پزشكي و سلامتي پزشكي و سلامتي .

پزشكي و سلامتي

آبسه دندان چيست؟

آبسه دندان يعني تجمع عفونت و چرك در اثر يك عفونت باكتريايي، كه ممكن است درون دندان، در لثه، يا در استخوان نگهدارنده‌ي دندان ايجاد شود. آبسه‌ دنداني كه در ريشه‌ي دندان ايجاد مي‌شود، آبسه‌ي پري‌اپيكال و آبسه‌ي موجود در كناره‌ي دندان را آبسه‌ي پريودنتال يا جانبي مي‌گويند.

آبسه دندان چيست؟
آبسه‌ي دندان معمولاً در اثر تجمع باكتري در پالپ نرم دندان و ايجاد عفونت باكتريايي به وجود مي‌آيد. اين باكتري‌ها در پلاك‌ها تجمع پيدا مي‌كنند، يا گاهي ناشي از بعضي غذاها هستند و در بزاق و دهان وجود دارند و به اين ترتيب، به دندان‌ها مي‌چسبند و به لثه‌ها هم آسيب مي‌رسانند.
اگر با استفاده نخ دندان و مسواك زدن مرتب و صحيح، اين پلاك‌ها از روي دندان برداشته نشود، باكتري‌ها مي‌توانند وارد بافت نرم دندان و لثه شوند و نتيجه‌ي اين نفوذ، ايجاد آبسه است.

آبسه اغلب اوقات، اما نه هميشه، دردناك است. در هر صورت در صورت بروز آبسه حتماً بايد به دندانپزشك مراجعه كنيد. نكته‌ي بسيار مهم اين است كه حتماً در صورت ايجاد آبسه هرچه سريع‌تر به پزشك مراجعه كنيد، چون آبسه خودبه‌خود از بين نمي‌رود و در صورتي كه به آن رسيدگي نشود، مي‌تواند به بخش‌هاي ديگر بدن هم منتشر شود و باعث بيماري شما گردد.

نشانه‌هاي آبسه دندان و لثه
نشانه‌هاي آبسه‌ي دندان يا لثه عبارتند از:
۱-يك درد ضربان‌دار شديد كه در ناحيه‌ي لثه يا دندان بروز مي‌كند و ممكن است به طور ناگهاني شروع و به تدريج بدتر شود.
۲-دردي كه به طرف گوش، آرواره و گردن شما در همان سمت آبسه پخش شود.
۳-دردي كه هنگام استراحت بدتر مي‌شود و مي‌تواند خوابتان را مختل كند.
۴-قرمزي و تورم صورت
۵-وجود يك دندان حساس ، لكه‌دار و دندان لق.
۶-لثه‌ي قرمز و متورم
۷-حساسيت به غذاها و نوشيدني‌هاي سرد يا گرم
۸-تنفس بدبو يا مزه‌ي ناخوشايند دهان.
۹-تب
۱۰-حساس ناخوشي و كسالت عمومي
۱۱-سخت باز كردن دهان
۱۲-مشكل در بلعيدن
۱۳-بي‌خوابي

وقتي عفونت منتشر شود، دچار تب بالا و ناخوشي و كسالت عمومي مي‌شويد. حتي در موارد شديد، ممكن است به سختي بتوانيد دهانتان را باز كنيد و در بلعيدن يا تنفس دچار مشكل شويد.
انواع آبسه دندان
 
سه نوع آبسه وجود دارد:

۱-آبسه‌ي جينجيوال يا مربوط به لثه
اين آبسه فقط مربوط به خود لثه است و اصلاً دندان يا ليگامنت پريودنتال (بافت نرم بين دندان و استخوان آلوئولار فك) را تحت تاثير قرار نمي‌دهد.

۲-آبسه‌ي پريودنتال
اين آبسه از استخوان‌هاي حمايت‌كننده‌ي دندان شروع مي‌شود.

۳-آبسه‌ي پري‌اپيكال
اين آبسه از بافت نرم دندان يعني پالپ يا مغز دندان شروع مي‌شود.

در صورت ايجاد آبسه دندان بايد چه كنيد؟
در مورد بعضي از آبسه‌ها ممكن است نياز به جراحي باشد.
وقتي فردي متوجه نشانه‌هاي مربوط به يكي از انواع آبسه شد بايد فوراً به دندانپزشك مراجعه كند چون يك دندانپزشك باتجربه به راحتي مي‌تواند نوع آبسه را تشخيص دهد.
افرادي كه مشكل تنفس و بلع دارند بايد مستقيم و فوراً به بخش اورژانس بيمارستان نزديك محل خود مراجعه كنند.
اگر نمي‌توانيد به سرعت به دندانپزشك مراجعه كنيد، حتماً نزد پزشك خانواده برويد.
پزشك نمي‌تواند آبسه را درمان كند، اما ممكن است براي كنترل درد و مراقبت‌هاي خانگي به شما توصيه‌هايي كند يا دارويي تجويز كند و همچنين احتمال دارد كه بتواند در صورت نياز، راه حل اورژانسي ارائه دهد.

روش تخليه آبسه دندان
آبسه‌ها بايد باز شوند تا عفونت حاوي باكتري تخليه شود. براي اين كار از بي‌حسي موضعي استفاده مي‌شود.

تركاندن آبسه‌ي پري‌اپيكال
براي برداشتن اين آبسه نياز به درمان كانال ريشه است، بدين ترتيب كه از يك مته‌ي مخصوص دندانپزشكي براي ايجاد سوراخي در دندان مرده استفاده مي‌شود تا عفونت بتواند خارج شود. در اين مرحله بافت‌هاي آسيب‌ديده‌ي پالپ دندان هم برداشته مي‌شوند و در آخر، براي اين كه باز هم عفونت ايجاد نشود، از يك ماده‌ي پركننده در فضاي ايجاد شده استفاده مي‌شود.

تخليه آبسه‌ي پريودنتال
اين آبسه بايد تخليه و بافت اطراف آن بايد تميز شود. بعد از آن، سطح ريشه‌ي دندان هم بايد توسط يك روش پاكسازي و تميز كاري عميق لثه (scaling and planing) كاملاً تميز شود تا دندان التيام پيدا كند و از ايجاد عفونت‌هاي بيش‌تر پيشگيري شود.

جراحي آبسه دندان
ممكن است در مواردي كه فرد دچار آبسه‌ي پري‌اپيكال و عفونت مكرر و عودكننده باشد، لازم باشد كه بافت‌هاي آسيب‌ديده و مشكل‌دار را به وسيله‌ي روش‌هاي جراحي كه هر جراح دهاني مي‌تواند انجام دهد، برداريم.

در افرادي كه آبسه‌ي پريودنتال و عفونت عودكننده دارند، احتمالاً به شكل‌دهي مجدد بافت لثه و برداشتن پاكت پريودنتال توسط جراحي نياز است.در صورتي كه عفونت حتي بعد از جراحي هم دوباره عود كند، دندان بايد كشيده شود.

آنتي‌بيوتيك براي آبسه دندان
آنتي‌بيوتيك‌هايي مانند آموكسي‌سيلين و مترونيدازول براي پيشگيري از گسترش عفونت تجويز مي‌شوند و گاهي همراه با مسكن‌ها مصرف مي‌گردند. اما استفاده از آنتي‌بيوتيك‌ها به هيچ‌وجه جايگزين مراجعه به دندانپزشك و به تاخير انداختن درمان نيست.

در فاصله‌ي مراجعه به دندانپزشك، براي كنترل درد از مسكن‌ها استفاده كنيد. مثلاً ايبوپروفن مسكني است كه براي كنترل درد آبسه‌هاي دنداني ترجيح دارد، اما در صورتي كه به دليل مشكلات پزشكي قادر به مصرف آن نيستيد، از استامينوفن استفاده كنيد.

در ضمن به خاطر داشته باشيد كه مصرف آسپيرين براي كودكان زير ۱۶ سال به هيچ عنوان مجاز نيست. در صورتي كه مصرف مسكن به كنترل و كاهش درد شما كمك نكرد، مي‌توانيد طبق دستور بروشور داروها استامينوفن و ايبوپروفن را با هم مصرف كنيد.اين روش براي بزرگسالان مجاز است اما در مورد كودكان زير شانزده سال، هرگز.

