پزشکی و سلامتی پزشکی و سلامتی .

پزشکی و سلامتی

دندانپزشکی ترمیمی

دندانپزشکی ترمیمی شامل تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری های دهان و دندانی است. دندانپزشک شما ممکن است یک برنامه درمانی را جهت ترمیم دندان های پوسیده، ترک خورده، شکسته و یا تغییر رنگ داده ارائه کند. این برنامه حتی برای دندان های از دست رفته نیز مناسب خواهد بود.

درمان دندانپزشکی در حالت عمومی باید هر شش ماه یک بار انجام شود، اما معمولا پیشنهاد می شود این درمان چیزی بیشتر از یک جرم گیری ساده باشد.

دندانی که به وسیله هر کدام از این مشکلات آسیب دیده باشد برای ترمیم شدن کاندیدای مناسبی است. چه از پر کردن، تاج دندان، ایمپلنت یا پل استفاده کنید، متناسب با شرایط و نیاز شما گزینه های مختلفی پیش رو هستند.

 

مراحل معاینه دندانپزشک
دندانپزشک شما ابتدا مشکل سلامتی دهان و دندان های شما را در یک جلسه معاینه اولیه شناسایی می کند. در مرحله تشخیصی از تکنیک های مکانیکی و رادیوگرافی نیز برای آنالیز سطح دندان های فرد استفاده می شود. برخی از درمان های ترمیمی دندانپزشکی تا حد زیادی غیر تهاجمی هستند و در یک جلسه توسط دندانپزشک شما انجام می شوند. درمان های پیچیده تر دهان و دندان به توجه ویژه متخصص دهان و دندان نظیر اندودونتیست، جراح فک و صورت یا متخصص پروتز نیاز دارند.

اخیرا پیشرفت های ویژه ای در حوزه دندانپزشکی زیبایی به وجود آمده اند و دندانپزشک می تواند در زمینه میزان تاثیرگزاری روش درمانی مد نظر خود و این که پس از پروسه درمانی انتظار چه چیزی را داشته باشید با شما به گفت و گو بنشیند. پزشک معالج شما احتمالا از انواع مختلف بی حس کننده ها و آرام بخش نیز استفاده می کند تا پروسه درمانی بدون ناراحتی و آشفتگی شما پیگیری شود.

مواد مورد استفاده در دندانپزشکی ترمیمی
در حالت کلی از چهار نوع ماده اولیه برای ترمیم دندان ها استفاده می شود: پرسلین، آمالگام دهان و دندان، رزین کامپوزیت و طلا. رزین کامپوزیت شامل مواد ترکیبی سرامیکی و پلاستیکی می شود که می توان از آن ها در کنار دیگر مواد اولیه نظیر اینومرهای شیشه استفاده کرد.

همچنین فلز های با ارزش و کم ارزش دیگری مشابه با طلا وجود دارند و میزان دوام و پایداری آن ها نیز مشابه با این فلز است. علاوه بر این، با پزشک معالج خود در مورد وجود جیوه در داخل ترکیب ترمیمی صحبت کنید؛ فلز جیوه در اکثر پروسه های ترمیمی دارای مشکل و عوارضی نیست اما ممکن است در برخی کاربردهای خاص از آن استفاده نشود.

پر کردن دندان با پروتز (فیلینگ ها)
در هر کدام از مواد اولیه بالا، تنوع ویژه ای از گزینه های درمانی طراحی شده اند تا بتوان به کمک آن ها سطح دندان ها را ترمیم کرد و یا یک دندان از دست رفته را جایگزین نمود. به عنوان مثال فیلینگ ها معمولا از آمالگام استفاده می کنند تا سطح بیرونی دندان را ترمیم کنند و در حالت عمومی بیشتر بر روی دندان هایی استفاده می شوند که در انتهای دهان قرار دارند.

 

پروتز های آمالگام یک آلیاژ هستند که حاوی جیوه یا جایگزین های مربوط به جیوه هستند. اما در طرف مقابل گزینه های کامپوزیت رزین هایی هستند که برای ترمیم های به رنگ دندان ها استفاده می شوند و می توان از آن ها برای دندان های بخش جلو و عقب دهان استفاده کرد. اکثر افراد استفاده از این گزینه را ترجیح می دهند چرا که امکان تشخیص آن ها در داخل دهان سخت است و شباهت زیادی به دندان های طبیعی دارند.

کلینیک دندانپزشکی دکتر میلاد افشار


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ تیر ۱۳۹۸ساعت: ۰۳:۳۲:۴۷ توسط:سلامت پدیا موضوع: نظرات (0)