت غيرطبيعي را ثبت نكرده باشد. در اين صورت نياز به انجام تست‌هاي ديگر است. شايد هم پزشك درخواست پايش هولتر طولاني‌تري را بدهد.

هولتر مانيتورينگ بي‌سيم و ECG امكان انجام پايش قلبي طولاني‌مدت‌تر را فراهم مي‌كند. در آخر با اينكه ممكن است تحمل 24 ساعته هولتر مانيتورينگ كمي سخت باشد، اما اطلاعات حياتي از وضعيت قلبي در اختيار پزشك مي‌گذارد.

براي اطلاعات بيشتر در خصوص هولتر قلب مي توانيد به آدرس زير مراجعه كنيد:

https://mehrad.hospital/429

بيمارستان تخصصي و فوق تخصصي مهراد


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/1/20 ساعت: ۱۹ توسط:salamatpediaco :

علت روماتيسم قلبي

افراد مختلف تعاريف گوناگوني از روماتيسم قلبي دارند. به طوري كه شنيدن واژه روماتيسم به طور ناخودآگاه معادل مشكلات روماتيسمي در مفاصل و استخوانها براي افراد تفسير مي‌شود. اما اين نوع روماتيسم مشكلي است كه در دريچه‌هاي قلب ايجاد مي‌شود. در هر سني ممكن است فرد دچار روماتيسم قلب شود. به عبارتي اين عارضه حتي ممكن است گريبان‌گير كودكان شود.

روماتيسم قلبي چيست
روماتيسم قلبي بيماري است كه در آن دريچه‌هاي قلب به طور دائم در اثر تب روماتيسمي آسيب ديده اند. آسيب دريچه قلب ممكن است اندكي پس از عفونت استرپتوكوكي درمان نشده يا تحت درمان، نظير گلوي استرپ يا تب سرخچه شروع شود. در اين شرايط پاسخ سيستم ايمني باعث ايجاد التهاب در بدن مي‌شود، موضوعي كه مي‌تواند باعث آسيب ادامه دار دريچه قلب شود.

علت روماتيسم قلبي
بيماري روماتيسم قلبي در اثر تب روماتيسمي ايجاد مي‌شود، تب روماتيسمي يك بيماري التهابي است كه مي‌تواند بسياري از بافت‌هاي همبند، به ويژه در قلب، مفاصل، پوست يا مغز را تحت تأثير قرار دهد. با گذشت زمان دريچه‌هاي قلب مي‌توانند ملتهب شوند و دچار زخم شوند. موضوعي كه مي‌تواند منجر به نشتي يا تنگي دريچه قلب شود و عملكرد طبيعي قلب را دشوارتر كند. ايجاد اين بيماري ممكن است سالها طول بكشد و مي‌تواند منجر به نارسايي قلبي شود.

تب روماتيسمي در هر سني ممكن است اتفاق بيافتد، اما به طور معمول در كودكان و در سنين ۵ تا ۱۵ سال مشاهده مي‌شود. اين بيماري در كشورهاي توسعه يافته نظير ايالات متحده نادر است.

چه كسي در معرض بيماري روماتيسم قلبي است؟
عفونتهاي استرپ بدون معالجه يا تحت درمان باعث افزايش خطر ابتلا به بيماري روماتيسم قلب مي‌شوند. كودكاني كه به عفونت‌هاي استرپ مكرر گلو مبتلا مي‌شوند، بيشترين خطر ابتلا به تب روماتيسمي و بيماري روماتيسم قلبي دارند.

علائم روماتيسم قلب
وقوع به موقع عفونت تازه استرپ يا تب روماتيسمي براي تشخيص بيماري روماتيسم قلبي مهم است. علائم تب روماتيسمي در افراد مختلف متفاوت است و به طور معمول ۱ تا ۶ هفته پس از يك دوره گلوي استرپ شروع مي‌شود. در بعضي موارد، عفونت ممكن است خيلي خفيف باشد و بدين ترتيب قابل تشخيص نباشد، يا ممكن است تا زماني كه فرد به پزشك مراجعه كند، از بين برود.