رعايت موارد زير هم مي‌تواند كمك‌كننده باشد:
۱-پرهيز از نوشيدني‌ها و غذاهاي گرم و سرد.
۲-خوردن مواد خوراكي نرم با سمت ديگر دهان.
۳-استفاده از مسواك نرم و به طور موقت پرهيز از كشيدن نخ دندان اطراف محل آبسه.
۴-اين اقدامات تنها مي‌تواند به كاهش درد شما كمك كند، اما بايد حتماً به دندانپزشك مراجعه كنيد.

دكتر سمانه شيراني متخصص بيماري هاي دهان و دندان متخصص بيماري هاي سرطان دهان


برچسب: #آبسه-دندان، #آبسه-چيست، #تخليه-آبسه-دندان،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۰ تير ۱۳۹۸ساعت: ۱۰:۳۱:۰۰ توسط:سلامت پديا موضوع: نظرات (0)

مصرف لبنيات در سنگ كليه

مصرف لبنيات در سنگ كليه جهت افزايش كلسيم در رژيم غذايي از طريق مصرف شير و محصولات مبتني بر آن، جهت پيشگيري از سنگ هاي كليوي پيشنهاد مي شود.
شير و محصولات توليدي آن به شكل گيري سنگ ها در كليه ارتباطي ندارند و حتي ممكن است در كاهش ريسك آن تاثيرگذار باشند.

آيا داشتن رژيم غذايي با كلسيم بالا به شكل گيري سنگ كليه مرتبط است؟ خير. افرادي كه از سنگ هاي كليه رنج مي برند نيازي به حذف شير و لبينات از رژيم غذايي خود ندارند. در حقيقت پژوهش هاي اخير نشان داده اند كه مصرف شير مي تواند تاثير مثبتي در پيشگيري از ايجاد سنگ هاي كليه در بدن داشته باشد.

مصرف شير در بيماران سنگ كليه
در گذشته به افرادي كه سابقه سنگ سازي در كليه داشتند پيشنهاد ميشد كه مصرف غذاهاي حاوي كلسيم نظير شير و پنير را متوقف كنند. برخي از سنگ هاي كليه حاوي كلسيم هستند و در ادرار بيماراني كه مشكل سنگ كليه دارند مقادير بالايي از كلسيم مشاهده شده است. با اين حال داشتن رژيم غذايي با كلسيم كم نمي تواند ميزان آن را در ادرار كاهش دهد. از طرفي مكمل هاي كلسيمي داراي چنين تاثيري نيستند و حتي ممكن است ريسك شكل گيري سنگ در بدن را بالا ببرند؛ در نتيجه پيشنهاد مي شود كلسيم را از منابع غذايي دريافت كنيد.

سنگ هاي كليه در بسياري از افراد توسط ماده اي به نام اگزالات تشكيل مي شوند. اگزالات در برخي از ميوه ها، سبزيجات و حبوبات وجود دارد. با اين حال در بيشتر اوقات سنگ هاي كليه اگزالات به دليل مصرف دز بالا از مكمل هاي ويتامين سي ايجاد مي شوند. كلسيمي كه از مواد خوراكي جذب بدن مي شود با چسبيدن به اگزالات از شكل گيري سنگ هاي كليه جلوگيري به عمل مي آورد و به همين دليل حتي به بيماراني كه سابقه سنگ كليه را داشته اند پيشنهاد مي شود.

مصرف شير در بين وعده هاي غذايي نيز راهكار مناسبي است، چرا كه كلسيم بدن به همراه اگزالات دفع مي شود و جبران اين كلسيم از دست رفته توسط شير امكان پذير خواهد بود.

در نهايت بايد بگوييم كه محدود كردن مصرف كلسيم به هيچ وجه پيشنهاد نمي شود چرا كه اين كار مي تواند تاثير بسيار بدي بر روي استخوان ها داشته باشد و حتي ريسك ايجاد سنگ در كليه ها را بالا ببرد.

در نهايت بايد بگوييم كه محدود كردن مصرف كلسيم به هيچ وجه پيشنهاد نمي شود چرا كه اين كار مي تواند تاثير بسيار بدي بر روي استخوان ها داشته باشد و حتي ريسك ايجاد سنگ در كليه ها را بالا ببرد.

آيا نوشيدن شير مي تواند ريسك ايجاد سنگ كليه را بالا ببرد؟
خير. اين يك باور غلط در بين افراد است كه ورودي بالاي كلسيم مي تواند ريسك شكل گيري سنگ ها در كليه را بالا ببرد. سنگ هاي كليه كلسيم اگزالات از جمله شايع ترين موارد در بيماران هستند. البته هنوز مشخص نيست كه آيا مصرف كلسيم خوراكي يا به شكل مكمل تفاوتي براي افراد ايجاد مي كند يا خير. در اين زمينه بايد منتظر نتايج تحقيقات جديد باشيم.

دكتر حسين كرمي، متخصص جراحي كليه


برچسب: #لبنيات-در-سنگ-كليه، #سنگ-كليه، #مصرف-شير،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۰ تير ۱۳۹۸ساعت: ۱۰:۰۱:۴۵ توسط:سلامت پديا موضوع: نظرات (0)

درمان آنوريسم مغزي

علائم آنوريسم مغزي چيست؟

آنوريسم هاي مغزي غير قابل پيش بيني هستند و حتي ممكن است تا زمان پاره شدن هيچگونه علائمي از خود نشان ندهند. آنوريسم هاي بزرگ يا پاره شده به طور معمول يك سري علائم قطعي از خود نشان مي دهند كه نياز به مراقبت هاي اورژانسي دارند.

علائم و نشانه هاي هشدار آنوريسم بستگي به اين دارد كه آنوريسم پاره شده باشد يا خير.

علائم يك آنوريسم پاره نشده عبارت است از:

سردرد يا درد در پشت يا بالاي چشم، كه مي تواند خفيف يا شديد باشد

تاري ديد يا دو بيني

سرگيجه

كاهش بينايي

تشنج

در صورت بروز هر يك از اين علائم، در اسرع وقت به پزشك خود مراجعه نماييد.

علائم يك آنوريسم پاره شده عبارت است از:

سردرد ناگهاني و شديد، “بدترين سردردي كه در زندگي خود تجربه كرده ايد”

خشك شدن و گرفتگي گردن

تاري ديد يا دو بيني

حساسيت به نور

افتادگي پلك

مشكل در صحبت كردن و يا تغيير در سطح آگاهي و وضعيت ذهني

مشكل در راه رفتن و يا سرگيجه

تهوع يا استفراغ

تشنج ( تكان خوردن هاي شديد)

از دست دادن هوشياري

اگر شما آنوريسمي داشته باشيد كه نشت كرده باشد، ممكن است فقط يك سردرد ناگهاني و شديد را تجربه كنيد.

در صورتي كه يك يا چند مورد از اين علائم را تجربه كرديد، فورا خود را به مراقبت هاي پزشكي اورژانسي برسانيد.

درمان آنوريسم هاي مغزي

درمان آنوريسم ها مي تواند بر اساس اندازه، محل و شدت آنوريسم و ​​همچنين اين كه آيا آنوريسم دچاره پارگي شده و يا نشت كرده است، متفاوت باشد.

برخي از جراحي ها عبارتند از:

1- سرجيكال كليپنگ ( جراحي براي بستن شريان- surgical clipping)

2- كلاف پيچي آندوواسكولار ( آندوواسكولار كويلينگ – endovascular coiling)

راه هاي مديريت آنوريسم ايجاد شده

ايجاد تغييراتي در روش زندگي، مي تواند به بيمار در مديريت آنوريسم كمك كند. چند نمونه از اين موارد عبارت است از:

ترك كردن سيگار

جاي دادن انواع ميوه ها، سبزيجات، حبوبات كامل، گوشت بدون چربي و محصولات لبنيات كم چرب در رژيم غذايي

ورزش كردن به طور منظم و آرام ( از ورزش هاي شديد پرهيز شود)

مديريت فشار خون بالا يا كلسترول بالا

عوارض آنوريسم هاي مغزي چيست؟

نشت خون از آنوريسم پاره شده به درون مغز خيلي سريع باعث بروز فشار در مغز مي شود. اگر فشار خيلي شديد شود، ممكن است بيمار هوشياري خود را از دست بدهد. در برخي از موارد حتي باعث مرگ بيمار نيز مي شود.

اگر آنوريسم مغزي براي يك بار پاره شود، حتي پس از درمان ممكن است باز هم پاره شود. رگ هاي خوني مغز بيمار همچنين ممكن است بدون هيچ علائم هشداري به دليل بالا رفتن فشار مغز تنگ شوند، (اسپاسم عروق).

