پزشكي و سلامتي پزشكي و سلامتي .

پزشكي و سلامتي

تغيير فرم لب

 زمان مناسب براي ارتودنسي

بهترين زمان در حالت كلي، در دوران كودكي است، اما بزرگسالان هم مي توانند ارتودنسي را انجام دهند.

در كودكان، بايد صبر كرد تا تعداد كافي و مناسبي از دندان ها در بيايند و بعد درمان ارتودنسي را شروع كرد، پس به طور طبيعي و معمول بهترين زمان براي شروع ارتودنسي كه بهترين و بالاترين نتيجه مثبت را خواهد داشت، زمان آغاز ديده شدن بي نظمي در دندان هاست كه همان زمان ريخته شدن دندان هاي شيري و اتمام رشد دندان هاي دائمي است.

تغيير فرم لب بعد از ارتودنسي

معمولا موقعيت قدامي خلفي لب ها يا به عبارتي جلوزدگي و تورفتگي لب ها با نسبت دو سوم نسبت به تغييرات دنداني تغيير مي كنند يعني مثلاً هر ميلي متر تغيير دندان ها باعث دو ميلي متر تغيير موقعيت لب‌ها مي‌شود هرچند متخصص ارتودنسي مي‌داند كه اين رابطه هميشه برقرار نيست ولي در لب هاي كشيده معمولا تغيير موقعيت لب‌ها قابل پيش بيني تر است و در لب هاي گوشتي كمتر تغيير موقعيت لب ها قابل پيش بيني مي باشد، در واقع ارتودنسي موجب بهبودي فرم لب ها و بافت نرم صورت بيمار مي شود.

 

دكتر ميلاد افشار، متخصص ايمپلنت و جراحي دندان


برچسب: #تغيير-فرم-لب، #ارتودنسي، #عوارض-ارتودنسي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۰۱:۱۳ توسط:سلامت پديا موضوع: نظرات (0)

انوع ماساژ

ماساژتراپي يا ماساژ درماني با عمل روي بافت‌هاي نرم بدن به كنترل مشكلات و افزايش سلامتي فرد كمك مي‌كند. ماساژ به قدمت تاريخ بشر در فرهنگ‌هاي غربي و شرقي استفاده مي‌شده و يكي از راحت‌ترين راه‌ها براي تسكين درد بوده است.

انواع ماساژ

ماساژتراپيست بايد بهترين نوع ماساژهاي متناسب با شرايط شما را بشناسد. هر نوع ماساژي فوايد خودش را دارد:

ماساژ ورزشي درد عضلات را قبل و بعد از هر نوع فعاليت ورزشي كاهش مي‌دهد و بسته به رشته‌ي ورزشي، مي‌تواند تنها بر بخش‌هاي خاصي از بدن شما متمركز باشد.

در ماساژ نقاط ماشه‌اي از چرخه‌هاي پي‌درپي فشار و رهاسازي مناطق خاصي از بدن – كه درد را به ديگر مناطق منتشر مي كنند – استفاده مي‌شود.

ماساژ سنگ داغ منجر به كاهش اسپاسم عضلات مي‌شود و با استفاده از يك سنگ داغ صاف كه روي مناطق حساس و خاص بدن قرار مي‌گيرد، ماهيچه‌ها به حالت تمدد و آرميدگي عميق‌تري مي‌رسند.

ماساژ درماني ورزشي

ممكن است اين طور به نظر برسد كه ورزشكاران قدرتي مافوق بشر دارند، اما همين افراد بسيار مستعد آسيب‌هاي ناشي از استفاده ي مكرر از گروه خاصي از عضلات هستند. و يكي از دلايلي كه ماساژ ورزشي مي‌تواند مفيد باشد همين مشكل است. ماساژ مي‌تواند به فرد كمك كند تا ماگزيمم فعاليت خودش را داشته باشد. اسكات هميلتون، دارنده‌ي مدال طلاي المپيك 1984 و سخنران اصلي كنفرانس ملي ماساژتراپي آمريكا در سال 2015، با استفاده از ماساژ توانست سه سال به عمر ورزشي خود اضافه كند و به اين ترتيب، ماساژ ورزشي ارزش و اعتبار پيدا كرد.

برخي ورزشكاران حرفه‌اي دلايل خاصي براي استفاده از ماساژتراپي دارند و به همين ترتيب، برخي از ماساژتراپيست‌ها هم معتقدند كه حضور آن‌ها در صنعت ورزش دلايل خاصي دارد. امروزه موقعيت شغلي اين حوزه خيلي متفاوت از گذشته شده است. خود اين حيطه مي‌تواند فرصتي باشد كه در دنياي ورزش حرفه‌اي وارد شويد، حتي اگر مهارت‌ها و توانايي‌هاي فيزيكي شما سمت و سوي ديگري داشته باشد.

برخي ماساژتراپيست‌ها همراه تيم‌هاي ورزشي در سفر هستند.

ماساژتراپي ممكن است به اشكال مختلفي مورد استفاده قرار بگيرد: قبل و بعد از رويداد ورزشي، بين رويدادها براي حفظ وضعيت بدن، به عنوان توانبخشي و تجديد قوا بعد از آسيب‌هاي ورزشي.

ماساژتراپيست‌ها اغلب با ديگر متخصصان خدمات درماني ورزشي در ارتباط هستند.

خدمات ماساژ ورزشي در مجموعه ورزشي مدرن انجام مي شود.

كاربرد ماساژ تراپي ورزشي

ماساژ ورزشي در اصل برگرفته از تكنيك‌هاي ماساژ سوئدي است و روي ماهيچه‌هايي متمركز است كه به طور مكرر تحت فشار و استفاده‌ي زياد هستند، و در حقيقت بيش از حد مورد استفاده قرار مي‌گيرند. در حالت معمول، اين‌ها عضلاتي هستند كه به عنوان بخشي از ورزش يا رقابت، تحت حركت‌هاي تكراري و خشن هستند.

ماساژ ورزشي امروزه توسط بسياري از افراد در صنعت ورزش به عنوان بخشي از فعاليت و برنامه‌ي تمريني و رقابتي، مورد پذيرش قرار گرفته است. به اين معني كه ورزشكار مي‌تواند در دوره‌ي پيش از رقابت وضعيت بهتري داشته باشد و دوره‌ي ريكاوري مورد نيازش كاهش پيدا كند و سريع‌تر به جلسات تمريني خود برگردد، و اين يعني يك جلسه‌ي تمريني بهتر و مفيدتر بعد از رقابت. انعطاف‌پذيري هم يكي از اجزاي لازم هر رقابت ورزشي است.

خيلي‌ها اين موضوع را درك نمي‌كنند اما ماساژ ورزشي ويژگي‌هايي دارد كه واقعاً براي ورزشكاران لازم است. هدف قرار دادن عضلات و تاندون‌ها در بدن، بخش كليدي تمرينات ورزشي است. نتايج مطالعه‌اي در سال 2010 در آمريكا نشان داد كه درد عضلات در ورزشكاراني كه قبل و بعد از تمرينات استقامتي ماساژ ورزشي دريافت مي‌كنند، كاهش چشمگيري نشان مي‌دهد.

 

باشگاه ورزشي بانوان مدرن | يوگا | تي آر ايكس | ايروبيك | فيتنس


برچسب: #ماساژ، #انواع-ماساژ، #ماساژ-درماني،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۰۹:۵۱:۵۲ توسط:سلامت پديا موضوع: نظرات (0)

تزريق ژل به پلك

تزريق ژل به پلك

پر كننده هاي پلك در نواحي حفره هاي اطراف چشم بيمار تزريق مي شود؛ بيمار مي بايست در حالت نشسته باشد.

براي اين كار مي توان از بي حسي موضعي استفاده كرد، ولي معمولا نيازي به بي حسي نيست.