اينها رايج ترين علائم تب روماتيسمي است:

تب؛
مفاصل متورم، حساس، قرمز و بسيار دردناك (بخصوص زانوها و مچ پا)؛
بروز ندول‌ها (توده‌هاي زير پوست)؛
جوش‌هاي قرمز، بزرگ، شبكه اي معمولاً روي قفسه سينه، پشت و شكم؛
تنگي نفس و ناراحتي در قفسه سينه؛
حركات كنترل نشده در بازوها، پاها يا عضلات صورت؛
ضعف.
علائم بيماري روماتيسم قلبي به ميزان آسيب دريچه بستگي دارند و ممكن است شامل موارد زير باشد:

تنگي نفس (مخصوصاً با فعاليت يا هنگام خوابيدن)؛
درد قفسه سينه؛
ورم.
تشخيص بيماري روماتيسم قلب

مبتلايان به بيماري روماتيسم قلبي يا به تازگي دچار عفونت استرپ بوده اند يا به آن مبتلا هستند. كشت باكتري‌هاي گلو يا آزمايش خون مي‌تواند براي بررسي عفونت استفاده شوند.

بيماراني كه اين مشكل را دارند ممكن است در طول معاينه روتين جسمي دچار لرزش يا سايش باشند و پزشك بتواند اين علائم را از طريق گوشي خود بشنود. لرزش به واسطه نشت خون در اطراف دريچه آسيب ديده ايجاد مي‌شود. سايش هنگامي ايجاد مي‌شود كه بافت‌هاي ملتهب قلب در برابر يكديگر جابجا يا ماليده شوند.

در كنار تاريخچه پزشكي كامل و معاينه فيزيكي، آزمايشاتي كه براي تشخيص بيماري روماتيسم قلبي استفاده مي‌شوند شامل موارد زير هستند:

اكوكارديوگرام (اكو). اين آزمايش از امواج صوتي براي بررسي محفظه‌ها و دريچه‌هاي قلب استفاده مي‌كند.
الكتروكارديوگرام (ECG). اين آزمايش، قدرت و زمان فعاليت الكتريكي قلب را ثبت مي‌كند. اين آزمايش ريتم غير طبيعي (آريتمي يا ديس ريتمي) را نشان مي‌دهد و بعضي اوقات مي‌تواند آسيب عضلات قلب را تشخيص دهد.
اشعه X قفسه سينه. اشعه ايكس مي‌تواند براي بررسي ريه‌هاي شما به كار برده شود و ميزان بزرگي يا كوچكي قلب را مشخص نمايد.
MRI قلبي. اين يك آزمايش تصويربرداري است كه به عكس برداري دقيق از قلب مي‌پردازد. اين روش ممكن است براي بررسي دقيق تر دريچه‌هاي قلب و ماهيچه‌هاي قلب مورد استفاده قرار گيرد.
آزمايش خون. انواع مختلف آزمايش خون مي‌توانند براي جستجوي عفونت و التهاب انجام شوند.
درمان روماتيسم قلبي
درمان تا حدود زيادي بستگي به ميزان آسيب به دريچه‌هاي قلب دارد. در موارد شديد، درمان ممكن است شامل جراحي براي تعويض يا ترميم دريچه آسيب ديده از جمله جراحي دريچه ميترال باشد.

بهترين روش درماني، پيشگيري از وقوع تب روماتيسمي است. معمولاً آنتي بيوتيك‌ها مي‌توانند عفونت‌هاي استرپ را درمان كرده و مانع از گسترش تب روماتيسمي شوند. داروهاي ضد التهاب ممكن است براي كاهش التهاب و كاهش خطر آسيب قلبي استفاده شوند. براي مديريت نارسايي قلبي نيز ممكن است داروهاي ديگري لازم باشند.

در اغلب موارد براي درمان افرادي كه تب روماتيسمي داشته اند، براي جلوگيري از عفونتهاي مكرر و كاهش خطر آسيب بيشتر به قلب، آنتي بيوتيك روزانه يا ماهانه و يا حتي براي كل زندگي تجويز مي‌شود. براي كاهش التهاب نيز، آسپيرين، استروئيدها يا داروهاي غير استروئيدي ممكن است تجويز شوند.

