پزشکی و سلامتی پزشکی و سلامتی .

پزشکی و سلامتی

علل شایع درد پاشنه

چندین علت شایع درد پاشنه وجود دارد، از جمله:

التهاب فاشیا پلانتار یا کف پایی
التهاب فاشیا پلانتار هنگامی رخ می دهد که فشار بیش از حد روی پا باعث آسیب رساندن به فاشیا کف پا، درد و سفتی شود.
پیچ خوردگی و کشیدگی
پیچ خوردگی و کشیدگی آسیب هایی هستند که اغلب ناشی از فعالیت بدنی می باشد. این آسیب ها رایج هستند و بسته به شدت آسیب ممکن است جزئی یا شدید باشند.

شکستگی
شکستگی استخوان یک وضعیت اورژانسی است و ممکن است نیاز به مراقبت های فوری داشته باشد.
تاندونیت یا التهاب تاندون آشیل
تاندونیت آشیل زمانی اتفاق می افتد که در تاندون متصل کننده عضلات ساق پا به پاشنه، به علت آسیب بیش از حد درد و یا التهاب ایجاد شود.
بورسیت
بورس کیسه ی  حاوی مایع در اطراف مفاصل می باشد. آنها باعث می شوند که تاندون ها، پوست و بافت های عضلانی به استخوان ها برخورد نداشته باشند.التهاب بورس را بورسیت می نامند.
اسپوندیلیت آنکیلوزان
این نوع از آرتریت در درجه اول بر ستون فقرات تاثیر می گذارد و باعث التهاب شدید مهره ها می شود که در نهایت ممکن است باعث درد و ناتوانی مزمن شود ولی گاه باعث درد پاشنه هم می شود که اغلب دو طرفه است.
استئوکندروز
این اختلالات به طور مستقیم بر رشد استخوان ها در کودکان و نوجوانان تاثیر می گذارند و می تواند پاشنه را هم درگیر کند (بیماری SEVER).
آرتریت واکنشی
عفونت در بدن موجب ایجاد این نوع از آرتریت می شود البته این نوع آرتریت ناشی از عفونت مستقیم مفصل نیست بلکه ناشی از واکنش سیستم ایمنی بدن به عفونت است که مفصل را نیز درگیر می کند.
زمان مراجعه به پزشک

اگر درد پاشنه دارید، ابتدا بهتر است بعضی از درمان های خانگی مانند استراحت را امتحان کنید تا علائم را کاهش دهید. اگر درد پاشنه در عرض دو تا سه هفته بهبود نیابد، باید با پزشک خود ملاقات داشته باشید. اگر هر یک از علائم زیر را تحربه کردید، باید بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید:
 درد شدید شود.

 درد ناگهان شروع شود.

 پاشنه قرمز شده باشد.

 در پاشنه تورم داشته باشید.

 به دلیل درد در پاشنه نتوانید راه بروید.
درمان درد پاشنه
اگر درد پاشنه دارید، می توانید از این روش ها در خانه برای تسکین ناراحتی خود استفاده کنید:

 تا حد امکان استراحت کنید.

 بر روی پاشنه ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دو بار در روز یخ اعمال کنید.

 داروهای ضد درد مصرف کنید.

 کفش های مناسب بپوشید.

 از یک آتل شبانه استفاده کنید

 اگر این استراتژی های مراقبت از خانه درد شما را کاهش ندهند، باید به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک یک معاینه فیزیکی انجام می دهد و از شما در مورد علائم و زمان شروع درد می پرسد. همچنین می تواند برای تعیین علت درد پاشنه درخواست یک عکس اشعه ایکس از پاشنه کند . پزشک با تشخیص صحیح می تواند بهترین درمان را انتخاب کند.

 در بسیاری از موارد، پزشک ممکن است فیزیوتراپی را توصیه کند. این کار می تواند به تقویت عضلات و تاندون های پا کمک کند، که به جلوگیری از آسیب بیشتر کمک می کند. اگر درد شما شدید باشد، پزشک ممکن است داروهای ضد التهابی را به شما ارائه دهد. این داروها را می توان به پا تزریق کرد یا به صورت خوراکی مصرف کرد.

 در موارد بسیار نادر، پزشک ممکن است عمل جراحی را برای اصلاح مشکل توصیه کند، اما جراحی پاشنه اغلب نیاز به یک زمان بهبودی طولانی دارد و همیشه ممکن است درد پای شما را تسکین ندهد.

برای دیدن عوارض درد پاشنه اینجا را کلیک کنید

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی ، آرتروسکوپی ، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران


برچسب: #درد-پاشنه، #درد-پا، #درمان-درد-پاشنه،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ شهریور ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۲۴:۳۶ توسط:سلامت پدیا موضوع: نظرات (0)