اين پركننده ها به صورتي عميق در مقادير كم به روش رتروگراد، معمولا بر روي استخوان لبه حدقه چشم، تزريق مي شوند.

نتيجه آني است و بيمار مي تواند با يك آينه كوچك دستي تغيير را بلافاصله مشاهده كند.

 معمولا، يك سي سي از ژل براي حفره پلك پايين كافي است.

ممكن است پلك بالا به مقدار بيشتر يا كمتري از پركننده نياز داشته باشد.

پس از تزريق ژل پشت پلك چه بخوريم؟

مقداري تورم و كبودي درنواحي اطراف چشم كه تزريق صورت گرفته به وجود خواهد آمد كه پس از يك هفته بر طرف خواهند شد.

دوره بهبودي بدون درد است و هيچ محدوديت فيزيكي يا مربوط به بينايي براي بيمار ندارد.

ژل هيالورونيك اسيد در اطراف چشم به طور متوسط ​​بيش از يك سال دوام مي آورد.

در صورت نياز، پركننده اضافي جهت ترميم مي تواند در مراجعات بعدي تزريق شود، اما معمولا نيازي به اين كار نيست.

عوارض تزريق ژل به پلك

حجم نگرفتن

بيش از حد حجم گرفتن

بي نظمي كانتور

تورم مزمن (اثر تيندال)

انسداد عروقي (بسيار نادر است)

در صورت مراجعه به يك پزشك متخصص تزريق ژل و استفاده از روش هاي استاندارد و دقيق، اين عوارض بسيار كاهش مي يابد.

 

 

پوست پديا مرجع تخصصي مشاوره پوست و مو

زير نظر دكتر گيتا مجيد زاده و دكتر نابت تاجمير رياحي


برچسب: #تزريق-ژل، #عوارض-تزريق-ژل-به-پلك، #مزايا-تزريق-ژل،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۳۰:۰۸ توسط:سلامت پديا موضوع: نظرات (0)

شرايط گرفتن گواهينامه در كانادا

قوانين دريافت گواهينامه در كانادا بسته به هر استان و منطقه متفاوت است. در اين مطلب، پيش نياز ها و مدارك لازم جهت اخذ گواهينامه رانندگي كانادا، دسته بندي گواهي نامه هاي رانندگي كانادا، آزمون هاي رانندگي در كانادا و هزينه هاي آزمون رانندگي، و همچنين قوانين عمومي استان هايي را بيان مي كنيم كه بيشترين محبوبيت را در بين مهاجران تازه وارد دارند.

بسته به كشور مبدا، افراد مي توانند بدون گذراندن هر گونه امتحان رانندگي، گواهينامه خارجي خود را تحويل داده و يك گواهينامه رانندگي در كانادا دريافت كنند. افراد بايد زماني را جهت آشنايي با علائم جاده و قوانين رانندگي در استان جديد اختصاص دهند.

امكان دارد، شرايط هر استان چالش هاي متفاوتي را براي فرد به وجود آورد. براي مثال، ممكن است رانندگي در كانادا در فصل زمستان نيازمند آمادگي هايي باشد كه افراد قبلا آن ها را در نظر نمي گرفتند.

قدم اول براي گرفتن گواهينامه رانندگي كانادا

توصيه مي شود قبل از رسيدن به كانادا، يك كپي از سابقه رانندگي خود از مراجع راهنمايي و رانندگي و يا شركت بيمه تهيه كنيد. گرفتن سابقه رانندگي در ايران يكي از موارد ضروري براي اثبات سابقه رانندگي شماست. به همراه داشتن مدارك لازم (از جمله اصل گواهينامه رانندگي) مي تواند در هنگام تقاضاي گواهينامه رانندگي مفيد باشد. اين مدارك بايد به زبان انگليسي يا فرانسوي باشند.

براي رانندگي در كانادا چه چيزهايي لازم است؟

براي رانندگي در كانادا به طور ساده، ۳ نكته را بايد هميشه، و تاكيد ميكنيم هميشه بايد رعايت كنيد :

گواهينامه معتبر رانندگي را همواره همراه خود داشته باشيد.

مدارك مالكيت خودرو، بيمه خودرو و پلاك خودرو را همواره همراه خود داشته باشيد.

از قوانين رفت و آمد به دقت پيروي كنيد و ايمن برانيد.

گام هاي لازم جهت دريافت گواهينامه رانندگي كانادا

در زير مراحلي بيان شده اند كه فرد در هر سطح بايد بگذراند:

آزمون آيين نامه رانندگي سطح ۱ يا همان آزمون كتبي  G1

۱ سال تمرين با گواهينامه G1 يا گذراندن دوره آموزش رانندگي در مراكز معتبر و كاهش زمان به ۸ ماه

آزمون شهري سطح ۱ يا همان آزمون رانندگي جاده اي G1

۱ سال تمرين با گواهينامه G2

آزمون شهري سطح ۲ يا همان آزمون رانندگي جاده اي G2

آزمون جاده اي گواهينامه ۵ ساله كامل يا Full G License

نكته: دسته اي محدود از گواهينامه به نام دسته M وجود دارد كه براي راندن موتورسيكلت هاي گازي و داراي محدوديت سرعت دريافت مي شود. دارندگان گواهينامه دسته M فقط مجاز به راندن اين وسايل نقليه هستند. راندن اين وسايل نقليه با داشتن هر گواهينامه ديگري جز دسته M امكان پذير نيست.

شرايط اوليه گرفتن گواهينامه رانندگي كانادا چيست؟

براي رانندگي ماشين، ون و كاميون هاي كوچك در كانادا، شما نياز به گواهينامه كلاس G داريد (مشابه گواهينامه پايه ۲ در ايران) . براي كسب گواهينامه مرحله اول رانندگي كانادا G1 Driving License in Canada بايد ۳ پيش نياز زير را داشته باشيد:

حداقل ۱۶ سال تمام

گذراندن آزمون بينايي سنجي

گذراندن آزمون كتبي G1

پس از گذراندن آزمون رانندگي G1 ، شما به عنوان راننده تازه كار شناخته مي شويد و ميتوانيد همراه يك سرنشين داراي گواهينامه با شرايط محدود و مشخصي در بعضي از جاده هاي شهري رانندگي كنيد.

رانندگي با گواهينامه G1 چه شرايطي دارد؟

سطح اول ۱۲ ماه به طول مي انجامد، يعني شما بايد ۱ سال در اين سطح بمانيد تا بتوانيد براي گواهينامه سطح G2 اقدام كنيد. وزارت ترابري (حمل و نقل) تمامي افراد را تشويق مي كند تا جهت يادگيري دانش و مهارت كافي در رانندگي در يك دوره تاييد شده آموزش رانندگي شركت كنند.

افراد بايد به محض رسيدن به سطح ۱ تمرين رانندگي خود را شروع كرده تا بيشترين تجربه را كسب كنند. شما مي توانيد به كمك يك مربي رانندگي در تورنتو يا ديگر شهرهاي كانادا تمرين خود را شروع كنيد و يك دوره آموزشي تحت نظر مربي تاييد شده رانندگي بگذرانيد. در صورتي كه فرد يك دوره آموزشي تاييد شده را با موفقيت بگذراند مي تواند سطح ۱ را به جاي ۱۲ ماه، ظرف ۸ ماه به اتمام برساند.

همان طور كه پيشتر گفتيم، رانندگان سطح ۱ بايد قوانين خاصي را براي رانندگي در كانادا رعايت كنند:

– در صورت مصرف الكل بايد از رانندگي خودداري شود. ميزان الكل خون فرد در هنگام رانندگي بايد صفر باشد.

