پزشکی و سلامتی پزشکی و سلامتی .

پزشکی و سلامتی

لومینیرز دندان

لومینیرز دندان در طول زمان نسبت به ونیرها کمتر ممکن است از دندان جدا شوند
حتی اگر خیلی خوب از ونیر و لومینیر مراقبت کنید، باز هم ممکن است در طول زمان کنده شوند. اگر این اتفاق افتاد، نیاز است که دوباره از این مواد روی دندان استفاده شود تا دوباره نتیجه‌ی مطلوب و مورد نظر به دست بیاید. لومینیرز دندان در مقایسه با ونیرها قابلیت ماندگاری بیش‌تری در جای خود دارند چون هم سبک‌تر هستند هم ساپورت بیش‌تری از طرف دندان طبیعی فرد دریافت می‌کنند.

مراقبت از دندان های لومینیر شده نکته‌ی مهم این است که باید از ناخن جویدن پرهیز کنید تا لومینیرز دندان ماندگار باشند. همچنین باید روزانه مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید تا دندان‌ها و لثه‌های شما سالم بمانند و بتوانند لومینیر را نگه دارند.

نصب لومینیر اغلب در یک جلسه انجام می‌شود
به این خاطر که لومینیر نازک است و نیاز به آماده‌سازی خیلی خاصی ندارد، نصب آن هم کار ساده‌تری است و اغلب در همان جلسه به اتمام می‌رسد، مشروط به این که دندان خراب و پوسیده یا عفونتی در دهان در آن جلسه نداشته باشید.

ونیرها کلاً داستان متفاوتی دارند. در صورتی که کامپوزیت رزین را انتخاب کنید، کار شما معمولاً در همان جلسه تمام می‌شود و لبخند زیباتری خواهید داشت، اما اگر انتخابتان پورسلین باشد، چندین جلسه نیاز است تا درمان تکمیل شود. وقتی طرح لبخند شما مشخص شد، لابراتوار دندانسازی باید دست به کار شود تا ونیرهای مناسب دندان شما را بسازد و این هم چند روزی زمان می‌برد. در صورتی که بعد از اتمام کار، مشکلی پیش بیاید شاید نیاز به جلسه‌ی سومی هم باشد.

معایب لومینیر در مقایسه با ونیر کامپوزیت
در این قسمت می خواهیم  معایب لومینرز دندان نسبت به ونیر کامپوزیت را بررسی کنیم.

بعد از اتمام کار، گاهی لومینیرز دندان حجیم به نظر می‌رسند
با این که لومینیرز دندان در مقایسه با ونیرها به طور چشمگیری نازک‌تر هستند، اما گاهی در پایان کار، لومینیرز دندان حجیم‌تر به نظر می‌رسند. لومینیرز دندان در افرادی که دهان کوچکی دارند حجیم و ضخیم به نظر می‌رسند. دندانپزشکان برای کار گذاشتن ونیرها نسبت به لومینیر فضای بیش‌تری ایجاد می‌کنند و به همین دلیل است که بعضی از افراد بعد از این که لومینیر در دهانشان کار گذاشته شد احساس خوشحالی نمی‌کنند چون احساس می‌کنند تغییر خیلی زیادی نسبت به قبل در دهانشان ایجاد شده است.

لومینیرز دندان گران‌تر از ونیر هستند
چندین فاکتور بهداشت و سلامت دهان و دندان بر هزینه‌ی نهایی کار تاثیر می‌گذارند، بنابراین در قیمت و هزینه‌ی نهایی لومینیر و ونیر تفاوت‌هایی وجود دارد. با این حال به طور کلی، ونیر نسبت به لومینیر ارزان‌تر است.

لومینیر برای دندان های لب پریده مناسب نیست
وقتی دندان شما مشکل خاصی نداشته باشد دندانپزشک می‌تواند بلافاصله بعد از آماده‌سازی دندانتان، لومینیر را نصب کند. اما در مواردی که دندان‌ها مشکلات متعددی نظیر ترک، لب‌پریدگی، لقی، یا فاصله دارند، بهتر است از پورسلین ونیر برای اصلاح مشکلات دندانی استفاده شود. با این که برای نصب ونیرها نیاز است که حدود ۰.۵ میلیمتر از مینای دندان تراشیده شود و این مقدار برای لومینیرز دندان حدود ۰.۲ میلیمتر است، اما پیوند قوی‌تر و محکم‌تر و پوشش بهتر ونیرها برای دندان‌های مشکل‌دار و ملاحظات بهداشتی باعث می‌شود استفاده از ونیر در این موارد انتخاب بهتری باشد.

بهداشت دهان و دندان در لومینیرز و ونیر
برای استفاده از ونیر و لومینیر باید دندان‌های سالمی داشته باشید، بنابراین اگر دندان پوسیده دارید، مشکل عفونت لثه یا عفونت‌های دهانی دارید که سلامت و بهداشت دهان و دندان را تحت تاثیر قرار داده است، باید پیش از این که گزینه‌ی درمانی خودتان را انتخاب کنید، اول این مشکلات را مرتفع سازید. همچنین مینای دندان شما باید تا حدودی سالم باشد تا کار موفقیت‌آمیز باشد.