عوارض ديگر در زير ذكر شده اند:

هيدروسفالي (ازدياد غير عادي مايع)، ضعف در گردش مايع مغزي نخاعي

هيپوناترمي، كاهش سطح سديم خون به دليل آسيب مغزي

مراقبت هاي فردي در مورد آنوريسم مغزي چيست؟

1- در بررسي يك آنوريسم در يافتن علائم نشت و خون ريزي خيلي دقت داشته باشيد.

2- اگر طي پارگي آنوريسم مراقبت هاي فوري دريافت كنيد، ضريب زنده ماندن و بهبودي شما خيلي بيشتر خواهد بود.

3- دوره بهبودي در بيمارستان پس از عمل جراحي آنوريسم معمولا سريع است.

4- در مورد جراحي هاي مربوط به آنوريسم هاي پاره شده، به نسبت آسيبي كه بيمار ديده است، دوره بهبودي ممكن است چندين هفته تا چندين ماه طول بكشد، و يا حتي گاها ممكن است بيمار هرگز بهبود پيدا نكند.

5- در مورد علائم هشدار دهنده هوشيار باشيد!

6- اگر داراي هر گونه عوامل خطر (ريسك فاكتور) هستيد، بلافاصله براي معاينه به پزشك خود مراجعه كنيد.

7- آنوريسم مغزي پاره شده بسيار جدي و خطرناك است و به محض شناسايي مي بايست تحت مراقبت قرار گيرد.

8- نشت كردن يا پارگي يك آنوريسم مغزي يك اورژانس پزشكي است و نياز به مديريت مراقبت هاي ويژه از طرف پزشكان با تجربه دارد تا بهترين نتيجه ممكن حاصل شود.

 

دكتر حسام عبدالحسين پور

متخصص جراحي مغز و اعصاب و ستون فقرات

 

 


برچسب: #عوارض-آنوريسم-مغزي،#درمان-آنوريسم-مغزي،#علائم-آنوريسم-مغزي،#آسيب-مغزي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۸ تير ۱۳۹۸ساعت: ۰۴:۰۱:۵۲ توسط:سلامت پديا موضوع: نظرات (0)

دلايل تنگي نفس در بارداري

تنگي نفس در بارداري

همان طور كه خانم باردار وارد ماه هاي بعدي مي شود، ممكن است بعد از انجام كارهاي معمولي روزانه دچار تنگي نفس شود. مثلاً بعد از بالا رفتن از پله ها. باتوجه به مطالعه اي كه در سال ۲۰۱۵ صورت گرفت؛ تخمين زده شد كه ۶۰ تا ۷۰ درصد خانم هاي باردار در طول بارداري شان دچار تنگي نفس مي شوند.

پزشكان اغلب علت تنگي نفس را بزرگ شدن رحم و فشار به شش ها مي دانند كه درنتيجه آن نفس كشيدن مشكل مي شود.

عوامل ايجاد تنگي نفس

با اينكه تنگي نفس يكي از نشانه هاي رايج بارداري است، ولي براي يك پزشك هميشه كار آساني نيست كه سريع سراغ يك علت خاص برود. به نظر مي رسد تنگي نفس در دوران بارداري علت هاي بسيار متفاوتي داشته باشد؛ از رشد رحم گرفته تا تغيير در رفتار قلب. بعضي از زن ها ممكن است خيلي سريع متوجه تغيير در تنفسشان شوند، در حالي كه بقيه در سه ماهه دوم يا سوم  متوجه تغييرات مي شوند.

سه ماهه اول

تنگي نفس در ماه هاي اول بارداري، به نظر مي رسد جنين در اين دوران آن قدري بزرگ نيست كه باعث تغييرات در تنفس خانم باردار شود. ديافراگم در طول  سه ماهه اول بارداري چيزي حدود ۴ سانتي متر بالا مي آيد؛ ديافراگم، بافتي نوارمانند و ماهيچه اي است كه قلب و شش ها را از قسمت شكم جدا مي كند.

حركت ديافراگم كمك مي كند كه شش ها از هوا پر شوند. در حالي كه بعضي از زنان ممكن است متوجه نشوند كه وقتي مي خواهند نفس عميق بكشند، برايشان مشكل پيش مي آيد، برخي ديگر از زنان هستند كه متوجه مي شوند ديگر مثل قبل نمي توانند نفس هاي عميق و راحت بكشند. غير از تغيير در ديافراگم، بيشتر اوقات سريع تر شدن تنفس زنان باردار به دليل افزايش هورمون پروژسترون هم اتفاق مي افتد.

هورمون پروژسترون نقشي اساسي در رشد جنين دارد و البته هورموني است كه محرك تنفسي هم هست؛ به اين معني كه باعث مي شود نفس هاي فرد تندتر شوند. ميزان پروژسترون در طول دوران بارداري افزايش پيدا مي كند.

در حالي كه تندتر نفس كشيدن، به طور قطعي باعث تنگي نفس نمي شود، خانم هايي هم هستند كه ممكن است متوجه تغيير در الگوي تنفسشان شوند.

سه ماهه دوم

احتمال مي رود خانم باردار در سه ماهه دوم، دچار تنگي نفس حاد تر شود. به طور معمولي جنين درحال رشد در سه ماهه دوم بيشتر از قبل باعث ايجاد تنگي نفس مي شود. البته به وجود آمدن برخي تغييرت در ساختار قلب هم در تنگي نفس بي تأثير نيست.

مقدار خون در بدن يك خانم به طور قابل ملاحظه اي در طول بارداري افزايش پيدا مي كند. قلب هم مجبور است سخت تر كار كند تا اين خون را به سرتاسر بدن و به جفت برساند. اين حجم كار بالا مي تواند به خانم باردار حس تنگي نفس بدهد.

سه ماهه سوم

در طول سه ماهه سوم كاملاً  بسته به اين كه سر بچه درحال رشد كجا قرار گرفته باشد، ممكن است تنفس راحت تر يا سخت تر از قبل شود.

قبل از اين كه بچه بچرخد و سرش دورتر شود و رو به لگن برود، اين طور حس مي شود كه انگار سر بچه زير دنده ها قرار دارد و درحال فشار دادن ديافراگم است كه اين باعث سخت شدن تنفس مي شود.

با توجه به تحقيق هاي مركز ملي سلامت زنان، اين نوع از نفس تنگي معمولاً بين هفته هاي ۳۱ تا ۳۴ اتفاق مي افتد.

عوامل ديگر در تنگي نفس

اگر خانم بارداري دچار تنگي نفس حاد شود، بايد به دكتر مراجعه كند.

با اين كه احتمال مي رود تغييرات بارداري باعث ايجاد بعضي از نفس تنگي ها شود، ولي  اين نيز ممكن است كه بيماري و يا مشكل ديگري باعث اين اتفاق شده باشد.

نارسايي قلبي

نارسايي قلبي نوعي از نارسايي محسوب مي شود كه ممكن است در طول دوران بارداري و يا بلافاصله بعد از زايمان پيش بيايد. از علايم آن مي توان به ورم مچ پا، فشار خون پايين، خستگي و تنگي نفس اشاره كرد. بسياري از زنان در ابتدا علايم را عادي دانسته و آن را به بارداري نسبت مي دهند، ولي اين مشكل ممكن است سلامت زن را به خطر بياندازد و در اغلب مواقع بايد درمان شود.

چه موقع بايد به پزشكم مراجعه كنم؟

در طول دوران بارداري شما مرتب به دكترتان مراجعه مي كنيد. با نزديك شدن به زمان زايمان مراجعه ها هفتگي مي شوند. ولي اگر متوجه شديد كه مرتب دچار تنگي نفس مي شويد و تنگي نفستان طولاني مدت و شديد مي شود، با پزشك خود تماس بگيريد.

در زير علايمي آمده است كه نشان مي دهد چه موقع بايد {و بهتر است} اورژانس را خبر كنيد؛ علايمي مثل تپش قلب به همراه مشكلات زير:

مشكل تنفسي

درد قفسه سينه

سرفه خوني

نبض نامنظم

ضربان تند قلب

تنگي نفس حاد و معمولي

 

 

دكتر آرزو خسروي

 متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اكوكارديوگرافي

 

 


برچسب: #تنگي-نفس،#دلايل-تنگي-نفس،#خطرات-بارداري،#تنگي-نفس-در-بارداري،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۸ تير ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۲۲:۲۱ توسط:سلامت پديا موضوع: نظرات (0)

درمان سرطان پروستات

در درمان سرطان پروستات ، اغلب پزشكان مختلفي با يكديگر همكاري مي كنند تا يك برنامه درماني جامع كه مي تواند انواع مختلفي از درمان ها را شامل شود براي درمان سرطان تهيه كنند.