– فرد اجازه رانندگي به تنهايي را نداشته و يك راننده ديگر نيز بايد در صندلي جلو كنار او بنشيند. اين راننده بايد داراي گواهينامه دسته G2  يا بالاتر بوده، حداقل ۴ سال سابقه رانندگي داشته و در هنگام همراهي كردن فرد ميزان الكل خون او كمتر از ۰.۰۵ درصد باشد.

– در صورتي كه گواهينامه راننده مذكور معلق نشده باشد، مدت زمان صرف شده در سطح G2 نيز در ۴ سال سابقه رانندگي او لحاظ خواهد شد.

– فقط راننده نو آموز و فرد همراهش مي توانند در خودرو حضور داشته باشند و نشستن فرد سوم در خودرو تخلف محسوب مي گردد.

– داشتن امتياز منفي براي راننده هميار مشكلي ايجاد نمي كند اما گواهينامه او نبايد در حالت تعليق باشد.

– دارنده گواهينامه G1 رانندگي ، نمي تواند بين ساعات ۱۲ نيمه شب تا ۵ بامداد رانندگي كند.

– همه سرنشينان خودرو بايد كمربند ايمني خود را بسته باشند.

– رانندگي در بزرگراه ‌هاي سري ۴۰۰ و داراي محدوديت سرعت حداقل ۸۰ كيلومتر بر ساعت مجاز نيست. با اين حال، در صورت حضور يك مربي رانندگي مجاز محدوديتي در انتخاب جاده وجود نخواهد داشت.

آزمون جاده رانندگي كانادا سطح G1

بعد از ۱ سال از آزمون كتبي و كسب گواهينامه رانندگي G1 شما مي توانيد براي آزمون جاده اي G1 ثبت نام كنيد. اين آزمون مهارت هاي اوليه رانندگي شما را مثل گردش به راست و چپ ، پارك كردن، توقف كردن و غيره را مي سنجد.

مدارك مورد نياز براي آزمون  G1

براي گذراندن آزمون هاي سطح ۱، مدارك مختلفي مورد نياز است كه در ادامه به آن ها مي پردازيم.

آزمون آيين نامه G1

قبل از گذراندن امتحان آيين نامه G1 بايد دفترچه رسمي آموزش رانندگي، MTO را مطالعه كرد.

موارد زير را در هنگام امتحان با خود به همراه داشته باشيد:

دو قطعه مدرك شناسايي

پول جهت پرداخت هزينه ها

عينك يا لنز هاي تماسي (در صورت نياز در هنگام رانندگي)

آزمون جاده اي رانندگي سطح ۱ در كانادا  G1

قبل از گذراندن آزمون نهايي G1 بايد دفترچه رسمي رانندگيMTO  را مطالعه كرد.

موارد زير را در هنگام امتحان با خود به همراه داشته باشيد:

وسيله نقليه مناسب

پول جهت پرداخت هزينه ها

عينك يا لنز هاي تماسي (در صورت نياز در هنگام رانندگي)

حداقل نيم ساعت قبل از آزمون شهري در محل حضور داشته باشيد.

براي اطلاع از شرايط خريد خودرو و گزينه هاي خريد ارزان قيمت مطلب زير را بخوانيد

خريد ماشين در كانادا

رانندگي با گواهينامه G2 چه شرايطي دارد؟

گواهينامه سطح ۲ شما دوازده ماه اعتبار دارد و ميتوانيد پيش از آزمون جاده سطح ۲ رانندگي كانادا، با شرايط زير رانندگي كنيد

نيازي به حضور يك راننده باتجربه كنار شما نيست.

مي توانيد در همه جاده ها رانندگي كنيد.

در بيشتر موارد، مي توانيد، بدون محدوديت زماني رانندگي كنيد.

با اين حال ملزم به اجراي هميشگي موارد زير، هنگام رانندگي در كانادا هستيد:

تحت هيچ شرايطي نبايد الكل مصرف كرده باشيد.

فقط به تعداد كمربند هاي ايمني سالم خودرو مي توانيد سرنشين داشته باشيد.

شرايط رانندگي گواهينامه G2 براي افراد زير ۱۸ سال :

در شش ماه اول بعد از گرفتن گواهي نامه، در ساعات ۱۲ نيمه شب تا ۵ صبح، راننده فقط ۱ نفر سرنشين زير ۱۹ سال را مي تواند در خودرو همراه خود داشته باشد.

در شش ماه دوم راننده مي تواند حداكثر ۳ سرنشين زير ۱۹ سال در خودرو خود داشته باشد.

شرايط گفته شده در دو صورت مي تواند نقض شود.

يك راننده ديگر با گواهينامه كامل رانندگي و حداقل ۴ سال سابقه رانندگي در خودرو حاضر باشد.

ديگر سرنشينان خودرو بستگان درجه ۱ راننده باشند، يعني پدر و مادر، خواهران و برادران

آزمون جاده رانندگي كانادا سطح  G2

بعد از ۱ سال از آزمون رانندگي جاده اي سطح ۱ و كسب گواهينامه رانندگي G2 شما مي توانيد براي آزمون جاده اي G2 ثبت نام كنيد. اين آزمون مهارت هاي پيچيده تر رانندگي مثل رانندگي در بزرگراه ها و پارك دوبل و غيره را مي سنجد.

در صورت قبولي در آزمون جاده اي سطح ۲ رانندگي در كانادا، شما موفق به اخذ گواهينامه رانندگي كامل سطح G مي شويد.

 

 

دكتر مرجان آتشي گلستان وكيل مهاجرت به كانادا در تهران

موسسه حقوقي اپلو


برچسب: #، گواهينامه-رانندگي-در-كانادا#مهاجرت-به-كانادا، #گواهينامه-رانندگي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۰۳:۱۵:۵۶ توسط:سلامت پديا موضوع: نظرات (0)

انواع جراحي سنگ كليه

جراحي سنگ كليه

سنگ كليه عارضه اي دردناك است كه از گذشته براي درمانش، روش هاي مختلفي به كار گرفته شده است. يك روش رايج، جراحي سنگ كليه است. ولي جراحي سنگ كليه، ديگر مثل سابق عملي آزاردهنده نيست. در ادامه سعي كرده ايم شما را با جراحي سنگ كليه بيشتر آشنا كنيم.

چه زماني به جراحي سنگ كليه نياز است؟

سنگ كليه، ته نشيني سفت از مواد معدني مانند كلسيم يا مواد زائدي مانند اسيد اوريك است. آن ها در ابتدا كوچك هستند، اما ميتوانند با چسبيدن به مواد معدني بزرگ تر شوند.

بعضي از سنگ هاي كليه خود به خود دفع ميشوند. ديگر سنگ هايي كه دردناك اند، يا در مجاري ادراري گير ميكنند، براي خارج شدن از بدن، نيازمند جراحي  سنگ كليه هستند.

در چه شرايطي براي خارج كردن سنگ كليه نياز به نوعي فرآيند يا جراحي است؟

سنگ خيلي بزرگ باشد و نتواند خود به خود دفع شود.

درد خيلي زيادي داشته باشيد.

سنگ جريان خروجي ادرار از كليه را مسدود كرده باشد.

به دليل سنگ كليه به عفونت مجاري ادراري زيادي مبتلا شده باشيد.