چه کسانی نمی توانند از لومینیرز دندان استفاده کنند؟ افرادی که بارها دندانشان تراش خورده، در فکشان پرچ وجود دارد، یا غذاهای خاصی را مدام می‌خوردند، ممکن است کاندیدای مناسبی برای این روش‌ها نباشند.

ترمیم لومینرز دندان نسبت به ونیر دندان
اگر انتخاب شما برای اصلاح طرح لبخندتان لومینیر باشد، لق شدن یا ترک خوردن آن نیاز به ترمیم کامل دارد و باید از نو محصول را کاملاً جایگزین کرد. یعنی باید هزینه‌ی کاملی را مجدد پرداخت کنید. اما ونیرهای رزین کامپوزیتی کمی تفاوت دارند. با این که به اندازه‌ی لومینیرز دندان یا حتی ونیرهای پورسلین مستحکم نیستند، ترمیم آن‌ها آسان‌تر است، و هزینه‌ا‌ی که برایتان ایجاد می‌کند هم کمتر خواهد بود.

در اکثر موارد لومینیر تحت پوشش بیمه نیست
لومینیر و اکثر کاربردهای ونیر به عنوان درمان زیبایی شناخته می‌شوند و بنابراین تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند. در نتیجه در صورتی که نیاز به ترمیم دندانی داشته باشید، بیمه روکش را پوشش می‌دهد.

مراحل نصب لومینیرز دندان
جلسه‌ی اول: در جلسه‌ی اول بعد از مشاوره، دندانپزشک از دندان‌های بالا و پایین شما یک قالب تهیه می‌کند، همچنین از دندان‌های شما، خط آرواره و خطوط کلی چهره‌ی شما عکس تهیه می‌کند و همراه با قالب دندانی شما به لابراتوار دندانسازی ارسال می‌کند. در این روش، بر خلاف روش ونیرهای سنتی، نیازی به استفاده از مته‌ی دندانپزشکی یا چیزهایی نظری این‌ها نیست.
 
 
جلسه‌ی دوم: جلسه‌ی دوم معمولا چند هفته بعد و زمانی است که لومینیرز دندانی شما آماده است. اول از همه، دندانپزشک لومینیر را روی دندان‌های شما امتحان می‌کند تا مطمئن شود به خوبی متناسب با دندان شما باشد. سپس به آرامی و با دقت دندان‌ها را برای کار گذاشتن لومینیر آماده می‌کند.

 بعد از آن دندانپزشک از شما می‌خواهد دندان‌ها را جفت کنید یا نحوه‌ی گاز گرفتن شما را چک می‌کند تا مطمئن شود نحوه‌ی تماس دندان‌ها درست است و دندان‌ها طوری با هم تماس ندارند که امکان کنده شدن یا لب‌پر شدن لومینیرز دندان هنگام صحبت کردن یا جویدن وجود داشته باشد. و در آخر، دندانپزشک لومینیرز دندان را یک به یک روی دندان‌ها شما می‌چسباند و دوباره نحوه‌ی گاز گرفتن، حرف زدن، خندیدن و دیگر فاکتورها را بررسی می‌کند.

سوالات متداول در زمینه لومینیر دندان
در ادامه پاسخ برخی از پرسش های متداول بیماران در مورد لومینیر دندان را برای شما عزیزان گردآوری کرده ایم.
۱-تفاوت لومینیر با ونیرهای کامپوزیت چیست؟
۲-آیا  پروسه لومینرز دندان دردناک است؟
۳-به جای استفاده از ارتودنسی می‌توانم از لومینیر استفاده کنم؟
۴-لومینیر دندان چقدر دوام دارد؟
۵-پروسه لومینرز دندان چقدر طول می کشد؟
۶-بعد از لومینیرز محدودیت‌های غذایی دارم؟

 تفاوت هزینه لومینیرز و کامپوزیت
ابتدا قیمت را از چندین دندانپزشک بپرسید تا متوسط قیمت را بدانید. از طرفی بعضی از دندانپزشکان در صورتی که در یک جلسه چندین دندان را بخواهید لومینیر کنید، هزینه‌ی کمتری بابت چند دندان برایتان محاسبه می‌کنند؛ بنابراین در مورد تخفیف‌های مربوط به ترمیم چند دندان هم سوال کنید.

بررسی کنید که دندانپزشک شما به طور کلی در کار ونیر، و به خصوص نوع ونیری که شما انتخاب می‌کنید، چقدر تجربه دارد. بعضی از دندانپزشکان بی‌تجربه ونیرها را درست سرجای خود نمی‌چسبانند و بنابراین باید چندین جلسه برای ترمیم این مشکلات به دندانپزشک مراجعه کنید. پس به این مورد خیلی دقت کنید.

رفع و اصلاح برخی از مشکلات آسان است و دندانپزشک آن‌ها را انجام می‌دهد، اما بعضی دیگر از مشکلات به این راحتی رفع نمی‌شوند. پس با انتخاب دندانپزشک مناسب، سلامت دندان های خود را بیمه کنید.

دکتر سمانه شیرانی دندان پزشک متخصص آسیب شناسی دهان و دندان


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۶ تیر ۱۳۹۸ساعت: ۰۸:۱۱:۳۵ توسط:سلامت پدیا موضوع: نظرات (0)