عوارض بيماري روماتيسم قلبي چيست؟
برخي از عوارض بيماري روماتيسم قلبي عبارتند از:

نارسايي قلبي. اين مشكل مي‌تواند به دليل تنگي شديد يا نشتي زياد از دريچه قلب رخ دهد.
اندوكارديت باكتريايي. اين يك عفونت از پوشش داخلي قلب است و ممكن است هنگامي رخ دهد كه تب روماتيسمي به دريچه‌هاي قلب آسيب رسانده باشد.
مشكلات بارداري و زايمان به دليل آسيب قلبي. زنان مبتلا به بيماري روماتيسم قلبي قبل از بارداري بايد در مورد وضعيت خود با پزشك صحبت كنند.
شكست دريچه قلب. اين يك موقعيت اورژانس پزشكي است كه در زمان وقوع، بايد براي جايگزيني يا ترميم دريچه قلب از طريق جراحي اقدام شود.
پيشگيري از روماتيسم قلب
با پيشگيري از عفونت‌هاي استرپ يا درمان به موقع آنها با كمك آنتي بيوتيك‌ها، مي‌توان از بيماري روماتيسم قلبي جلوگيري كرد. مهم است كه آنتي بيوتيك‌ها را طبق تجويز مصرف و آنها را طبق دستورالعمل استفاده كنيد، حتي اگر بعد از چند روز احساس كنيد علائم بيماري كاهش پيدا كرده است.

چه زماني بايد پزشك خود يا مراكز درماني تماس بگيرم؟
اگر علائم شما بدتر شد يا علائم جديدي داشتيد، با متخصص قلب تماس بگيريد. دكتر سپيده پزشكي، از جمله بهترين متخصص قلب و عروق در شمال تهران است.

منبع:

https://drsepidehpezeshki.com

دكتر سپيده پزشكي

 متخصص قلب و عروق
فلوشيپ بيماريهاي مادرزادي قلب بالغين(FACHD) فلوشيپ (CMRI)از سوئيس عضو انجمن قلب و عروق آمريكا


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/8/18 ساعت: ۰۳ توسط:salamatpediaco :

عوامل خطرساز در بيماري نقرس

عوامل خطرساز در بيماري نقرس پا

چندين عامل وجود دارند كه مي توانند احتمال ابتلا به هيپر اوريسمي و در نتيجه نقرس را بالا ببرند. از جمله آن ها مي توان به موارد زير اشاره كرد:

سن و جنسيت: مردان نسبت به زنان اوريك اسيد بيشتري توليد مي كنند. با اين حال، ميزان اوريك اسيد بدن زنان پس از يائسگي به مقدار اوريك اسيد در بدن مردان نزديك مي شود.

ژنتيك: داشتن سابقه خانوادگي نقرس احتمال ابتلا به اين بيماري را افزايش مي دهد.

سبك زندگي: مصرف الكل در دفع اوريك اسيد از بدن اختلال ايجاد مي كند. مصرف يك رژيم غذايي سرشار از پورين نيز مقدار توليد اوريك اسيد را در بدن افزايش مي دهد.

قرار گيري در معرض سرب: قرار گرفتن به صورت مزمن در معرض سرب با برخي از موارد ابتلا به نقرس ارتباط داده شده است.

مصرف برخي دارو ها: برخي دارو ها مي توانند ميزان اوريك اسيد خون را در بدن افزايش دهند. اين دارو ها شامل برخي مدر ها (ادرار آور) و دارو هاي حاوي ساليسيلات مي شوند.

وزن: داشتن اضافه وزن خطر ابتلا به نقرس را افزايش مي دهد. دليل آن نيز ساخت و ساز بيشتر سلول هاي بافت هاي بدن و توليد بيشتر اوريك اسيد به عنوان يك محصول زائد از سوخت و ساز بدن است. همچنين، از آنجايي كه سلول هاي چربي سيتوكين هاي پيش التهابي را توليد مي كنند، مقادير زياد چربي سبب افزايش التهاب بدني مي شود.

جراحي يا آسيب نيز خطر ابتلا به نقرس را افزايش مي دهد.

ديگر مشكلات سلامتي: نارسايي و ديگر مشكلات كليوي مي توانند توانايي بدن را در دفع موثر مواد زائد كاهش دهند كه اين وضعيت به افزايش مقدار اوريك اسيد خون منجر مي شود. ديگر بيماري هاي مرتبط با نقرس شامل فشار خون بالا، ديابت و كم كاري تيروئيد مي شوند.

عوارض نقرس پا

در برخي موارد، نقرس مي تواند به بيماري هاي جدي تري از جمله موارد زير پيشرفت كند:

سنگ هاي كليوي

در صورتي كه كريستال هاي اورات در مجاري ادراري تجمع يابند، مي توانند به سنگ هاي كليوي تبديل شوند.