انواع جراحي سنگ كليه

چهار درمان سنگ كليه كه ميتوانند براي شما انجام شوند عبارت اند از:

سنگ شكني برون اندامي
يورتروسكوپي
جراحي سنگ كليه به روش PCNL
جراحي باز

 

دكتر كليه

مرجع درمان بيماري هاي كليه و مجاري ادراري


برچسب: #سنگ-كليه، #جراحي-سنگ-كليه، #درمان-سنگ-كليه،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۲۵:۴۷ توسط:سلامت پديا موضوع: نظرات (0)

پوزيشن هاي رابطه جنسي

پوزيشن داگي استايل

وقتي در حال جست‌وجوي بهترين پوزيشن هاي رابطه جنسي براي افراد داراي اضافه وزن هستيد، احتمال دارد كه به پوزيشن‌هاي غير واقعي و خيالي برخورد كنيد. اما ما در اين‌جا براي شما بهترين انتخاب را ارائه مي‌كنيم. اين پوزيشن براي همه قابل انجام است و نيازي به انجام كارهاي عجيب نيست. يك پوزيشن ساده كه ماهيتش سرگرمي و رابطه‌ي جنسي است. پوزيشن داگي استايل نياز به تعريف ندارد اما اگر قبلاً از اين روش استفاده نكرده‌ايد، اين‌بار آن را اجرا كنيد و مطمئن باشيد كه زندگي جنسي شما را متحول مي‌كند.

حالت زن در پوزيشن داگي استايل

كف دست‌ها و زانوهاي خود را روي تخت يا هر سطح ديگري كه دوست داريد بگذاريد. پاهايتان را كمي از هم باز كنيد تا مرد بتواند از پشت دخول را انجام دهد.

حالت مرد در پوزيشن داگي استايل

 از پشت بين پاهاي زن قرار بگيريد و روي زانوهاي خود روي بدن زن خم شويد. دست‌هايتان را در دو طرف بدن او قرار دهيد تا بتوانيد خود را نگهداريد و دخول را انجام دهيد.

اين پوزيشن به دو طرف اجازه مي‌دهد به راحتي به بدن هم دسترسي داشته باشند بدون اين كه بخواهند وزن همديگر را تحمل كنند.

پوزيشن The Cat of The Wife of Indra

در اين پوزيشن مرد در بالا قرار مي‌گيرد و براي هر دو نفر فرصت جالبي است كه بتوانند رابطه را از زواياي جديد امتحان كنند. اين پوزيشن را، بدون توجه به اين كه چه مدت از با هم بودنتان مي‌گذرد، حتماً امتحان كنيد.

حالت زن در پوزيشن

به پشت دراز بكشيد و پاهايتان را از هم باز كنيد و در هوا نگهداريد. حالا گردنتان را كمي به يك سمت بچرخانيد و پاهايتان را به عنوان تكيه‌گاه روي شانه‌هاي مرد قرار دهيد. ريلكس باشيد و لذت ببريد.

حالت مرد در پوزيشن

روي زانو قرار بگيريد و پاهايتان را تا جايي كه مي‌توانيد از هم باز كنيد. دستانتان را در دو طرف بدن زن قرار دهيد. به سمت جلو خم شويد و سرتان به سمت پايين باشد. حالا دخول را انجام دهيد.

اين پوزيشن يكي از بهترين زوايا را براي رابطه دارد و هر دو طرف از آن لذت خواهند برد.

پوزيشن Reclining In Opposite Directions

در پوزيشن‌هايي كه زن بالا قرار بگيرد كار مرد راحت‌تر است چون نياز نيست كار زيادي انجام دهد. اين پوزيشن به طرز باورنكردني جذاب است.

مثل همه‌ي پوزيشن‌هايي كه زن در بالا قرار مي‌گيرد، اين پوزيشن هم سرشار از صميميت و لذت است. اگر مي‌خواهيد به سمت پوزيشن‌هايي برويد كه زن در آن‌ها بالا قرار مي‌گيرد اين حالت قطعا محبوب شما خواهد بود.

حالت مرد در پوزيشن

روي تخت، نيمكت، زمين يا هر جاي ديگري كه دوست داريد بنشينيد طوري كه باسن روي سطح زمين باشد. پاها را كمي از هم باز كنيد و پاشنه‌هاي پا را به زمين تكيه دهيد. بالاتنه‌ي خود را با كمك تكيه دادن دست‌ها روي زمين نگهداريد و جهت باسن كمي رو به بالا باشد. حالا كمر خود را كمي به عقب خم كنيد.

حالت زن در پوزيشن

روي مرد قرار بگيريد به طوري كه با هم رو در رو باشيد. پاهاي خود را باز كنيد و دو طرف لگن مرد بگذاريد. دستان خود را به عنوان تكيه‌گاه استفاده كنيد، كمر خود را به سمت عقب ببريد و باسن كمي بالا باشد، حالا به چشمان هم نگاه كنيد و دخول را انجام دهيد.

اين روش يكي از بهترين و احساسي‌ترين پوزيشن‌هاي رابطه است چون دو طرف به طور مستقيم با هم تماس چشمي دارند. و به خصوص براي زنان فوق‌العاده است چون آزادي عمل دارند و مي‌توانند كنترل رابطه را به دست بگيرند.

پوزيشن Traction Control – Rear Drive

در اين پوزيشن مرد در بالا قرار مي‌گيرد و كنترل رابطه و ميزان لذت زن در دست مرد است.

حالت زن در پوزيشن

به يك سمت روي تخت يا زمين بخوابيد و بالاتنه‌ي خود را به سمت پشت سر كه مرد قرار دارد، بچرخانيد. كمي پاي بالايي خود را به سمت بدن خود بكشيد. حالا بالاتنه را به سمت مرد بچرخانيد و به چشمان او نگاه كنيد.

حالت مرد در پوزيشن

روي زانو پشت سر زن قرار بگيريد. طوري با بدن زن زاويه بسازيد كه يكي از پاهايتان كمي از بدن او فاصله بگيرد و عقب باشد و پاي ديگرتان دقيقاً به سمت بدن و نزديك او باشد. باسن را محكم بگيريد، موقعيت بدنتان را ثابت كنيد و حالا دخول را انجام دهيد.

در اين پوزيشن چون مرد در بالا قرار مي‌گيرد ديد خوبي دارد و زن هم در زاويه‌ي خوبي قرار مي‌گيرد و اين يعني هر دو در اين پوزيشن نهايت لذت را خواهيد برد.

پوزيشن Belly To Belly

صميميت براي زنان به شدت مهم است و در اين نوع پوزيشن ايستاده، ميزان صميميت بسيار زياد خواهد بود. همچنين در اين پوزيشن نياز به انجام هيچ حركت خارق‌العاده و عجيبي نيست و خيلي ساده و راحت است.

حالت زن در پوزيشن

روبه‌روي مرد بايستيد، يك پايتان را بالا بياوريد، زانو را خم كنيد و دور لگن او بگذاريد. حالا دستانتان را دور گردن او حلقه كنيد و كاملاً به او نزديك شويد.

حالت زن در پوزيشن

روبه‌روي زن بايستيد و بدنتان را محكم به بدن او بچسبانيد و دخول را انجام دهيد. گردن، بازوها و بدن او را ببوسيد تا لذت هر دوي شما زيادتر شود.

اجراي اين پوزيشن بسيار آسان است و صميميت خيلي زيادي در آن وجود دارد.

 

 

مركز آموزش و درمان بيماري هاي جنسي

متخصص پزشكي اجتماعي و طب پيشگيري


برچسب: #رابطه-جنسي، #پوزيشن-سكس، #سكس-سالم، #روابط-ناسالم،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۱۱:۴۹:۰۳ توسط:سلامت پديا موضوع: نظرات (0)

انواع متخصص قلب

دكتر آرزو خسروي ، متخصص قلب و عروق و آنژيوگرافي و فوق تخصص اكوكارديوگرافي، متخصص بيماري هاي قلبي مادران باردار، خانم هاي سرطاني و … مي باشد.

متخصصين قلب در حيطه ي تشخيص و درمان بيماري هاي قلبي و عروقي مانند ضايعه هاي انسدادي، آسيب ها و بيماري هاي قلبي تحقيقات فراواني انجام مي دهند. همچنين متخصصان قلب با زير نظر گرفتن عوامل متعددي همچون كلسترول بالا، ديابت و فشار خون بالا، از بوجود امدن بيماري هاي قلبي پيشگيري مي كنند.