متخصصان درمان سرطان پروستات

تيم هاي مراقبت سرطان پروستات شامل انواعي از متخصصان مراقبت سلامت مانند متخصصان مراقبت تسكيني، دستياران پزشكي، پرستاران متخصص، پرستاران آنكولوژي، فعالان اجتماعي، داروساز ها، مشاورين، متخصصان تغذيه، فيزيوتراپ ها و غيره مي شوند.

توضيحات مرتبط با رايج ترين گزينه هاي درماني براي سرطان پروستات در پايين ليست شده اند. گزينه هاي درماني و توصيه ها به عوامل مختلفي از جمله نوع و سطح سرطان، عوارض جانبي احتمالي، ترجيحات بيمار و سلامت عمومي او بستگي دارند. برنامه درماني فرد ممكن است شامل درمان علائم و عوارض جانبي، به عنوان بخشي مهم از مراقبت سرطان باشد.

فرد بايد جهت يادگيري در ارتباط با گزينه هاي درماني زمان صرف كرده و در صورتي كه موردي براي او شفاف نيست سوال كند. او بايد در ارتباط با اهداف هر روش درماني، احتمال موثر بودن آن، مواردي كه مي توان از دريافت آن درمان انتظار داشت و عوارض جانبي دستگاه ادراري، روده اي، جنسي و هورموني كه ناشي از آن روش درماني هستند با پزشك خود مشورت كند.

همچنين، افراد بايد در ارتباط با تاثير هر كدام از گزينه هاي درماني مختلف بر عود كردن بيماري، زنده ماندن شخص و كيفيت زندگي با پزشك خود مشورت كند.

علاوه بر اين، موفقيت هر روند درماني اغلب بر مهارت و تبحر پزشك يا جراح بستگي دارد، بنابراين مهم است تا پزشكي توسط فرد انتخاب شود كه در درمان سرطان پروستات تجربه دارد.

از آنجايي كه اكثر سرطان هاي پروستات در مراحل اوليه (هنگامي كه به آرامي رشد مي كنند) كشف مي شوند، فرد نيازي به عجله در تصميم گيري در ارتباط با درمان ندارد.

مزايا و معايب روش هاي درمان سرطان پروستات

در طول اين زمان، مهم است كه فرد در ارتباط با خطرات و مزاياي همه گزينه هاي درماني و همچنين زمان شروع درمان با پزشك خود مشورت كند. اين موارد مي توانند مرحله فعلي سرطان را تعيين كند:

ثابت بودن يا افزايشي بودن سطوح PSA (پروتئيني مرتبط با سرطان پروستات)

انتشار يافتن يا نيافتن سرطان به استخوان

سابقه سلامتي فرد

هر گونه شرايط سلامتي كه فرد ممكن است به آن دچار باشد.

مراحل درمان سرطان پروستات

با اينكه توصيه هاي درماني به اين عوامل بستگي دارند اما اقداماتي عمومي براي سرطان پروستات در مراحل اوليه و محدود به يك ناحيه وجود دارند. گزينه هاي درماني براي سرطان هاي پيشرفته و منتشر شده (متاستازيك) پروستات متعاقبا در اين متن بيان مي شوند.

✅سرطان پروستات در مراحل اوليه (سطح يك تا سه):

سرطان پروستات در مراحل اوليه معمولا بسيار به آرامي پيشرفت كرده و مي تواند چند سال طول بكشد تا علامت يا مشكلي مرتبط با سلامتي براي فرد ايجاد كند.

البته اين در صورتي است كه سرطان بتواند علامتي ايجاد كند. در نتيجه اين وضعيت، ممكن است مراقبت فعال به فرد پيشنهاد شود. پرتو درماني (امواج خارجي و براكي تراپي) يا جراحي نيز مي توانند مانند آزمايشات باليني پيشنهاد شوند.

در مردان داراي نمره بالاي گليسون، سرطان مي تواند سريعتر رشد كند و بنا بر همين موضوع معمولا پروستاتكتومي راديكال و پرتو درماني مناسب مي باشند.

پزشك قبل از پيشنهاد دادن هرگونه روش درماني سن و وضعيت عمومي سلامت فرد را در نظر مي گيرد.

✅ سرطان پروستات با پيشرفت ناحيه اي (سطح ۳)

در بيماران مبتلا به تومور هاي بزرگ، درمان هاي موضعي مانند جراحي و پرتو درماني به احتمال كمتري سرطان را به تنهايي درمان مي كنند. اغلب يك جراحي به نام پروستاتكتومي راديكال صورت مي گيرد كه شامل برداشتن عقده هاي لنفاوي لگن نيز مي شود.

پزشكان سرطان هاي پروستات با پيشرفت ناحيه اي را قبل از جراحي به وسيله درمان سيستمي درمان نمي كنند. از جمله درمان هاي سيستمي درمان نئو ادجوان به وسيله محروميت از آندروژن و شيمي درماني نئو ادجوان هستند.

درمان سرطان پروستات با نئو ادجوان

درمان نئو ادجوان درماني است كه قبل از جراحي صورت مي گيرد. با اين حال، نئو ادجوان و درمان با محروميت از آندروژن به صورت همزمان، مراقبت استاندارد براي مرداني هستند كه جهت درمان سرطان پروستات با پيشرفت ناحيه اي تحت پرتو درماني قرار گرفته اند.

در صورتي كه خطر سرطان بالا باشد، معمولا درمان با محروميت از آندروژن به مدت ۳۶ ماه به بيمار داده مي شود. همچنين مدت زمان ۲۴ ماه به عنوان حداقل زمان لازم جهت كنترل كافي اين بيماري به طور گسترده پذيرفته شده است.

پرتو درماني ادجوان، درماني است كه پس از عمل پروستاتكتومي راديكال براي بيمار انجام مي شود. اين روش، مراقبتي استاندارد براي مراقبت از مردان مبتلا به گسترش فرا پروستاتي (pT3a يا pT3b)، بدون در نظر گرفتن نمره گليسون و وضعيت حاشيه اي مثبت يا منفي آن تومور مي باشد.

مثبت بودن حاشيه به اين معناست كه سلول هايي سرطاني در حاشيه هاي بافتي كه از اطراف پروستات به وسيله جراحي برداشته شده است وجود دارند.

با اين حال، داشتن وضعيت مثبت حاشيه اي الزاما به معناي به جاي ماندن سرطان پس از عمل جراحي نمي باشد. قابل توجه بودن اين يافته ها بايد توسط يك پزشك بررسي شود.

نقش پرتو درماني ادجوان براي مرداني كه سرطان ميكروسكوپي در عقده هاي لنفاوي خود دارند هنوز تحت مطالعه است. براي مردان مسني كه انتظار داشتن عمر زيادي از آنها نمي رود و يا كساني كه به بيماري جدي تري مبتلا هستند، انتظار هوشيارانه مي تواند در نظر گرفته شود.

✅ مراقبت فعال و انتظار هوشيارانه

در صورتي كه سرطان در مراحل اوليه خود باشد (به آرامي رشد كند) و درمان آن مشكلات بيشتري از خود بيماري به وجود آورد پزشك ممكن است مراقبت فعال يا انتظار هوشيارانه را براي فرد در نظر گيرد.

مراقبت فعال: درمان هاي سرطان پروستات مي توانند سبب عوارضي جانبي از جمله اختلال نعوظ و بي اختياري شوند. اين دو عوارض به ترتيب به معناي نداشتن توانايي راست شدن آلت و حفظ آن و نداشتن توانايي كنترل جريان ادرار يا عملكرد روده اي مي باشند. اين روش هاي درماني براي سرطان پروستات مي توانند كيفيت زندگي يك مرد را به طور جدي تحت تاثير قرار دهد.

