پزشکی و سلامتی پزشکی و سلامتی .

پزشکی و سلامتی

پروسه درمانی ERCP چگونه است؟

پروسه درمانی ERCP چیست؟
اول از همه این سوال رایج که ای آرسی پی چیست را پاسخ می‌دهیم. ERCP یک روش درمانی خاص است که در آن با ترکیب آندوسکوپی دستگاه گوارش (جی آی) و تصاویر ایکس ری، پزشک معالج به درمان مجاری صفراوی و لوزالمعده می پردازد.

رژیم غذایی پیشنهادی برای ERCP
دستورالعمل پزشکی واحدی برای پروسه درمانی ERCP وجود ندارد که بیماران بخواهند آن را قبل و پس از پروسه مربوطه دنبال کنند. با توجه به شکل تهاجمی پروسه ERCP، ممکن است پزشکان بخواهند یک رژیم غذایی خاص را برای قبل و پس از پروسه درمانی تجویز کنند.

این رژیم غذایی پیشنهادی بر اساس شرایط ویژه هر بیمار تعیین می شود. به عنوان مثال فاکتور های ریسکی هر بیمار در زمینه بروز عوارض جانبی یکی از مواردی هستند که مد نظر پزشک قرار خواهند گرفت.
قبل و بعد از پروسه درمانی چه چیزی بخوریم؟
بسیاری از متخصصان روزه گرفتن و یا رژیم غذایی محدود شده را برای قبل از پروسه درمانی ERCP پیشنهاد می کنند. گاهی اوقات به بیماران پیشنهاد می شود از مصرف غذاهای سفت تا شش الی هشت ساعت قبل از پروسه درمانی خود اجتناب کنند.

برخی پزشکان و مراکز درمانی مصرف مواد غذایی که بزاق دهان را افزایش می دهند را برای بیمار ممنوع می کنند. از جمله این مواد غذایی می توان به تنباکو جویدنی، آدامس، مینت و یا آب نبات های سفت اشاره کرد.

مایعات شفاف نیز ممکن است تا دو ساعت قبل از پروسه درمانی فرد ممنوع شوند. این نیز یکی از بخش های مهم رژیم غذایی ERCP به شمار می رود.
مصرف دارو قبل از پروسه ERCP

بیمارانی که دارو مصرف می کنند معمولا نباید تا چهار ساعت قبل از این پروسه درمانی داروی خود را بخورند. در برخی موارد، داروهای خاص و یا ویتامین ها ممکن است به شکل کامل قبل از پروسه درمانی بیمار ممنوع شوند.

از آنجایی که دارو های انعقاد خون و مسکن ها از جمله بخش های مهم پروسه درمانی ERCP به حساب می آیند، ممکن است از بیماران خواسته شود مصرف دارو هایی که احتمال تداخل با آن ها را دارند را متوقف کنند.
هشداربیماران باید قبل از تغییر رژیم دارویی خود قبل از پروسه درمانی حتما با پزشک معالج مشورت داشته باشند. عدم مصرف داروی تجویزی و یا تغییر زمان بندی آن ممکن است با عوارض جانبی شدیدی همراه باشد.×بستن هشدار
دارو هایی که ممکن است مصرف آن ها در رژیم غذایی مخصوص ERCP منع شوند عبارتند از:
رقیق کننده های خون
داروهای دیابت
مکمل‌های غذایی
داروهای ضد افسردگی
داروی فشار خون
- دارو های ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) از جمله ایبوپروفن، آسپرین و ناپروکسن (Advil ، Aleve و غیره)


پس از ERCP چه چیزی بخوریم؟برای دیدن این مطلب اینجا را کلیک کنید


برچسب: #پروسه-درمانی-ERCP، #تغذیه-مناسب، #رژیم-غذایی،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ شهریور ۱۳۹۹ساعت: ۰۴:۰۷:۱۰ توسط:سلامت پدیا موضوع: نظرات (0)