زماني كه يك بيمار از طرف يك پزشك عمومي به يك متخصص قلب ارجاع داده مي شود، تمامي عوامل خطر ساز براي بيماري هاي قلبي در او تحت بررسي قرار مي گيرند. اين عوامل خطر ساز شامل چاقي، سبك زندگي غير متحرك، استعمال دخانيات، عادات غذايي نامناسب و سابقه خانوادگي در زمينه بيماري هاي قلبي مي باشند.

وظيفه متخصص قلب و عروق چيست؟

معمولا علت ارجاع بيمار به يك متخصص قلب، وجود داشتن پتانسيل بعضي از بيماري هاي قلبي و عروقي است. متخصص قلب و عروق در اولين ملاقات با بيمار جديد خود، درباره ي سابقه پزشكي او سوال كرده و ساير علائم فيزيكي او را معاينه مي كند. همچنين متخصص قلب براي تشخيص هرگونه مشكلات قلبي بيمار، به صداي قلب او گوش مي دهد. متخصصين قلب و عروق براي تشخيص دقيق تر بيماري هاي قلبي از ازمايش خون و يكسري از ازمايش ها مانند EKG، X-ray، تست ورزش و نمونه برداري كمك مي گيرند. پس از مشخص شدن نتيجه ازمايش ها، متخصصين قلب قادر به تشخيص هرگونه ناهنجاري ها، بيماري هاي مادرزادي و يا بيماري هاي قلبي و عروقي خواهند بود. بيشتر اين بيماري ها بوسيله ي دارو، رژيم غذايي و يا روش هاي ديگر قابل درمان مي باشند.

انواع متخصصين قلب و عروق

چندين نوع متخصص قلب و عروق وجود دارند كه هركدام در زمينه اي از بيماري هاي قلبي فعاليت مي كنند و شامل موارد زير هستند:

متخصصين قلب غير تهاجمي بيماران را معاينه كرده و پس از انجام مشورت هاي لازم در خصوص بيماري هاي قلبي با بيمار، ازمايش ها و تست هاي لازم را درخواست مي كنند. پس از مشخص شدن نتيجه ي ازمايش ها، بهترين درمان ممكن را بوسيله ي دارو و يا تغيير در سبك زندگي براي بيمار انجام مي دهند. همچنين در صورت نياز بيماران را به يك جراح قلب ارجاع مي دهند.

متخصصين قلب مداخله گر بيماران داراي بيماري هاي شريان كروناري، نقص هاي دريچه ي قلب و يا بيماري هاي شريان محيطي را درمان مي كنند. اين دسته از متخصصين قلب از روش هاي درماني همچون انژوپلاستي( قرار دادن بالون در عروق)، جايگذاري استنت، از بين بردن لخته هاي خوني، تعمير دريچه ميترال قلب و محافظت در برابر امبولي هاي عروقي، استفاده مي كنند.

متخصص قلب غير مداخله گر نيز از تست ها و معاينات غير تهاجمي استفاده مي كنند. البته ممكن است اين دسته از متخصصين قلب براي پيدا كردن بعضي از بيماري هاي انسدادي عروق از روش هاي تهاجمي تر مانند كاتتريزاسيون استفاده كنند. در صورت تشخيص هرگونه انسداد در عروق، بيمار به يك متخصص قلب مداخله گر ارجاع داده مي شود.

متخصصين قلب الكتروفيزيولوژي يا متخصصين ريتم قلب، با قرار دادن دستگاه هاي پيس ميكر(pacemaker) و منظم كننده ي ريتم قلب در زير پوست بيمار، باعث تنظيم شدت و نظم ضربان قلب مي شوند. همچنين متخصصين قلب غير مداخله گر براي تنظيم ريتم قلب بيمار، از بعضي از روش هاي تهاجمي تر به همراه دارو هاي لازم استفاده مي كنند.

همچنين شايان ذكر است كه متخصصين قلب ديگري هم وجود دارند كه در زمينه هاي متعددي از بيماري هاي قلب فعاليت مي كنند. از اين دسته از متخصصان قلب مي توان جراحان قلب و قفسه صدري را نام برد. البته به صورت دقيق نمي توان به اين دسته از جراحان، متخصص قلب و عروق گفت به اين دليل كه جراحان قلب و قفسه صدري بر خلاف متخصصين قلب كه حيطه ي مطالعات آن ها در زمينه بيماري هاي داخلي بوده است، در دوران دانشجويي خود يك برنامه ي اموزشي جراحي را پشت سر گذاشته اند. جراحان قلب و قفسه صدري بسياري از جراحي هاي سخت و پيچيده اي همچون پيوند قلب و جراحي قلب باز را انجام مي دهند.

 

دكتر آرزو خسروي

 متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اكوكارديوگرافي


برچسب: #انواع-متخصص-قلب، #متخصص-قلب، #درد-قلب، #سكته-قلبي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۴۸:۲۹ توسط:سلامت پديا موضوع: نظرات (0)

ايمپلنت دندان

مراقبت بعد از ايمپلنت دندان

۴۸ ساعت (۲ روز) بعد از ايمپلنت را بسيار جدي بگيريد. گاز استريل روي دندان را تا يك ساعت بر نداريد و تنها در صورت خونريزي شديد آن را عوض كنيد. خارش، خونريزي و تورم و درد بعد از ايمپلنت در روزهاي اول طبيعي است و حتي نشانه مثبتي از بهبود محل ايمپلنت است.

در روز اول پس از ايمپلنت از مسواك نرم براي تميز كردن ساير دندان ها استفاده كنيد. در روز دوم و سوم نيز هر روز ۲-۳ مرتبه دهان خود را با دهان شويه تميز كنيد.

رعايت بهداشت صحيح دهان و دندان كليد حل مسائل مربوط به شكست ايمپلنت است. دوبار در روز مسواك زدن و استفاده از دهانشويه‌ي آنتي‌باكتريال منجر به حفظ سلامت لثه‌هاي شما مي‌شود و باعث مي‌شود در مدتي كه دندان جديد دارد در جايش محكم مي‌شود، باكتري‌ها مشكلي ايجاد نكنند.

شكست بلندمدت ايمپلنت

اين مشكل حاوي مجموعه‌اي از چالش‌هاست! ممكن است اين نوع شكست ايمپلنت بعد از التيام و يكپارچگي استخواني، و بعد از ترميم ايمپلنت اتفاق بيفتد. رايج‌ترين نوع شكست طولاني‌مدت ايمپلنت (و متاسفانه سخت‌ترين نوع شكست براي درمان) پري‌ايمپلنتيت نام دارد كه يك عفونت مزمن درون لثه و درنهايت در استخوان محافظ ايمپلنت است. اين نوع مشكل ممكن است به بيماري‌هاي پريودنتال كه روي دندان‌ها تاثير مي‌گذرند مربوط باشد، چون هر دو منجر به تحليل استخوان حمايتي اطراف پايه‌ي ايمپلنت مي‌شوند. نشانه‌هاي اين عارضه شامل ناراحتي و عفونت يا خونريزي از لثه‌ها است.

درمان ايمپلنت بعد از پس زدن

اما خبر خوب اين كه ايمپلنت شكست‌خورده را به آساني با بي‌حسي موضعي مي‌توان خارج كرد. اگر دندانپزشك تشخيص دهد كه نياز است يك ايمپلنت خارج شود، آن را از حفره بيرون مي‌آورد و محل آن را آرام تميز مي‌كند. در ادامه، در صورتي كه استخوان اطراف ايمپلنتِ خارج شده صدمه نديده باشد، گرافت استخوان لازم نيست.