 

 

دكتر ولي پور

 متخصص اورولوژي در سعادت آباد

 


برچسب: #سرطان،#سرطان-پروستات،#درمان-سرطان-پروستات،#علل-سرطان،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۷ تير ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۴۴:۵۳ توسط:سلامت پديا موضوع: نظرات (0)

درمان نعوظ با زيتون

درمان سستي نعوظ  با روغن زيتون

روغن زيتون مي تواند به افزايش تستسترون بدن كمك كند. همچنين اين روغن مملو از چربي هاي اشباع نشده است كه مي توانند مشكل بالا بودن كلسترول بد را برطرف كنند.

به سراغ روغن هاي زيتون طبيعي برويد كه در توليد آن ها از مواد شيميايي يا حرارت بالا استفاده نشده باشد، كه بدين ترتيب آنتي اكسيدان ها در آن حفظ مي شوند.

معجون تقويت نعوظ

آمار هاي مربوط به مشكل اختلال نعوظ در چند دهه گذشته بسيار بالا رفته اند، به طوريكه اين بيماري در بين مردان جوان و آقاياني با تناسب اندام خوب نيز ديده مي شود.

امروزه آمار مصرف غذاهاي فراوري شده بالاتر از هميشه است كه نشان مي دهد يك رژيم غذايي ناسالم مي تواند مشكلاتي را در كاركرد بدني شما به وجود آورد. يك رژيم غذايي ضعيف مي تواند كلسترول بد و فشار خون شما را بالا ببرد و در نهايت باعث شود كه شما گردش خون خوبي نداشته باشيد.

بهتر غذا بخوريد و شانس اين كه حال شما بهتر باشد و كاركرد بدني خوبي در خانه، سر كار و تخت خواب داشته باشيد را بالا ببريد. با اين تفاسير چگونه مي توان چندين منبع مقوي براي مشكل اختلال نعوظ را با هم تركيب كرد؟ در ادامه سه دستور عالي براي آب ميوه هاي تركيبي كاربردي براي اختلال نعوظ را ارائه كرده ايم.

نوشيدني قرمز براي پمپاژ خون بهتر

وقتي مشكل اختلال نعوظ وجود دارد بايد حتما به سراغ اين تركيب عالي بياييد:

دو چغندر كوچك يا يك چغندر بزرگ به علاوه يك چغندر سبز

دانه هاي يك انار كوچك يا متوسط

يك چهارم از كلم قرمز متوسط

دو و نيم سانتي متر از ريشه زنجبيل

اين تركيب حاوي سبزي هاي پاكساز خون، فزاينده هاي عالي نيتريك اكسيد به همراه انار است كه مي توانند گردش خون را بهبود بخشند.

نوشيدني سبز رنگ تند

اين يك تركيب خوشمزه و تند است كه مي تواند، متابوليسم شما را فعال كرده و فشار خون را بهبود بخشد و همه چيز را در داخل و خارج از اتاق خواب جذاب و فعال كند:

يك فنجان آب هندوانه

دو عدد خيار

يك فنجان واتر كرس (نوعي سبزي)

آب نصف ليمو

به لطف آب هندوانه اين آب ميوه به خوبي متعادل شده است و ميزان تندي آن كنترل مي شود. اما در حين جدا كردن دانه هاي فلفل حواستان جمع باشد. از دستكش استفاده كنيد و دست هاي خود را از صورت و چشم هايتان دور نگه داريد!

آب ميوه درمان كننده طبيعي اختلال نعوظ

اما يك دستور عالي ديگر براي معجون درمان اختلال نعوظ آقايان:

۳ عدد برگ ريحان تازه

يك دوم فنجان بلوبري

نصف ليمو

پنج فنجان آب هندوانه

ريحان يك طعم خوشمزه پستو مانند به اين ميكس فوق العاده مي دهد كه ميزان كورتيزول آقايان را بالا خواهد برد ( استرس يكي از فاكتور هاي مهم در بروز اختلال نعوظ است) و بلوبري هم مي تواند آنتي اكسيدان شما را بالا ببرد.

 

دكتر عباس انتظاري

مركز آموزش و درمان بيماري هاي جنسي

متخصص پزشكي اجتماعي و طب پيشگيري

 

 


برچسب: #درمان-نعوظ،#درمان-نعوظ-با-زيتون،#تقويت-نعوظ،#رابطه، جنسي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۷ تير ۱۳۹۸ساعت: ۱۲:۴۳:۵۳ توسط:سلامت پديا موضوع: نظرات (0)

اموزش بارفيك كراس فيت

تمرينات مدور براي ارتقاء استقامت و انجام حركت بارفيكس

آيا هنگامي كه نوبت به حركت پول آپ كيپينگ يا باترفلاي مي رسد، براي خودنمايي آماده مي شويد؟

يا شايد هنوز هم در ابتداي يادگيري بارفيكس كراس فيت مقدماتي هستيد؟

در هر دو حالت، راز انجام تعداد زياد و پشت سر هم حركت كراس فيت چيست؟

قدرت بدني خود را در كراس فيت ارتقاء دهيد

براي اينكه بتوانيد حركت پول آپ كيپينگ يا باترفلاي را به طورموثر انجام دهيد، عوامل فني زيادي وجود دارند كه مي بايست روي آن ها كار كنيد.

براي  توضيح دقيق تر مي توان گفت:

عامل اصلي محدود كننده براي كسي كه ۵۰ تا بارفيكس رفته است، چيست؟
چرا نقص هاي فني رخ مي دهند؟
به عبارت ديگر، چه چيز باعث مي شود فرد بي خيال اجراي تكنيك هاي صحيح حركت شود؟
با توجه به ورزشكاراني كه حركت پول آپ كيپينگ يا باترفلاي كار مي كنند، جواب اين سوال ها مي تواند نبودن استقامت بدني كافي باشد.

اگر به قدر كافي قوي نباشند، در حين رسيدن به آستانه خستگي تمامي توانايي هاي فني براي انجام حركت به دليل خستگي از بين خواهد رفت.

در مورد شما كه نمي دانيم، ولي ورزشكاران اصلا دلشان نمي خواهد مثل يك بيچاره اي به نظر برسند كه براي رساندن چانه شان به ميله بارفيكس در حال جان كندن باشند.

حركت رينگ-رو مي تواند تمرين خوبي براي ارتقاء قدرت بدني باشد، ولي نبايد فقط به همين اكتفا كنيد.
در تمرينات كلاسي مي توانيد به عنوان گزينه كمكي از اين حركت استفاده كنيد، مثلا اگر امادگي انجام كراس فيت را نداريد، مي توانيد براي ارتقاء سطح مهارت و قدرت بدني خود حركت رينگ-رو را جايگزين كنيد.

نكته دوم – روي مهارت تمركز كنيد
يعني فعلا بي خيال حركت پول آپ كيپينگ و باترفلاي شويد و روي تقويت ساختارهايي متمركز شويد كه باعث اجراي بارفيكس كراس فيت موثر مي شود:

  • لت هايي قوي
  • شانه هاي ثابت
  • چنگال هاي قدرتمند
  • بدني فولادين
  • آگاهي از وضعيت جسماني
    اين لزوما به اين معنا نيست كه براي داشتن اين ويژگي ها ما بايد به طور مداوم حركت كراس فيت با بارفيكس را انجام دهيم!

نكاتي براي اجراي مراحل قدرت در رابطه با انجام حركات ورزشي عبارت است از:

مرحله اول: ايجاد شكل بدني
مرحله دوم: حركت ايستا و كنترل شده
مرحله سوم: اقدام پويا
مرحله چهارم: روال ها، تركيب ها، و توالي ها
تمرينات زير بر بهبود و ارتقاء مرحله دوم تمركز دارد.

اگر يكي از مراحل را ناديده بگيريد و يا بر روي يك مرحله بيش از حد تمركز كنيد، باعث مي شود

ضعف هاي شما از بين نروند و پيشرفتي نداشته باشيد
براي مدت طولاني تري روي ميله صبر كنيد
ست هاي بدون وقفه بيشتري انجام دهيد
از فشار بر روي شانه/ آرنج بكاهيد
نكته سوم – تمرين رينگ فيس پول ( ring face pull)
اين يكي از از تمرينات مورد علاقه من است كه باعث مي شود عضلات پشت نيز كاملا درگير شوند.

اين تمريني است كه باعث مي شود عضلاتي كه براي بارفيكس كراس فيت به آن ها احتياج داريد، رشد كنند.

۴ ست ۶تا ۸ تايي انجام دهيد.

