پزشکی و سلامتی پزشکی و سلامتی .

پزشکی و سلامتی

تابعیت کانادا

تابعیت کانادا بر اساس قانون تابعیت این کشور تعریف شده، یعنی این که چه کسی واجد شرایط تابعیت و زندگی در کانادا است. تابعیت کانادا بر اساس اصل «jus soli یا حق خاک» از طریق تولد فرزند در کانادا به دست می‌آید. از این عبارت برای اشاره به حقوق شهروندی و تابعیت، که در نتیجه‌ی تولد در قلمرو یک کشور ایجاد می‌شود، استفاده می‌شود.

تابعیت از طریق تولد در خاک کانادا

تنها تعداد محدودی از ۱۹۵ کشور دنیا هستند که با تولد فرزند فرد بیگانه در خاک کشورشان، به او حق شهروندی و تابعیت می‌دهند؛ هیچ کشور اروپایی هم به طور اتوماتیک و صرفاً بر اساس حق خاک، به کسی تابعیت نمی‌دهد. فرم اصلی قانون «حق خاک» در نیمکره‌ی غربی، شامل ایالات متحده و کانادا، اجرا می‌شود.

امروزه، کانادا یکی از محدود کشورهای توسعه‌یافته‌ای است که به کودکی که در قلمرو این کشور متولد شده، تابعیت بدون قید و شرط می‌دهد؛ یعنی اگر کودکی در کانادا متولد شود، از تابعیت کانادایی برخوردار می‌شود، حتی در مواردی که والدین کودک هیچ کدام شهروند کانادا نباشند و تابعیت کانادایی نداشته باشند، کودک متولد شده در خاک کانادا به طور اتوماتیک شهروند کانادا محسوب خواهد شد. پس افرادی که مقیم کانادا نیستند می‌توانند برای تولد فرزندشان به کانادا بیایند.

حقوق و امتیازات تولد فرزند در کانادا
حقوق و امتیازاتی که تابعیت کانادا برای کودک متولد کانادا به دنبال دارد عبارتست از:

حق اقامت در کانادا یا سفر به کانادا در هر زمان بدون نیاز به ویزا.
 دریافت حق تحصیل رایگان یا مزایای اجتماعی.
البته باید توجه داشت که والدین کودک متولد کانادا هیچ مزیت خاصی برای دریافت اقامت دائم کانادا ندارند.
اگر والدین کودک متولد کانادا تصمیم داشته باشند همراه با کودک در این کشور بمانند، باید ویزای اقامت موقت داشته باشند، یعنی ویزای کار کانادا ، ویزای دانشجویی کانادا یا ویزای مهمان، و تازه مشروط بر این که واجد شرایط دریافت این گونه ویزا باشند. به همین دلیل، اکثر والدینی که نوزاد متولد کانادا دارند همراه نوزادشان به کشور خود برمی‌گردند، چون می‌دانند که وقتی کودک به اندازه‌ی کافی بزرگ شود می‌تواند برای زندگی، کار یا تحصیل به کانادا برگردد و زندگی جدیدی را آن‌جا آغاز کند.

در حقیقت، تولد فرزند در کانادا یک نقطه‌ی امید برای این کودکان است، چون این افراد شهروند کانادا هستند و تابعیت این کشور را دارند و می‌دانند که در هر مقطعی از زندگی می‌توانند به کانادا برگردند و زندگی بهتری داشته باشند.
طبق قانون شهروندی، همه‌ی نوزادان متولد خاک کانادا، به جز نوزادان دیپلمات‌ها، به طور اتوماتیک با تولد در این کشور شهروند و تبعه‌ی این کشور محسوب می‌شوند. کانادا و ایالات متحده تنها کشورهای عضو «گروه هفت، G7» هستند که حق شهروندی و تابعیت را بر اساس محل تولد به فرد می‌دهند.

 

دکتر مرجان آتشی گلستان وکیل مهاجرت به کانادا در تورنتو

 موسسه حقوقی ایران اپلو


برچسب: #تابعیت-کانادا، #تولد-فرزند-در-کانادا، #مهاجرت-به-کانادا،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ساعت: ۰۵:۱۳:۲۱ توسط:سلامت پدیا موضوع: نظرات (0)