اما اگر ميزان استخوان كم باشد يا استخوان تحليل رفته باشد، دندانپزشك براي اين كه وضعيت محل استقرار ايمپلنت بهبود پيدا كند از گرافت يا پيوند استخوان استفاده مي‌كند. التيام اين پيوند استخوان ممكن است چندين ماه طول بكشد. در طول اين مدت، ممكن است دندانپزشك از شما بخواهد تا پايان يافتن عوامل خطرساز منتهي به شكست ايمپلنت، مانند سيگار كشيدن يا درمان سرطان، صبر كنيد.

پيش از كار گذاشتن ايمپلنت با پزشك خود در مورد عوامل خطرساز منتهي به شكست ايمپلنت صحبت كنيد. ببينيد چه چيزهايي ممكن است موفقيت اين درمان را محدود كند. مثلاً تغيير وضعيت عارضه‌ي پزشكي يا داروهاي شما ممكن است روي فرآيند يكپارچگي استخواني يا جوش خوردن استخوان به ايمپلنت تاثير بگذارد، پس هميشه هرگونه تغيير وضعيت در زندگي و شرايط سلامتي خود را حتماً به دندانپزشك خود اطلاع دهيد.

خارج كردن ايمپلنت دندان

يكي از روش هاي درمان پس زدن ايمپلنت خارج كردن ايمپلنت دندان است كه به سه روش انجام مي شود:

خارج كردن دندان ايمپلنت با روش through bur: ابزار through bur مقدار اندكي از استخوان فك در محل اتصال به ايمپلنت را برش مي دهد تا با كاهش فشار بر روي ايمپلنت، خارج كردن ايمپلنت راحتتر شود.

در آوردن ايمپلنت با پيزو الكتريك: در اين روش از انرژي فراصوت يك ابزار پيزو الكتريك براي خارج كردن ايمپلنت استفاده مي شود.

خارج كردن ايمپلنت با روش گشتاور معكوس: در اين روش با استفاده از يك ابزار، گشتاور معكوس ايجاد مي شود كه مي تواند در مدت زمان كمتري ايمپلنت را خارج كند.

آيا كاشت دندان پس از خارج كردن ايمپلنت پس زده ممكن است؟

در برخي موارد، يك ايمپلنت جديد فوراً همراه با پيوند استخوان در جايگاه قلبي قرار مي‌گيرد. اين پيوند فوري ايمپلنت منجر به صرفه‌جويي در هزينه و زمان شما مي‌شود.

گاهي اوقات هم نمي‌توان ايمپلنت شكست خورده را بلافاصله جايگزين كرد و اين بستگي به ابعاد تخريب دارد. در صورتي كه بيرون آوردن ايمپلنت شكست خورده حفره‌اي بزرگ‌تر از پايه‌ي ايمپلنت به جا گذاشته باشد، جايگذاري يك ايمپلنت جديد خيلي سخت‌تر يا در مواردي غير ممكن خواهد بود. بنابراين بسيار مهم است كه دندانپزشك ايمپلنت شكست خورده را خيلي آرام از جا دربياورد و از پيوند استخوان در ناحيه براي جلوگيري از تحليل استخوان‌هاي سالم استفاده كند. هدف شيوه‌ي پيوند استخوان اين است كه يك فضا و جايگاه مناسب براي ورود ايمپلنت بعدي فراهم كند.

 

دكتر ميلاد افشار

دندانپزشك و متخصص ايمپلنت و جراحي دندان

 

 

 

 


برچسب: #ايمپلنت-دندان، #مراقبت-دهان-دندان، #عوارض-ايمپلنت، #عفونت-لثه،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۰۳:۰۵:۴۱ توسط:سلامت پديا موضوع: نظرات (0)

تاثيرشيمي درماني بر دندان ها

يكي از دغدغه هاي بيماران مبتلا به سرطان، ابتلا به بيماري هاي دهان و دندان است، مراقبت هاي دندانپزشكي بيماران مبتلا به سرطان ، پيچيدگي ها و سختي هاي خاصي دارد و توجه مداوم و دقيق دندانپزشك در تمامي پروسه درمان و مبارزه بيمار با سرطان ، اهميت بسياري دارد.

خدمات دندانپزشكي در دوره شيمي درماني

بيماراني كه در حال گذراندن دوره‌ي شيمي‌درماني هستند، به اين علت كه سيستم ايمني بدنشان در معرض خطر قرار گرفته با احتمال بالاتري دچار آبسه دندان يا عفونت دنداني مي‌شوند. بعضي از عمل هاي اورژانسي دندانپزشكي را مي‌توان در محدوده‌اي كه سطح گلبول‌هاي خون در پايين‌ترين نقطه قرار دارد انجام داد.

آيا شيمي‌درماني باعث خرابي دندان‌ها مي‌شود؟

شيمي‌درماني و پرتودرماني ممكن است تغييراتي در پوشش دهاني و غدد بزاقي ايجاد كنند و اين تغييرات باعث برهم خوردن تعادل باكتريايي دهان شوند. در نتيجه‌ي چنين تغييراتي بيمار ممكن است با زخم‌هاي دهاني ، عفونت و خرابي دندان‌ها مواجه شود. علاوه بر اين شيمي درماني، پرتو درماني، دارو هاي ضد درد و ديگر داروهاي استفاده شده در دوره مبارزه با سرطان مي توانند موجب مشكلات و بيماري هاي دهان و دندان شوند.

اينفوگرافي مراقبت هاي دهان و دندان

در اين اينفو گرافي تلاش كرديم به زبان ساده بايد ها و نبايد هاي مراقبت هاي دهان و دندان را براي شما عزيزان گردآوري كنيم.

✔ مرطوب نگه داشتن محيط دهان

✔ شستشوي مرتب دهان با دهانشويه خانگي (طرز تهيه در اينفوگرافي آمده است)

✔ پرهيز از مواد غذايي اسيدي و قندي

✔ پرهيز از مواد غذايي خشك، تند، سرد و داغ و...

✔ مصرف مواد غذايي حاوي كلسيم و ويتامين D

✔ مصرف مكمل هاي غذايي در صورت لزوم و تحت نظر پزشك

✔ پرهيز از مصرف الكل و كافئين

عفونت دندان بعد از شيمي درماني

دندانپزشك بايد بداند بيماراني كه به تازگي يا در سه ماه گذشته تحت شيمي‌درماني بوده‌اند يا در شش ماه گذشته پرتودرماني داشته‌اند (قبل يا بعد از پيوند مغز استخوان) و دچار عفونت دندان شده‌اند ممكن است در معرض عفونت نوتروپني (يك نارسايي ايمني ناشي از نقص نوتروفيل) قرار داشته باشند. در صورتي كه دندانپزشك به اين موضوع شك كند بايد فوراً با متخصص آنكولوژي يا هماتولوژي بيمار تماس بگيرد.

نوتروپني چيست؟

نوتروفيل ها يك نوع از سلول هاي سفيد خون هستند كه خط اول دفاعي در برابر عفونت ها مي باشند.كمبود اين نوع از گلبول هاي سفيد خون را نوتروپني مي گويند. عارضه اصلي نوتروپني افزايش خطر عفونت است. اغلب، بيماران مبتلا به سرطان، در اثر شيمي درماني به اين بيماري مبتلا مي شوند. داروهاي شيمي درماني، در كنار مبارزه و از بين بردن سلول هاي سرطاني، معمولا نوتروفيل ها را نيز هدف ميگيرند و باعث كاهش سطح گلبول سفيد در خون بيمار مي شوند.

در بيماري كه در حال شيمي‌درماني است، يا ظرف سه ماه گذشته شيمي‌درماني داشته يا در شش ماه گذشته پرتودرماني دريافت كرده است و عفونت نوتروپني ندارد، مي‌توان عفونت‌هاي دندان را كنترل كرد اما دندانپزشك قطعاً بايد از متخصص آنكولوژي يا هماتولوژي بيمار كسب تكليف كند.