آيا مي خواهيد در كراس فيت پيشرفت زيادي داشته باشيد؟

5 حركت كراس فيت كه معجزه مي كند
نكته چهارم – تمرين رينگ-رو با يك دست
همه ما مي دانيم كه انجام حركت رينگ-رو باعث ارتقاء قدرتي مي شود كه در اجراي بارفيكس به آن احتياج داريم.

طرفداران اجراي حركات مفرد افراد زيادي هستند، چرا كه در اين نوع حركات هم تمرين از زاويه اي ديگر اجرا مي شود و هم ورزشكار مي فهمد سمت چپ يا سمت راست بدنش ضعف بيشتري دارد و مي تواند براي اصلاح آن تلاش كند.

براي اين كه در طي انجام حركت رينگ-رو با يك دست بيشتر خود را به چالش بكشيد، مي توانيد يك گام به حلقه ها نزديك تر شويد.

در اين حالت بدن شما با زمين موازي تر خواهد شد( حالت سخت)، همچنين مي توانيد يك گام از حلقه ها دورتر شويد كه در اين حالت بدن شما صاف تر خواهد بود و اجراي حركت ساده تر مي شود ( حالت راحت).

 

۴ ست ۶ تا ۸ تايي انجام دهيد.

نكته پنجم- تمرين رينگ-رو مچ دست رو به بالا
اين حركت مي تواند روي شانه ها و آرنج شما موثر باشد.

هدف از اين تمرين ارتقاء دادن پتانسيل دروني شما و ارتقاء قدرت مچ دست شما است.

اكثر تمريناتي وزنه برداران المپيكي ، تمريناتي بر پايه مچ دست رو به بالا بوده است.

اگر مچ دستان شما به قدر كافي قدرتمند نباشد در حين تمرين دچار درد خواهيد شد.

با اجراي تمرين رينگ-رو مچ دست رو به بالا مي توانيد بدن خود را به خوبي پرورش دهيد.

۴ ست ۶ تا ۸ تايي انجام دهيد.

به شما پيشنهاد مي كنيم قبل يا بعد از تمرينات خود، حدود ۱۵ دقيقه را به ارتقاء قدرت بدني خود احتصاص دهيد.
نكته ششم- قدرت بارفيكس خود را افزايش دهيد.
براي اجراي يك كراس فيت قدرتمند شما مي بايست بتوانيد دست ها را بازتر از حالت طبيعي بگيريد، چانه را كاملا از ميله بارفيكس بالا بياوريد، و يا حتي از وزنه استفاده كنيد.

ارتقاء كلي قدرت در كل به نفع شما خواهد بود و احتمال اسيب ديدگي در حين اجراي حركات سريع يا انفجاري را كاهش مي دهد.

اگر شما مبتدي هستيد، اين حالت را با رينگ-رو تمرين كنيد. پاهاي خود را روي يك جعبه بگذاريد  و كراس فيت خارج از مركز انجام دهيد ( يعني يك گام جلوتر از رينگ-رو بايستيد، در اين حالت بدن كمي شيبدار مي شود و عضلات هدف درگير مي شوند).

نكته هفتم – كيپينك (kipping) را در كراس فيت كنترل كنيد و ارتقاء دهيد.
كيپينك موثر چيزي است كه باعث مي شود بتوانيد كراس فيت با بارفيكس بيشتري بزنيد.

شروع كنيد به تاب دادن پاهاي خود، تا به بدن يك حالت منحني بدهيد.

سعي كنيد حركت در سراسر بدن به طور منظم صورت پذيرد. به طوري كه به محض اين كه اراده كرديد، كاملا صاف و بدون هيچ حركتي بايستيد.

كيپينگ در حقيقت هماهنگي، كنترل حركات، حفظ آن با ريتمي موثر و مشخص است كه لحظه اي حس بي وزني به شما مي دهد و شما مي توانيد با كمترين قدرت حركت بارفيكس را انجام دهيد، هنگامي كه در اين حركت خبره شديد مي توانيد روش هاي سخت تر آن را هم امتحان كنيد.
در اين حالت مولدهاي انرژي ران و باسن هستند و حالت انفجاري اي كه در اين حركت توليد مي شود بستگي به انرژي اي دارد كه از طريق اين عضلات توليد مي شود.

براي كشيدن قفسه سينه به سمت ميله هاي بارفيكس به نيروي بيشتري احتياج است، به همين دليل بايد انرژي بيشتري براي اين كار توليد كنيد.

نكته هشتم – روي تقويت عضلات سريني كار كنيد.
منظور از استفاده كردن ازعضلات ران و باسن، در حقيقت درگير كردن عضلات سريني است.

سريني ها عضله هاي قدرتمندي هستند چرا كه بيشترين ماهيچه ها را در بدن دارند و شامل سريني بزرگ ( كه  يكي از قوي ترين عضلات انسان محسوب مي شود)، سريني كوچك، سريني متوسط و عضله تنسور فاسيا لاتا است.

اين عضلات به ما كمك مي كنند تا ران و باسن را بهتر تكان دهيم و انرژي انفجاري مورد نياز براي اجراي كيپينگ را توليد كنيم.

علاوه بر اين، براي ثابت نگه داشتن ستون فقرات و كنترل حركت بايد انرژي بيشتري توليد شود.

پس قدرتمند بودن اين عضلات باعث مي شود در حين لگد زدن و تاب خوردن، انرژي بيشتري توليد شود.

نكته نهم- آرنج ها را تا پشت ببريد.
اجازه ندهيد كه در حين انجام حركت گردن شما پايين بيايد و يا بالا برود.

طبق گفته كارل پائولي، سعي كنيد گردن خود را به حالت خنثي و ثابت نگه داريد.
در موقعيت پاياني، آرنج ها تا پشت كمر حركت داده مي شوند ( تا جايي كه ممكن است آن ها را به عقب ببريد)، اين كار باعث مي شود قفسه سينه بيشتر بالا بيايد و به ميله بارفيكس برسد.

نكته دهم – روي تاكتيك ها و قدرت بدني خود بيشتر كار كنيد.
از تكنيك پول آپ كيپينگ يا باترفلاي براي اجراي تعداد زيادي بارفيكس  استفاده مي شود كه نيازمند قدرت بدني زيادي هم هست.

اين حركت در دسته بندي حركات MetCons كه مربوط به حركات وزنه برداري است گنجانده شده است.

ارتقاء شرايط متابوليكي بدن نيز مي تواند باعث شود در انجام اين حركت بيشتر دوام بياورديد و ديرتر خسته شويد و نهايتا گام ها و حركات خود را با كنترل بهتري مديريت كنيد.

باشگاه ورزشي بانوان مدرن | يوگا | تي آر ايكس | ايروبيك | فيتنس


برچسب: #كراس فيت ، #ورزش كراس فيت ، #بدنسازي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ تير ۱۳۹۸ساعت: ۰۹:۳۴:۵۰ توسط:سلامت پديا موضوع: نظرات (0)

سونوگرافي كليه

سونوگرافي كليه يك روش غيرتهاجمي است كه براي عكس گرفتن از كليه هاي راست و چپ از آن استفاده مي شود.
بر خلاف اشعه ايكس، در تكنولوژي سونوگرافي (اولتراساند) از اشعه و تابش استفاده نمي شود. در عوض، در اين تكنولوژي از امواج صوتي خاصي استفاده مي شود كه توسط گوش انسان قابل شنيدن نيست. انعكاس امواج صوتي بر روي اندام هاي بدن، تصاويري را خلق مي كند كه دكتر شما با توجه به آن مي تواند اندازه طبيعي كليه در سونوگرافي ، شكل، مكان و گاها جريان خون در كليه هاي شما را مورد بررسي قرار دهد.

از آنجايي كه در فرايند سونوگرافي اشعه اي تابش نمي شود و يا از رنگ كنتراست استفاده نمي شود، اين تكنولوژي براي كودكان، زنان باردار، و افرادي كه به رنگ حساسيت دارند مناسب است.

علاوه بر اين، براي انجام سونوگرافي نيازي نيست كه مانند ساير آزمايش ها آماده باشيد يا مثلا ناشتا باشيد.

گاهي اوقات متخصصان مراقبت هاي بهداشتي ممكن است از شما بخواهند تا با مثانه پر براي انجام آزمايش بياييد. در اين صورت آنها مي توانند حجم مثانه را قبل و بعد از ادرار مورد بررسي قرار دهند.

  • به طور معمول، انجام سونوگرافي دردناك نيست.  فقط ممكن است در نقاطي كه دستگاه – كه به آن ترانسفورماتور مي گويند –  با بدن شما تماس حاصل مي كند كمي احساس فشار كنيد.