نقرس عود كننده

برخي افراد تنها يك حمله  نقرس را تجربه كرده اند. ديگر افراد بازگشت هاي مكرري از اين بيماري را تجربه مي كنند كه به صورت تدريجي به مفاصل و بافت هاي اطراف آن ها آسيب مي رساند.

درمان دائمي نقرس

اغلب موارد ابتلا به نقرس با مصرف دارو درمان مي شوند. داروها مي توانند براي درمان علائم حملات نقرس، پيشگيري از حملات بعدي و كاهش خطر ابتلا به عوارض اين بيماري به كار گرفته شوند.

از جمله عوارض نقرس مي توان به سنگ هاي كليوي و تشكيل توفوس اشاره كرد. توفوس ها توده هايي هستند كه در اثر پيشرفت بيماري در اطراف مفاصل به وجود مي آيند.

دارو هايي كه معمولا براي اين بيماري مصرف مي شوند شامل دارو هاي ضد التهاب غير استروئيدي (NSAIDs)، كلشيسين يا كورتيكو استروئيد ها (كورتون) هستند. اين داروها التهاب و درد نواحي مبتلا به نقرس را كاهش داده و اغلب به صورت خوراكي مصرف مي شوند.

داروها مي توانند سبب كاهش توليد اوريك اسيد يا افزايش توانايي كليه در دفع آن از بدن شوند. نمونه اين دارو ها به ترتيب آلوپورينول و پروبنسيد مي باشند. حمله حاد نقرس در صورت عدم درمان ظرف ۱۲ تا ۲۴ ساعت به شديد ترين حالت خود خواهد رسيد. در صورت عدم درمان بهبود خود به خود ظرف ۱ تا ۲ هفته مورد انتظار خواهد بود.

راههاي پيشگيري از نقرس

راهبرد هاي بسياري از نظر رژيم غذايي و سبك زندگي وجود دارند كه با پيروي از آن ها مي توان از بروز اوليه يا بازگشت بيماري نقرس جلوگيري كرد. از جمله آن ها مي توان به موارد زير اشاره كرد:

❇ خودداري از مصرف الكل

❇ حفظ وزن مناسب

❇ مصرف مايعات فراوان

❇ اجتناب از استرس

❇ احتياط در مورد اسيب هاي احتمالي به مفاصل

❇ اجتناب از زياده روي در مصرف مواد پروتييني

 

 

دكتر غلامرضا نادري

متخصص ارتوپدي آرتروسكوپي ، آرتروپلاستي و فوق تخصص جراحي مچ پا در تهران

 

 

 


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/5/14 ساعت: ۲۲ توسط:salamatpediaco :

تشخيص بيماري هيدروسفالي به چه صورت است؟

هيدروسفالي چگونه تشخيص داده مي شود؟

وقتي كه نوع خاصي از مشكل هيدروسفالي توسط يك پزشك متخصص تشخيص داده شد و يا وي احتمال وجود آن را ارائه كرد، معمولا ممكن است يك يا دو آزمايش خاص براي تاييد نهايي و تشخيص به بيمار پيشنهاد شوند تا به كمك آن ها بتوان تشخيص داده كه آيا بيمار كانديداي خوبي براي استفاده از شنت مغزي (Shunt Treatment) هست يا خير.

بسيار مهم است كه در اين مرحله حتما يك متخصص اعصاب و يا نورولوژيست بخشي از تيم درماني باشد.

دخيل بودن اين افراد در پروسه درماني نه تنها به تفسير كردن نتايج آزمايش ها و تشخيص نياز درمان شنت براي بيماران كمك مي كند؛ بلكه در زمينه بحث پيرامون عمل جراحي اصلي، درمان ادامه دار مشكل پس از جراحي و همچنين بحث پيرامون انتظارات و ريسك هاي جراحي نيز بسيار مهم است.

آزمايش هاي كلينيكي شامل يك مصاحبه و همچنين آزمايش هاي تصويري مغز فيزيكي يا عصبي مي شود تا به كمك آن ها بتوان حفره هاي بزرگ شده درون مغز را تشخيص داد.