عفونت را بايد به طور پيوسته با كنترل دقيق مديريت كرد. پيش از درمان بايد به دو سال مهم پاسخ داده شود :

آيا سيستم ايمني بيمار سركوب شده است؟

آيا بيمار در معرض خونريزي است؟

۴۸ ساعت پيش از شروع درمان دندانپزشكي بيمار مبتلا به سرطان؛ او بايد آزمايش خون بدهد تا بر اساس سطح گلبول هاي سفيد و ديگر فاكتورهاي مشخص شده در آزمايش بتوان در مورد روش درماني مناسب و اقدامات احتياطي پيش از شروع درمان براي وي تصميم گرفت.

درمان عفونت دنداني در بيماران مبتلا به سرطان همانند افرادي است كه دچار سرطان نيستند، اما پزشك براي بيماران مبتلا به سرطان بايد در پيگيري  و كنترل بعد از درمان نهايت دقت را به عمل بياورد.

احتياط هاي مربوط به انواع درمان هاي دندانپزشكي بيماران سرطاني

دندانپزشك براي هر يك از بخش هاي درمان دنداني بيمار مبتلا به سرطان نكات خاصي را رعايت كند كه در زير هر بخش به آن اشاره كرديم :

تجويز داروي دندانپزشكي

دندانپزشك پيش از تجويز دارو براي بيمار مبتلا به سرطان بايد دقت كند كه ممكن است بعضي داروها با داروهاي مربوط به درمان سرطان بيمار تداخل ايجاد كنند، پس بايد اين موضوع را مد نظر قرار دهد.

درمان اورژانسي

هرگز پيش از تماس با هماتولوژيست و متخصص آنكولوژي براي بيماراني كه در حال انجام شيمي‌درماني يا پرتودرماني سر و گردن هستند، يا طي سه ماه گذشته اين درمان‌ها را دريافت كرده‌اند، يا در طول شش ماه گذشته پرتودرماني كامل داشته‌اند، تا زماني كه مشخص شود درمان براي او امن و بي‌خطر هست يا نه، درمان اورژانسي انجام ندهيد. در صورتي كه چنين كاري امكان ندارد بايد بيمار را فوراً به متخصص مراقبت‌هاي دندانپزشكي ارجاع دهيد.

درمان هاي تهاجمي دندانپزشكي

بدون مشورت با متخصص انكولوژي و هماتولوژي براي بيماراني كه در حال انجام شيمي‌درماني يا پرتودرماني سر و گردن هستند، يا طي سه ماه گذشته اين درمان‌ها را دريافت كرده‌اند، يا در طول شش ماه گذشته پرتودرماني كامل داشته‌اند، از درمان تهاجمي استفاده نكنيد.

درمان هاي غيرتهاجمي دندانپزشكي

مي‌توان درمان‌هاي غير تهاجمي را براي همه‌ي بيماران دچار سرطان انجام داد، اما بايد از كارهاي غير ضروري شش ماه بعد از راديوتراپي كل بدن اجتناب كرد. اگر بيمار اخيراً تحت درماني براي سرطان بوده، با متخصص آنكولوژي يا هماتولوژي كه مسئول مديريت يا انجام درمان‌هاي فعال دنداني در اين دوران است، در تماس باشيد.

درمان‌هاي تهاجمي بدون دريافت مشاوره از متخصص

درمان‌هاي تهاجمي بدون دريافت مشاوره از متخصص به افرادي ارائه مي‌شود كه:

در حال دريافت راديوتراپي در منطقه‌اي غير از سر و گردن هستند.

از دريافت شيمي درماني و/يا راديوتراپي بيش‌از سه ماه گذشته است.

در حال هورمون‌درماني يا درمان بيولوژيك براي سرطانشان هستند.

با اين حال، دندانپزشك بايد از احتمال بروز عوارض جانبي درمان‌هاي مربوط به سرطان، مانند اوستئونكروز (مرگ استخوان)، آگاه باشد. همچنين، بيماري كه سرطان خون دارد در صورتي پذيرش مي‌شود كه حتماً در حال بهبود باشد.

نكات كليدي عارضه هاي دهان و دندان در بيماران مبتلا به سرطان

مشكلات و عارضه‌هاي دهاني در بيماران مبتلا به سرطان، به خصوص سرطان سر و گردن، رايج است.

پيشگيري از مشكلات و عارضه‌هاي دهاني و كنترل آن‌ها مي‌تواند باعث شود درمان سرطان را ادامه دهيد و زندگيتان كيفيت بهتري داشته باشد.

بيماراني كه تحت درمان در نواحي سر و گردن هستند، بايد برنامه‌ي درماني ويژه‌اي تحت نظارت تيمي از پزشكان و متخصصان داشته باشند.

چرا بيماران سرطاني به عارضه هاي دهاني مبتلا مي شوند؟

شيمي‌درماني و پرتودرماني از رشد و شكل‌گيري سلول‌هاي جديد جلوگيري مي‌كنند يا باعث كندي رشد مي‌شوند.اين درمان‌ها علاوه بر جلوگيري از رشد سلول‌هاي سرطاني، مي‌توانند باعث كندي رشد سلول‌هاي طبيعي يا توقف رشد آن‌ها هم شوند. به اين ترتيب، سلول‌هاي پوشاننده‌ي حفره‌ي دهان هم تحت تاثير قرار مي‌گيرند و فرآيند رشد سلول‌ها و ترميم، كند و متوقف مي‌گردد.

پرتودرماني ممكن است مستقيماً به بافت‌هاي دهان، غدد بزاقي و استخوان آسيب برساند.شيمي‌درماني يا پرتودرماني تعادل باكتريايي دهان را بر هم مي‌زند.

انواع مختلفي از باكتري‌ها در دهان وجود دارد كه بعضي از آن‌ها مفيد و برخي مضر هستند. شيمي‌درماني و پرتودرماني ممكن است منجر به تغيير و آسيب بافت پوششي درون دهان و غدد بزاقي شوند. وقتي توليد بزاق با مشكل مواجه شود تعادل باكتريايي دهان هم به هم مي‌خورد. تمامي اين تغييرات منجر به زخم‌هاي دهاني، عفونت و پوسيدگي دندان‌ها مي‌شود.

خطر اوستئونكروز

بيماراني كه تحت درمان با بيوفسفونات وريدي و دنوسوماب (نوعي دارو) هستند يا سر و گردن و يا تمام بدن آن‌ها تحت پرتودرماني قرار گرفته، در معرض خطر اوستئونكروز آرواره (در برخي موارد، به صورت مادام‌العمر) قرار دارند. در صورتي كه درمان عفونت دنداني بيمار به درمان پاسخ نداد يا نياز به جراحي پريودنتال يا جراحي‌هاي دهاني بود، بايد بيمار را به متخصص ارجاع داد. استئونكروز بيماري مرگ استخوان است، در اين بيماري جريان خون به بافت زنده استخوان كاهش يافته يا قطع مي شود و در نهايت موجب از بين رفتن سلول هاي استخواني مي گردد.

مراقبت از دهان و دندان پيش از درمان سرطان بهتر است يا پس از آن؟

اهداف مراقبت‌هاي دهان و دندان پيش از درمان سرطان، در طول درمان و بعد از آن متفاوت است:

• قبل از درمان سرطان، هدف اين است كه مشكلات موجود درمان شود تا فرد براي شروع درمان سرطان آماده باشد.

• در طول درمان سرطان، هدف اين است كه از بروز عارضه‌هاي دهاني پيشگيري كنيم و مشكلات را كنترل نماييم.