     
    دلايل متعددي وجود دارد كه ممكن است نشان دهد شما نياز به انجام يك سونوگرافي كليه داريد. از جمله آن مي توان به بيماري هاي زير اشاره نمود:
  • عفونت
  • سنگ كليه
  • انسداد در كليه
  • تومورهاي كليوي
  • وجود آبسه دركليه
  • وجود كيست بر روي كليه يا درون كليه
  • تومورها
  • تجمع مايع در كليه

براي بررسي عملكرد كليه بيمار، بعد از انجام عمل جراحي پيوند كليه


انواع روش هاي جراحي سنگ كليه

علاوه بر اين، سونوگرافي كليه همچنين ممكن است در ديگر موارد پزشكي كار برد داشته باشد. چند نمونه از اين موارد در زير ذكرشده است:

  • راهنماي فرو بردن سوزن براي نمونه برداري
  • تخليه كيست ها و آبسه ها
  • قرار دادن يك نفروستومي يا يك لوله تخليه در كليه


    دكتر كليه ، مرجع تخصصي بيماري هاي كليه و مجاري ادراري

برچسب: #خطرات - سونوگرافي -كليهعهخمح#سونوگرافي از كليه، آمادگي هاي لازم قبل از سونوگرافي كليه،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ تير ۱۳۹۸ساعت: ۱۲:۱۴:۴۷ توسط:سلامت پديا موضوع: نظرات (0)

مزايا و معايب جراحي سنگ كليه

مراقبت هاي قبل از عمل سنگ كليه
دستورالعمل هايي كه پيش از انجام عمل باز بايد صورت پذيرند شامل موارد زير مي باشد:

انجام يك معاينه فيزيكي كامل توسط پزشك خود تا مطمئن شويد در پيش از اينكه تحت جراحي قرار بگيريد در سلامت كامل هستيد. پزشك شما همچنين سابقه دارويي شما را مورد بررسي قرار مي دهد.
ممكن است مجبور شويد آزمايش هاي خون يا ساير آزمايش هاي تشخيصي را انجام دهيد. آزمايش هايي كه مي دهيد ممكن است شامل موارد زير باشد:
۱-آزمايش خون
۲-الكتروكارديوگرام (ECG)
۳-مجموعه كاملي از آزمايش هاي متابوليكي
۴-آزمايش ادرار
۵-آزمايش هايي كه سرعت لخته شدن خون را اندازه گيري مي كنند

آزمايش هايي انجام مي شوند كه اندازه، مكان و تعداد سنگ/ سنگ ها را مشخص مي كنند. اين آزمايش ها شامل موارد زير مي باشد:

۱-اشعه ايكس
۲-سونوگرافي
۳-پيلوگراف داخل وريدي (IVP)
۴-رضايتنامه اي را امضا مي كنيد كه طي آن رضايت خود را براي انجام جراحي اعلام ميكنيد و مسئوليت خطرات ناشي از آن را بر عهده مي گيريد. پرشك شما، شما را از تمامي خطرات ناشي از اين جراحي آگاه مي سازد.

۵-از شما خواسته مي شود تا ۲۴ ساعت قبل از عمل جراحي فقط مايعات ساده بنوشيد ( آب گوشت يا مرغ، آب ميوه، يا آب) و شب قبل از جراحي نيز هيچ غذايي نخوريد.

۶-حتما دكتر خود را از تمام داروهايي كه مصرف مي كنيد ( چه با نسخه و چه بي نسخه) مطلع سازيد. به خصوص اگر از داروهاي ضد انعقاد خون ( رقيق كننده خون) مانن اسپرين يا ديگر داروهايي كه بر لخته شدن خون تاثير دارد، استفاده مي كنيد. ممكن است پزشك شما از شما بخواهد تا بين ۷ تا ۱۰ روز پيش از جراحي، از مصرف اين داروها خودداري كنيد.

۷-جراح شما ممكن است از شما بخواهد تا در روز قبل از جراحي از ملين استفاده كنيد تا خطر ابتلا به يبوست در چند روز اول بهبودي كاهش پيدا كند.

۸-اگر دچار حساسيت مشخصي هستيد و يا به نوار، لاتكس، يا داروهاي بيهوشي ( موضعي يا عمومي) حساسيت داريد، بايد به پزشك معالج خود اطلاع دهيد.

۹-اگر يك دوره از عادت ماهيانه شما عقب افتاده باشد بايد حتما به پزشك خود اطلاع دهيد، چرا كه ممكن است اين امر به معني باردار بودن شما باشد. اگر حامله باشيد، جراحي باز براي شما توصيه نمي شود.

۹-اگر از هرگونه بيماري قلبي يا اختلالات خونريزي رنج مي بريد، پزشك خود را مطلع كنيد.

۱۰-طبق شرايط پزشكي شما، پزشك شما ممكن است درخواست يك سري آمادگي هاي خاص براي جراحي شما در نظر بگيرد.

۱۱-اگر سيگاري هستيد، ممكن است پزشك شما از شما بخواهد تا براي يك تا دوهفته قبل از انجام عمل جراحي سيگار نكشيد.

۱۲-دستورالعمل هاي پزشك خود را دنبال كنيد.
 
آزمايش هاي تشخيص سنگ كليه
آيا مي دانيد چگونه سنگ كليه تشخيص داده مي شود؟

مراقبت هاي بعد از عمل جراحي باز
بلافاصله تمامي داروهايي كه دكتر براي شماتحويز كرده است را بعد از عمل تهيه كنيد.

۱-بعد از جراحي ممكن است از محل برش يك لوله نرم حاوي كيسه ادراربراي شما بگذارند تا بطور مستقيم ادرار را از كليه شما خشك كند و چند روزي هم باقي بماند. كاتتر تا زماني كه كليه بهبود يابد، به همين صورت باقي مي ماند.

۲-در صورتي كه جراح شما ضروري ببيند، شما را با كاتتر از بيمارستان مرخص ميكند و شما مي بايست براي چند روز ديگر هم از كاتتر استفاده كنيد.

۳-به شما توصيه خواهد شد تا از مايعات بيشتري استفاده كنيد تا به سلامتي كليوي مطلوب برسيد. اين كار كمك خواهد كرد كه ادرار خود را رقيق كنيد. نوشيدن مقدار زيادي آب همچنين احتمال دوباره ابتلا به سنگ كليه را كاهش مي دهد. پس زياد آب بنوشيد.

۴-بعد از عمل جراحي باز، ممكن است در ادرار خود خون مشاهده كنيد. اين يك وضعيت موقتي است كه بعد از چند روز از بين مي رود.

۵-چند روز يا چند هفته بعد از جراحي ممكن است همچنان دچار يبوست باشيد. ملين هاي تجويز شده توسط دكتر مي توانند در رفع اين مشكل مفيد باشند.

۶-دكتر شما توصيه خواهد كرد تا براي چند هفته از مصرف مشروبات الكلي و استعمال دخانيات خودداري كنيد. مصرف مشروبات الكلي و سيگار كشيدن مي تواند روند بهبود را مختل كند.

دوران نقاهت پس از جراحي سنگ كليه
دوره بهبودي كامل، بسته به سرايط كلي سلامت شما، مي تواند تا ۱۰ هفته به طول انجامد.
شما مي توانيد چهار هفته بعد از جراحي كارهاي خود را از سر بگيريد، البته مادامي كه از نظر فيزيكي آسيبي به شما وارد نكند.
درمان جايگزين
بسته به اندازه سنگ كليه شما، جايگزين هاي عمل جراحي زير مي تواند موارد زير باشد:

۱-نفروليتوتومي زير پوستي
۲-نفروليتوتوتريسپي زير پوستي

نتايج جراحي باز سنگ كليه
نتايج يك جراحي باز كم و بيش دائمي است. تا زماني كه دليل اصلي تشكيل اين سنگ ها كاملا برطرف شود، سنگ هاي كليوي جديدي ممكن است تشكيل شوند. روش مورد نياز براي حذف سنگ هاي تازه تشكيل شده توسط متخصص ارولوژيك شما تعيين مي شود.

تصويربرداري پزشكي بلافاصله پس از عمل جراحي صورت ميگيرد تا پاك سازي سنگ مورد ارزيابي قرار گيرد. اگر نشانه اي از حضورسنگ وجود نداشته باشد، پس عمل جراحي موفقيت آميز بوده است.

