پزشکی و سلامتی پزشکی و سلامتی .

پزشکی و سلامتی

بیوپسی پروستات به چه صورت انجام می شود؟

پروسه انجام بیوپسی پروستات

بیوپسی پروستات یک روش ساده و ده دقیقه ای است. پزشک یک سوزن را از طریق دیواره رکتوم به پروستات برای برداشتن سلول های آن برای آزمایش وارد می کند . پزشکان معمولا نمونه ده نمونه از بخش های مختلف پروستات می گیرند.

ایده چنین روشی می تواند باعث نگرانی مردان شود و به نظر دردناک برسد. اما بیوپسی معمولا باعث ناراحتی مختصر می شود. ممکن است کمی خون در ادرار خود ببینید که می تواند چندین هفته طول بکشد.

نمونه به آزمایشگاه فرستاده می شود و زیر میکروسکوپ قرار می گیرد. برای رسیدن به نتیجه سه روز طول می کشد. اگر سرطان وجود داشته باشد، چیزی به نام نمره گلیسون به آن داده می شود. نمره بالاتر، بیشتر احتمال دارد که سرطان سریعا گسترش یابد.

از آنجا که ممکن است در بیوپسی بخش های سرطانی پروستات دیده نشود، گاهی اوقات تکرار بیوپسی لازم است .

گزینه های درمان

اگر شما و پزشکتان تصمیم گرفتید که درمان لازم است، عمل جراحی برای برداشتن پروستات و بافت اطراف آن معمولا اگر سرطان گسترش نیافته باشد ، انجام می شود .

سایر گزینه های درمان عبارتند از:

رادیوتراپی

کرایوتراپی (با استفاده از دمای بسیار سرد برای فریز کردن سلول های سرطانی)

هورمون درمانی

شیمی درمانی

بعضی از مردان مبتلا به این بیماری ممکن است نیاز به «نظارت فعال» داشته باشند. که به معنی انجام آزمایشات منظم خون، معاینه رکتال و احتمالا بیوپسی برای مراقبت  است. اگر سرطان بدتر شود، با پزشک درباره گزینه های دیگر درمان صحبت کنید

فرآیند

هنگامی که پزشک تصمیم به انجام بیوپسی یا نمونه برداری می گیرد برای بیمار خود شرح داده که این بیوپسی، فرایندی ساده و ۱۰ دقیقه ای می باشد. پزشک سوزنی را از طریق دیواره مقعد به پروستات وارد کرده و سلول هایی از آن را برای آزمایش خارج می کند. پزشکان معمولا نمونه های زیادی از بخش های مختلف پروستات خارج می کنند. تصور چنین فرایندی می تواند سبب ایجاد اضطراب در مردان شده و دردناک به نظر برسد.

اما بیوپسی پروستات معمولا سبب ناراحتی خفیفی می شود. احتمال دارد مقداری خون در ادرار فرد پدیدار شده و از مقعد او خونریزی خفیفی صورت گیرد.

همچنین، ممکن است در منی فرد نیز خون دیده شود. این حالت ممکن است تا چند هفته طول بکشد. نمونه به آزمایشگاه فرستاده می شود تا در زیر میکروسکوپ به آن نگاه شود. دریافت نتیجه آزمایشگاه در حدود ۳ روز طول می کشد.

در صورتی که سرطان وجود داشته باشد، به فرد چیزی به نام نمره گلیسون داده می شود. هر چه این نمره بالا تر باشد، احتمال رشد و انتشار سریع آن در بدن بیشتر است. از آنجایی که بیوپسی ها می توانند نواحی سرطانی را جا انداخته باشند، گاهی اوقات برای کسب اطمینان، انجام مجدد آزمایش درخواست می شود.

گزینه های درمانی

اگر فرد و پزشک او به این نتیجه برسند که درمان ضروری است، در صورت پخش نشدن سرطان معمولا یک جراحی برای برداشتن پروستات و بافت های اطراف آن انجام می شود. دیگر گزینه های درمانی شامل موارد زیر می شوند:

#پرتو درمانی

کرایو تراپی (استفاده از دماهای بسیار پایین برای منجمد کردن سلول های سرطانی)

#هورمون درمانی

#شیمی درمانی

برخی مردان مبتلا به این بیماری تنها به محافظت فعال نیاز دارند. این به معنی انجام متداول آزمایش های خون، معاینه های مقعدی و احتمالا نمونه برداری برای تحت نظر داشتن وضعیت می باشد. در صورتی که سرطان بدتر شود، ممکن است انتخاب گزینه های درمانی به عهده پزشک باشد.

 

دکتر رضا ولی پور

متخصص اورولوژی در شهرک غرب

 

 

 


برچسب: #بیوپسی،#بیوپسی، پروستات،#کرایو، تراپی،#سرطان، پروستات،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۴ تیر ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۰۲:۰۰ توسط:سلامت پدیا موضوع: نظرات (0)