پزشکی و سلامتی پزشکی و سلامتی .

پزشکی و سلامتی

آپنه انسدادی خواب

دلایل مربوط به غدد درون ریز و کلیه
تیروئید کم کار و یا به اصطلاح هیپوتیروئیدی، یکی از بیماری هایی است که علت بالا بودن مینیمم فشار خون است. همانند فشار خون اولیه، فشار دیاستولیک بالا هم نتیجه تنگی شدید مویرگ ها است.

بروز هیپوتیروئیدی در افرادی که اضافه وزن دارند، دچار خستگی مفرد می شوند، و یا به راحتی سرما می خورند بیشتر است، اما برای تایید وجود این بیماری نیاز به آزمایش خون است.

بیماری های غدد درون ریز سطح موادی چون آلدوسترون، هورمون پاراتیروئید و کورتیکواستروئیدها را بالا می برد و این موضوع باعث بروز فشار خون دیاستولیک بالا می شود.

اکثر بیماری هایی که به کلیه آسیب می رسانند ممکن است باعث کاهش توانایی کلیه ها برای حذف مایعات از بدن یا افزایش تولید آنژیوتانسین شوند.

بروز فشار خون رینو واسکولار به دلیل تنگ شدگی شریان اصلی که به کلیه ها وصل می شود، یکی دیگر از علل احتمالی بروز فشار خون دیاستولیک بالا است.

 آپنه انسدادی خواب
آپنه خواب – توقف های اپیزودیک در تنفس در حین خواب – ممکن است باعث بروز فشار خون دیاستولیک بالا شود. اکثرا در افراد مبتلا به این سندرم افزایش ضربان قلب دیده می شود، چرا که این عارضه ممکن است فواصل بین ضربان های قلب را کوتاه تر کند، بنابراین رگ های خونی بیشتر در معرض جریان خون اضافی قرار می گیرند.

خواب بیش از حد در طول روز، نشانگر سندرم آپنه خواب است، اما برای تشخیص این اختلال، الگوی خواب فرد باید مورد بررسی قرار گیرد.
 سیگار و نوشیدنی های الکلی
مصرف بیش از حد سیگار و الکل نیز می تواند باعث بروز فشار خون دیاستولیک بالا شود.

امکان بروز این مساله، هنگامی که کلیه ها آسیب دیده باشند بیشتر خواهد بود، چرا که آنژیوتانسین معمولا در کبد تجزیه می شود. فشار خون دیاستولیک بالا نیز ممکن است به دلیل مصرف داروهایی مانند داروهای ضد بارداری خوراکی، کورتیکواستروئیدها یا داروهای ضد التهابی غیر استروییدی مانند ایبوپروفن به وجود آید.

 

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوگرافی


برچسب: #آپنه-انسدادی-خواب، #فشار-خون-دیاستولیک، #فشار-خون-بالا،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ شهریور ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۴۲:۰۹ توسط:سلامت پدیا موضوع: نظرات (0)