دكتر حسين كرمي متخصص اورولوژي و درمان بيماري هاي كليه و مجاري ادراري

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ تير ۱۳۹۸ساعت: ۱۱:۴۸:۰۳ توسط:سلامت پديا موضوع: نظرات (0)

خدمات بهداشتي درماني كانادا

مهمترين مسئله پس از مهاجرت به كانادا ، خدمات بهداشتي درماني كانادا به مهاجرين مي باشد. در اين مقاله به بررسي خدمات بهداشتي در كانادا براي مهاجرين مي پردازيم.

 به عنوان يك مقيم دائم جديد در كشور كانادا، آيا همان موقع كه به اين كشور برسم امكان استفاده از خدمات درماني و بهداشتي را خواهم داشت؟

پاسخ اين سوال به اين موضوع بستگي دارد كه در كدام استان يا ناحيه از كانادا مهاجرت كنيد. با اين كه خدمات درماني توسط قوانين و مقررات فدرال كشوري مديريت مي شود، هر استان و ناحيه داراي طرح هاي درماني و بهداشتي خاص خود است و يكي از تفاوت هايي كه در اين زمينه وجود دارد آن است كه برخي از نواحي براي ارائه خدمات درماني يك بازه زماني خاصي را در نظر مي گيرند و برخي ديگر به محض ورود به آن جا خدمات را ارائه خواهند كرد. در نواحي و استان هايي كه نياز به صبر كردن براي مدتي خاص است، مقيم دائم مسئول پرداخت تمامي هزينه هاي مربوط به سرويس هاي پزشكي و درماني خود نظير هزينه بيمارستان و حتي موارد اورژانسي است.

برنامه خدمات بهداشتي درماني در هر يك از استان هاي كانادا
در حال حاضر هفت استان در كشور كانادا وجود دارند كه خدمات درمان عمومي را بلافاصله به مقيمان جديد الورود ارائه مي دهند. اگر به ترتيب از غرب به شرق بخواهيم اين استان ها را نام ببريم: آلبرتا، ساسكاتچيوان، مانيتوبا، نيو برونزويك، نووا اسكوتيا، جزيره پرينس ادوارد، نيوفاندلند و لابرادور. در اين نواحي پس از ثبت نام براي دريافت كارت سلامت به همراه اسناد مربوط به آن، روز آغاز پوشش بيمه سلامت و درماني دقيقا همان روزي در نظر گرفته مي شود كه مقيم جديد به استان رسيده و زندگي خود را در آنجا شروع كرده بود.

در نهايت سه استان باقي مي مانند (بريتيش كلمبيا، آنتاريو و كبك) و تمامي نواحي ديگر (يوكان، نوروست و نوناووت) كه در آن ها يك دوره انتظار براي دريافت خدمات بهداشتي و درماني توسط مقيمان جديد نياز است. در اين نواحي، مقيمان جديدي كه شهروندان كانادايي هستند بايد در يك دوره خاص منتظر بمانند.

اين دوره زماني انتظار مقيمان جديد مي تواند تا سه ماه از تاريخ ورود فيزيكي شما به استان يا ناحيه مربوطه باشد (زماني كه اسناد اقامت دائم را همراه داشته باشيد). هرگز فراموش نكنيد كه چه به دوره انتظار نياز باشد يا خير، خيلي مهم است كه شما همراه با برگه تعيين وضعيت مهاجرت خود براي اقامت به مدت زماني كه با حداقل ميزان لازم خدمات درماني مطابقت داشته باشد را همراه خود داشته باشيد، كه در اكثر شرايط به اين معناست كه در استان يا ناحيه مربوطه براي حداقل شش ماه در سال حضور داشته باشيد.

خدمات بهداشتي درماني براي مقيم موقت كانادا
چگونه به عنوان يك مقيم موقت مي توانم خدمات بهداشتي و درماني دريافت كنم، به عنوان مثال با يك مجوز كار يا مجوز تحصيلي؟

پاسخ اين سوال باز هم بستگي به اين دارد كه مجوز كار يا مجوز تحصيل شما مربوط به كدام استان يا ناحيه شود. براي مقيمان موقت شرايط و نيازمندي هاي بيشتري وجود دارد كه بايد همه را مورد توجه قرار داد.

شرايط اعطاي خدمات بهداشتي درماني براي مقيم موقت با مجوز كار
يك مقيم موقت كه داراي مجوز كار معتبر براي حداقل بازه زماني مورد تاييد است و قرار است در همان مدت زمان در استان يا ناحيه مربوطه حضور داشته و كار كند، معمولا براي طرح هاي درمان و بهداشتي آن ناحيه و منطقه مورد تاييد قرار مي گيرد. حداقل زمان لازمه در نواحي مختلف بين ۶ تا ۱۲ ماه متغير است.

علاوه بر اين استثناها و موارد خاصي نيز مرتبط با برخي از انواع خاص مجوز هاي كاري وجود دارند. كيس هاي متغير به قدري زياد هستند كه نمي توان همه را در اينجا ذكر كرد اما براي مثال در برخي استان هاي خاص، كسي كه داراي ويزا يا مجوز تعطيلات شغلي (Working Holiday) است بايد به مركز سلامت و بهداشت به همراه مجوز خود مراجعه كند و يك كپي از قرارداد كاري خود را كه نشان دهنده مينيموم زمان كار و حضور در آن ناحيه است نيز به همراه داشته باشد.

شرايط اعطاي خدمات بهداشتي درماني كانادا با ويزاي تحصيلي
شرايط براي دارنده هاي ويزاي تحصيلي كانادا  نيز داراي متغيرات بسيار زيادي در مناطق مختلف كشور كانادا در زمينه تاييد صلاحيت براي خدمات درماني است.برخي از حوزه هاي قضايي خاص در همين زمينه شامل موارد زير مي شوند:

1-هرگز خدمات بهداشت و درماني به دانشجويان و دانش آموزان بين المللي ارائه نمي شود.

2-خدمات درماني تنها به دانشجوياني ارائه مي شود كه در برنامه هاي تحصيلي طولاني تر از ۱۲ ماه شركت كرده اند.

3-تنها زماني يك دانشجو تحت پوشش قرار مي گيرد كه با مجوز تحصيلي خود به مدت ۱۲ ماه ادامه دار در استان يا ناحيه مربوطه حضور داشته باشد.

4-پس از طي شدن دوره انتظار قضايي خيلي زود دانشجويان تحت پوشش درماني و بهداشتي قرار مي گيرند. در صورتي كه آن ها داراي يك مجوز تحصيلي معتبر براي شش ماه يا بيشتر باشند.

خدمات بهداشتي درماني در مانيتوبا كانادا
استان ها نيز مي توانند سياست هاي خود را در زمينه كساني كه داراي مجوز كار در كانادا هستند تغيير دهند، همانطور كه دانش آموزاني كه در مانيتوبا به شكل بين المللي مشغول تحصيل هستند. طبق قانوني كه از يك سپتامبر ۲۰۱۸ عملي شد، بخش خدمات بهداشتي و درماني مانيتوبا در كانادا يك طرح جديدي را ارائه كرد كه در آن دانشجويان بين المللي مي توانند تحت پوشش قرار گيرند و مدت زمان مجوز كاري يا تحصيلي آن ها ديگر اهميتي ندارد.

بسياري (اما نه همه‌ي) مدارس در كشور كانادا يك برنامه اختصاصي براي بهداشت و درمان را ايجاد مي كنند تا بتواند دانش آموزان بين المللي را كه در زمينه گرفتن خدمات و نياز به دوره انتظار با مشكل مواجه هستند تحت پوشش خود قرار دهد.

مدت دوره انتظار براي دريافت خدمات بهداشتي درماني در كانادا براي كساني كه ويزاي تحصيلي دارند چقدر است؟
كساني كه داراي مجوز كار يا مجوز تحصيل هستند و براي دريافت خدمات درماني و بهداشتي مورد تاييد قرار دارند بايد همان مدت دوره انتظاري كه در برخي مناطق و استان ها مقيمان دائمي طي مي كنند را مد نظر قرار دهند تا پوشش آن ها آغاز گردد.

موسسه حقوقي اَپلو | مهاجرت به كانادا | اخذ اقامت كانادا | اخذ پاسپورت كانادا


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ تير ۱۳۹۸ساعت: ۰۷:۵۸:۱۱ توسط:سلامت پديا موضوع: نظرات (0)