آزمايش ام آر آي

آزمايش سي تي اسكن

آزمايش هاي سي اس اف براي تشخيص واكنش بدن فرد به درمان مخصوص شانت و همچنين مشخص شدن ميزان فشار شانت:

ضرب كمكي براي كمر – حجم بالا

نشتي خارجي كمر

اندازه گيري ميزان پايداري جريان سي اس اف

 چه گزينه هاي براي  درمان بيماري هيدروسفالي در دسترس هستند؟

تنها راه درماني در دسترس براي مشكل هيدروسفالي، عمل جراحي ايمپلانت يك شنت است.

شنت مغزي دستگاهي است كه مايع نخاع يا همان سي اس اف را از درون مغز به سمت ناحيه ديگري از بدن كه امكان جذب آن وجود دارد هدايت مي كند. اكثر سيستم هاي شانت شامل سه بخش اصلي هستند:

يك كاتتر جمع كننده كه در بين حفره هاي درون مغز قرار مي گيرد.

يك مكانيزم مبتني بر دريچه جهت كنترل ميزان جريان مايع سي اس اف

يك كاتتر خروجي جهت انتقال مايع مغز و نخاع به بخشي ديگر از بدن كه در آنجا جذب شود

پس از عمل جراحي، تمامي بخش هاي سيستم شنت به شكل كامل در زير پوست قرار دارند و هيچ بخشي از آن در معرض بيرون قرار نميگيرد.

بخش محدودي از افراد و بيماران را مي توان با يك روش درماني جايگزين با نام آندوسكوپي ونتيچرالوستومي سوم درمان كرد.

در اين پروسه درماني، يك نورواندوسكوپ (يك دوربين كوچك كه از تكنولوژي فيبر نوري براي به نمايش در آوردن بخش هاي مخصوص جراحي كه دسترسي به آن ها سخت است استفاده مي كند) به پزشك معالج كمك مي كند تا سطح حفره هاي مغزي را بررسي كند.

پس از اين كه دستگاه به ناحيه مورد نظر هدايت شد، يك ابزار كوچك بر كف حفره سوم مغز يك حفره ايجاد مي كند كه به كمك آن مايع مغز و نخاع مي تواند ناحيه انسداد را دور زده و به خوبي در ناحيه مورد نظر و سطح مغز در جريان باشد.

چه كسي كانديداي مناسبي براي سيستم شنت است؟

هيچ فاكتور خاصي را نمي توان به تنهايي براي پيش بيني ميزان موفقيت استفاده از سيستم شنت در بيماران مورد نظر قرار داد.

يافته هاي كه در ادامه ليست كرده ايم، به صورت عمومي مرتبط با خروجي بهتر براي قرار دادن سيستم  شنت در افراد هستند:

شروع اختلال در راه رفتن فرد به عنوان اولين و مهمترين علامت مشكل مغزي

وجود يك علت شناخته شده براي ان پي اچ مثل حادثه و يا خون ريزي

تصوير اسكن نشان دهد كه اندازه حفره درون مغز به شكل نامعقولي بزرگتر از سي اس اف موجود در ناحيه باشد.

حذف مايع نخاعي به كمك ايجاد سوراخ در ناحيه كمر و فقرات يا كاتتر در كمر بتواند تسكين موقت و سريع بر علائم باشد.

آي سي پي و يا فشار مايع مغز و نخاعي داراي محدوده غير نرمالي بوده و يا الگوي فشار آن غير نرمال باشد. يا حتي زياد شدن ميزان پايداري بالاي جريان مايع سي اس اف نيز مي تواند يك عامل ديگر در اين حوزه باشد.

آيا بعد از درمان بهبودي كامل ايجاد مي شود؟

احتمال ايجاد بهبود كامل وجود دارد اما اين موضوع هميشه اتفاق نمي افتد.

بسياري از افراد و خانواده هاي آن ها از نتايج جراحي مربوط به سيستم شنت در حوزه كاهش معلوليت يا استقلال بيمار راضي هستند چرا كه به نسبت قبل از عمل بهبود قابل توجهي در اين حوزه به وجود مي آيد.

همچنين درمان مربوطه مي تواند از بروز مشكلات و آسيب هاي بيشتر مغز و اعصاب جلوگيري به عمل آورد.

 

دكتر حسام عبدالحسين پور

متخصص جراحي مغز و اعصاب و ستون فقرات

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/4/2 ساعت: ۱۸ توسط:salamatpediaco :