• بعد از درمان سرطان، هدف اين است كه سلامت لثه و دندان‌ها را حفظ كنيم و هر مشكل بلندمدتي كه در نتيجه‌ي سرطان و درمان آن ايجاد شده را كنترل كنيم.

مشكلات شايع دهان و دندان در بيماران سرطاني

 رايج‌ترين مشكلات و عارضه‌هاي دهاني ناشي از درمان سرطان عبارتند از:

موكوزيت (التهاب غشاي مخاطي درون دهان)

عفونت

مشكلات مربوط به غدد بزاقي

تغيير در قدرت چشايي

درد

اين مشكلات مي‌توانند منجر به عارضه‌هاي ديگري مانند كم‌آبي و سوء‌تغذيه شوند.

عوارض شيمي‌درماني

مشكلات دهاني ناشي از شيمي‌درماني عبارتند از:

 التهاب و زخم غشاي مخاطي در شكم يا روده

خونريزي راحت دهان

آسيب اعصاب

التهاب غشاي مخاطي دهان

عفونت دهاني كه در جريان خون منتشر مي‌شود و مي‌تواند سلول‌هاي همه‌ي بدن را درگير كند.

تغيير چشايي

خشكي دهان

درد

تغيير رشد دندان در كودك

سوء‌تغذيه (عدم دريافت كافي مواد غذايي مورد نياز براي سلامت بدن) كه ناشي از ناتواني در خوردن است.

كم‌آبي (عدم دريافت كافي آب مورد نياز براي سلامتي بدن) كه ناشي از ناتواني در نوشيدن است.

خرابي دندان‌ها و بيماري‌هاي لثه

 

 

دكتر سمانه شيراني

متخصص دندانپزشك در شمال تهران


برچسب: #شيمي-درماني، #عارضه-دهاني-در-افراد-سرطاني، #نقش-سرطان-بر-دندان، #بيماران-سرطاني،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۵۷:۴۰ توسط:سلامت پديا موضوع: نظرات (0)

ميزان ريسك سرمايه گذاري ها به چه صورت است؟

📌 ميزان ريسك سرمايه گذاري ها

هر گونه سرمايه گذاري به شكل پيچيده اي خطرات احتمالي خود را دارد. قبل از انتخاب سرمايه گذاري بايد نسبت به اين مساله و توان مديريتي خود در پذيرش اتفاقات آتي اطمينان حاصل كنيد.

سرمايه گذاري هاي متدوال معمولا ريسك هاي متنوعي هم دارند.

سرمايه گذاري هاي كم خطر يا بدون ريسك

سپرده گذاري اغلب يك نوع سرمايه گذاري كم خطر يا بدون ريسك است. دليل آن هم تضميني بودن برگشت سرمايه و در بيشتر مواقع بازده است.

نمونه هايي از سپرده گذاري:

گواهي سرمايه گذاري تضميني

اسناد خزانه

از ديگر موارد سرمايه گذاري كم خطر مي توان به اوراق بهادار ثابت اشاره كرد:

اوراق بهادار دولتي

اوراق بهادار صنفي

سرمايه گذاري هاي پرخطر

سرمايه گذاري در بورس معمولا پر خطر است. ميزان خطر در صندوق هاي متقابل و وجوه مبادله شده بستگي به نوع سرمايه گذاري صندوق دارد.

ماليات بر سرمايه

براي پولي كه از سرمايه خود به دست مي آوريد، بايد ماليات پرداخت كنيد. هر سرمايه گذاري قانون مالياتي منحصر به خود را دارد.

اگر سرمايه گذاري شما شكل پيچيده اي دارد، حتما از يك مشاور حرفه اي در زمينه برنامه ريزي مالياتي كمك بگيريد. از طريق يك دوره آموزشي اينترنتي، در مورد ماليات ها و مديريت آن آموزش لازم را دريافت كنيد.

دستمزد و هزينه هاي سرمايه گذاري

بسته به نوع سَرمايه گذاري هزينه هاي مختلفي براي آن وجود دارد. اين هزينه ها مي توانند بر بازده شما تاثير بگذارند. بنابراين آگاهي لازم را در مورد آن ها كسب كنيد.

بيش تر هزينه هاي سرمايه گذاري مربوط به اين موارد هستند:

هزينه خريد يك سرمايه گذاري

هزينه فروش يك سرمايه گذاري

هزينه هاي مديريت سرمايه

هزينه هاي مربوط به مشاوره مالي

هزينه هاي اجرايي براي امور ثبت شده

تمام هزينه ها مربوط به سرمايه گذاري نيستند. براي نمونه حق كميسيون در خريد اوراق قرضه جزو هزينه هاي خريد است.

به اين دليل ممكن است بخواهيد تعداد خريد هايتان را كمتر كنيد. دلالان و شركت هاي سَرمايه گذاري هزينه ها را مشخص مي كنند. بنابراين هزينه معاملات بستگي به شركتي دارد كه شما انتخاب كرده ايد.

صندوقهي مشترك گاهي موقع خريداري شدن هزينه هاي متفاوتي دارند:

صندوق هاي متقابل اولين خريد حتما هزينه دارند. هزينه آن معمولا يك درصد از قيمت خريد صندوق است.

صندوق هاي متقابل بدون بار هزينه اوليه اي ندارند.

هزينه فروش يك سرمايه گذاري

هزينه فروش يك سَرمايه گذاري به نوع سَرمايه گذاري بستگي دارد. در برخي از صندوق هاي متقابل به جاي پرداخت هزينه، موقع فروش آن سرمايه ، شما هزينه آن را پرداخت مي كنيد. اين هزينه:

عمدتا يك درصد از قيمت فروش است.

در اولين سال خريد معمولا بالاترين قيمت را دارد.

با نگه داشتن سرمايه در طول ساليان بتدريج كم مي شود.

اگر مدت زمان كافي اين سرمايه را نگه داريد، شايد فروشنده ديگر هزينه اي از شما نخواهد.

قبل از خريد صندوق هايي كه هزينه شان را در آخر بايد بپردازيد، خوب فكر كنيد. وقتي شما آن را بفروشيد، هزينه  اش از آن پس يك درصد از سهم فروش شما مي شود.

اگر همان سال اول بفروشيد، احتما ل دارد حتي تا ۷ درصد هم هزينه براي شما بسازد. بنابراين براي پرهيز از اين هزينه ها بهتر است چند سال سرمايه را نگه داريد.

قيمت مديريت كردن صندوق ها

صندوق هاي سرمايه گذاري ( شامل صندوق هاي متقابل)، براي مديريت صندوق هزينه اي از شما دريافت مي كنند كه به آن هزينه هاي مديريتي گفته مي شود و داراي خصوصيات زير است:

گاهي شامل پرداخت مستمر حق كميسيون به مشاوراني است كه صندوق را مي فروشند.

حتي اگر صندوق در آمدي نداشته باشد، اين هزينه ها پرداخت مي شوند.

قبل از محاسبه بازده سرمايه گذار اين هزينه ها كسر مي شوند.

به ميزان يك درصد از ارزش صندوق است.

اين درصد متناسب با صندوق متفاوت است و از ۱ درصد تا ۳ درصد تغيير مي كند. براي نمونه ممكن است شما صندوقي با بازده ساليانه ۵ درصد داشته باشيد. اگر هزينه هاي مديريتي آن ۳ درصد باشد، بازده سالانه شما ۲ درصد خواهد بود.

 

 

دكتر مرجان آتشي گلستان بهترين وكيل مهاجرت به كانادا در تورنتو

موسسه حقوقي اپلو

 

 

 

 

 

 


برچسب: #سرمايه-گذاري-پر-خطر، #سرمايه-گذاري-كم-خطر، #ماليات-بر-سرمايه، #سرمايه-گذاري-پر-سود،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۰۴:۱۳:۳۳ توسط:سلامت پديا موضوع: نظرات (0)